Trippmätare nollställs av sig själv!

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Något har hänt med mätaren på min R1:a (-00). När jag slår på tändningen är båda trippmätarna alltid nollställda, i övrigt fungerar allt som det ska. Fenomenet dök upp i samband med en service fast jag är inte säker på att det hände under servicen. De på verksta'n verkar säkra på att den var så när de fick in den (såklart...). Någon som har varit med om nå't liknande?

/geek
 
Last edited:
Japp! Jag hade det problemet med min R1:a..... Klockan och alla trippmätare utom "totala" körsträckan blev nollställda varje gång jag vred av tändningen.
Det var bara att byta en säkring så funkade det igen. (Säkring under sadeln)
 
Larsson skrev:
Japp! Jag hade det problemet med min R1:a..... Klockan och alla trippmätare utom "totala" körsträckan blev nollställda varje gång jag vred av tändningen.
Det var bara att byta en säkring så funkade det igen. (Säkring under sadeln)

Tack för det! Verksta'n visste det inte, Yamaha Sverige hade inte en aning men på sporthoj.com får man svar!

/geek
 
rapidgeek skrev:
Tack för det! Verksta'n visste det inte, Yamaha Sverige hade inte en aning men på sporthoj.com får man svar!

/geek

sporthoj.com rules :yoparty
 
Larsson skrev:
Japp! Jag hade det problemet med min R1:a..... Klockan och alla trippmätare utom "totala" körsträckan blev nollställda varje gång jag vred av tändningen.
Det var bara att byta en säkring så funkade det igen. (Säkring under sadeln)

Nu provade jag att byta säkringen men den gick direkt igen, utan att tändningen ens var på. Tittar man på elschemat ser man att säkringen (Backup Fuse) direkt från batteriet matar Combination Meter som tydligen är hela mätarmaskineriet, den driver lamporna på displayen och tar in mätvärden från t ex tempgivare och oljenivåmätare. Combination Meter får även spänning från tändningslåset så att jag antar att det som kommer via Backup Fuse bara är till för att hålla minnet för tripmätare och klocka spänningsatt. En enhet till får spänning via Backup Fuse och det är den optionella CYCLELOCK som jag antar är någon form av startspärr.
Jag kan hitta på två anledningar till att säkringen går; 1) Kontakten till CYCLELOCK är kortsluten, 2) Combination Meter har pajjat och kortsluter. Jag tänkte börja med att kolla nr 1, men var sitter CYCLELOCK monterad om den finns? Nr 2 skulle kunna vara något så enkelt som en trasig spänningsregulator men var sitter elektroniken? Innuti hastighetsmätarhuset? Och kan man pilla isär det?

/geek
 
Nu har jag mätt lite på hojen och det är uppenbart att det är en kortslutning till jord någonstans mellan säkringsboxen och kontakten till mätaren. Kontakten sitter under den lilla svarta kåpan brevid tanken på vänstra sidan. Kabeln (en grön-röd) går dock inne i en stam hela vägen så jag kommer inte åt att kolla den, och det är väl även osannolikt att kortslutningen är därinne? Någon som har några tips hur jag ska gå vidare?

/geek
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top