Triple, Raptor eller SV1000?

Är det någon reell skillnad på en 02a resp 03a? Jag måste vara blind. Jag får ta upp två bilder på dom brevid och jämföra visuellt. Tekniskt gissar jag att det är en del oxå. Gjorde en sökning på forumet och hittade inga snabba svar... Någon som kan upplysa mig lite? :rolleyes:
Nej, det är ingen skillnad mellan 02 och 03. Uppdateringen kom 2002 och uppdaterades igen 2005. Den nya triplen som kom 2002 är bland annat bantad med ~10-14 kg (nånting) jämfört med den gamla (-01) modellen och har 10 hk mer.

Jag hade (och har) valt triplen utan tvekan, även om Raptorn är cool också.

Nej, det är ingen skillnad mellan 02 och 03. Uppdateringen kom 2002 och uppdaterades igen 2005. Den nya triplen som kom 2002 är bland annat bantad med ~10-14 kg (nånting) jämfört med den gamla (-01) modellen och har 10 hk mer.

Jag hade (och har) valt triplen utan tvekan, även om Raptorn är cool också.

Jag = spån. Skrev fel, menade om det var någon skillnad mellan 01 & 02 så klart. Med du har ju lyckats svara på delar av min fråga iaf. TACKAR! :tummenupp

Hmmm... låter vettigt med -10 kg samt + 10hk... borde vara känntbart. :rolleyes:

Eftersom jag inte ser så stor skillnad på design så känns det som om jag borde sikta in mig på en 02a eller nyare, dvs få det lilla extra på köpet s långe det är vettiga priser. Kikade på blocket och utbudet var lite knapert just nu, men det blir säkert bättre inom kort när säsong närmar sig. Ev tips på objekt välkomnas!! Har fått några redan, topp! Blocket hittar jag till själv i och för sig men andra objekt är mer intressant!! :)

Ska även kolla upp försäkring, suck, men det är en annan story... :huvet

Det finns ju TL1000 S också.
Lite äldre än de hojarna du tittat på, klart roligare än SV'n att köra. Lite pill är det oftast dock.
Men i bland går det en TLS billigt (runt 30-35) på blocket, och de är oftast påkostade med rätt mkt godis.

Raptorn har en TLS motor har jag för mig, och inte en SV motor. Men de kanske har bytat någon gång då TL linjen slutade tillverkas 03.

Jag har tittat på både en Raptor och en Tripple, men det blev av tillfällgihet en TLR...
Kalas hojar båda, jag tycker de är rätt olika hojar, med olika karaktär. Tripplen känns mer busig på alla sätt.
Personligen tycker jag att ljudet av en Twin smiskar en Tripple på fingrarna, men allt sådant är en smaksak, och båda smiskar en rad4 ljudmässigt i vilket fall som :hihi :yoparty

Kan bara rekomedera att köpa det som känns bäst i magen. :)
:hej

:D :D jag menade naturligtvis att han ska akta sig för att köpa en hoj han inte gillar utseendet på...så funkar iaf jag, det är hjärtat som styr. Och jag är inte heller 100 på SVns linjer, annars hade det blivit en sån...en kanonhoj :tummenupp

Kanske inte så ball att behöva pynta 65-70 lök för en båge från typ ´00 ..
Den här var den billigaste jag hittade på blocket

http://www.blocket.se/vi/9331083.htm?ca=3_s

Dom lär ju knappast bli billigare till våren .. :gnissla

men men .. vi är alla olika :tummenupp

65-70 lök är BILLIGT för en hoj som Spettan :yoparty :) ...nypriset 2000 var 142k.:fakta

Last edited:

65-70 lök är BILLIGT för en hoj som Spettan :yoparty :) ...nypriset 2000 var 142k.:fakta

Det är en grym hoj inget snack om saken men själv skulle jag ha "mentalt" svårt att lägga 70 000 för en hoj från ´00 med typ 4000 mil på mätaren.

Man kan få betydligt nyare hojar för det priset, kan gissa att för dom pengarna skulle man nog kunna hitta en 02-03 gixxer 1000 med inte alltför många mil.

Eller så lägger man på ungefär 15 lök så får man en fabriksny sv1000. :tummenupp

Jag hade utan att tänka köpt en Aprilia Tuono. Snygg, snabb, brutal. Annars är det nog Triplen från -05 som gäller, den tillhör också klassen brutal.

Men glöm INTE Tuonon i sammanhanget..! :yoparty

Varför inte lägga till Aprilia Falco på listan!
Jag gick från 650 till min nuvarande.
Nöjd än så länge. :tummenupp

Har själv en SV 1000 som jag är väldigt nöjd med men i ditt fall skulle jag välja någon av de andra cyklarna pga att det alltid är kul med något "nytt" utseendemässigt och körtekniskt.

Lycka till och i vilket fall som helst så är det skoj med hoj.

/10 minuter

Jag hade utan att tänka köpt en Aprilia Tuono. Snygg, snabb, brutal. Annars är det nog Triplen från -05 som gäller, den tillhör också klassen brutal.

Jag har för mig att Tounon går i klass 7 på försäkrignarna. Men annars är det en fet hoj :yoparty

Ligger ständigt på min top 3 lista på "nästa hoj"... :lol

Nja... nu var det ju så att jag hade vissa krav på mc... max 60kkr... naken... dessutom hade jag redan ställt in mig på tre hojar som kunde passa... 1X2... Har fått förslag på andra hojar men dom passar inte in i bilden ovan. :rolleyes:

Som sagt, triplen känns som en vettig kandidat, har dock inte hittat en som är hundra i min smak & prisklass. Dessutom haft kort om tid.

SUCK. Kikade på försäkring... billigaste blev närmare 10kkr hel/hel... Och detta i en mindre stad som Linköping... obegripligt. Hade jag bort ett par kilometer längre bort så runt 6kkr. Dessutom skrämde polaren upp mig med info om kommande förslag om premiehöjningar... troligen runt 3kkr extra per år!?? Jösses... :huvet :död :crash :jisses :tummenner :kulspruta :6surkart

Men nu är det helg så idag är allt :tummenupp
//M :)

Som sagt, triplen känns som en vettig kandidat, har dock inte hittat en som är hundra i min smak & prisklass. Dessutom haft kort om tid.

SUCK. Kikade på försäkring... billigaste blev närmare 10kkr hel/hel... Och detta i en mindre stad som Linköping... obegripligt. Hade jag bort ett par kilometer längre bort så runt 6kkr.

Triplen är absolut vettig, en mycket rolig hoj men jag tror inte du ska räkna Linköping som 'mindre' stad, den är Sveriges 5:e största... ;)

Kolla Triumphs märkesförsäkring via IF också om du missat den..!

Det är en grym hoj inget snack om saken men själv skulle jag ha "mentalt" svårt att lägga 70 000 för en hoj från ´00 med typ 4000 mil på mätaren.

Man kan få betydligt nyare hojar för det priset, kan gissa att för dom pengarna skulle man nog kunna hitta en 02-03 gixxer 1000 med inte alltför många mil.

Eller så lägger man på ungefär 15 lök så får man en fabriksny sv1000. :tummenupp

Det hade jag också men det finns läkemedel mot sånt....:D

Min Spetta (1800 mil :fakta ) var en ögonblicksförälskelse, det räckte med en kort provkörning så var jag helt :kär :kär . Gixxer 1000 är skitfina men för mig är Spettan enormt mycket mer feeling och karaktär. Och sånt behöver man inte sätta ett pris på.

Det hade jag också men det finns läkemedel mot sånt....:D

Min Spetta (1800 mil :fakta ) var en ögonblicksförälskelse, det räckte med en kort provkörning så var jag helt :kär :kär . Gixxer 1000 är skitfina men för mig är Spettan enormt mycket mer feeling och karaktär. Och sånt behöver man inte sätta ett pris på.

Det är ju den där känslan! (skrev just om den i en annan tråd)..

Spettan är grym, så det är därför jag håller mig ifrån att provköra en :)

OT .. Varför slutade dom att tillverkas? Var dom helt enkelt för dyra?

Det är ju den där känslan! (skrev just om den i en annan tråd)..

Spettan är grym, så det är därför jag håller mig ifrån att provköra en :)

OT .. Varför slutade dom att tillverkas? Var dom helt enkelt för dyra?

Bra fråga...ja det tror jag. Men så var den ju aldrig tänkt som en volymmodell heller...mer av imageskapande, "titta va vi kan" tänk för att reta Ducati. Samtidigt är just den exklusiviteten en del av charmen.

En blivande klassiker kanske? 2000-talets RC30? :yoparty

Nuuu börjar det närmare sig! Har hittat en speed triple som jag funderar på att köpa närmaste dagarna. :) En 03:a.

Någon som har tips på några modellspecifika problem som jag bör vara extra uppmärksam på??? :confused:

Generellt tror jag att jag hyffsad koll på vad jag bör kontrollera allmänt på en mc men ofta finns det modellspecifika problem, tex växelåda, koppling eller dyl som kan behöva lite extra uppmärksamhet.

Jag gissar att "lite" oljud från motorn hör till en triumph, kommentarer om det är vanligt? Har fått för mig att lite lätt "rassel" är standard. (Tex när jag köpte min sv650 så var det vanligt med lite lätt rassel från kamkedjespännaren, eller vad det nu kan heta...)

Kommentarer välkomnas!
/MMM

Rassla ska det väl inte direkt göra.
Växellådan är dock lite klånkig och inte så smidig som japanarnas.

Typfel vad jag vet är dels att insprutningsmappningen i början inte va någon vidare, detta är dock något som verkstad ska ha åtgärdats vid service. Kommer kontinuerligt nya insprutningsmappar.

Sen en sak som jag med flera här har stött på:
Tätningen vid tändhattarna är inte att lita på vilket kan resultera i att en cylinder inte tänder ordentligt om det kommit in vatten vid tändhatten/tändstiftet. För att undvika detta var försiktig när du tvättar hojen.

Jag har tätat kring mina tändhattar med värmetålig silikon.

Rassla ska det väl inte direkt göra.
Växellådan är dock lite klånkig och inte så smidig som japanarnas.

Typfel vad jag vet är dels att insprutningsmappningen i början inte va någon vidare, detta är dock något som verkstad ska ha åtgärdats vid service. Kommer kontinuerligt nya insprutningsmappar.

Sen en sak som jag med flera här har stött på:
Tätningen vid tändhattarna är inte att lita på vilket kan resultera i att en cylinder inte tänder ordentligt om det kommit in vatten vid tändhatten/tändstiftet. För att undvika detta var försiktig när du tvättar hojen.

Jag har tätat kring mina tändhattar med värmetålig silikon.

Ah, OK, tackar! Klånkig, yepp, känner igen det.

Mappning... hmmm... om jag inte märker något uppenbart till att börja med så får jag följa upp det senare.

Tätning, OK, tackar, samma sak för sv650 ibland på främre cylindern. Silikon säger du? OK, stöter jag på problemet så får jag skruva, torka & lägga på lite silikon. Om det dyker upp så är det skönt att veta vad det (kan) bero på. Polare som blev lätt förbannad när en cylinder la av under en mc-semester men efter mycket om och men så kom vi fram till att det var vatten i hatten :).

/M

Ich habe ein TRIPLE gekauft!! :D

Wohoo! :banana

Det blev en triple till slut! Svart, 04a.

Oj vad jag längtar efter våren! :hoppa Får se om jag har möjlighet att ordna med lite extra ögongodis, annars duger den som den är för min del (iaf en säsong). En belly pan ligger högt på önskelistan, nå'n som har en över? :)

Tack för hjälpen med bollandet kring för & nackdelar med dom olika modellerna!

Hmmm... nu har jag en sv650 02:a över... nå'n som vill köpa? :D

Säljarens bild på triplen bifogad.

Tjipp,
//M

Bifogat

• 3414580383.jpg
    3414580383.jpg
    57.6 KB · Visningar: 61
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien