Triple, Raptor eller SV1000?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjupp!

I valet och kvalet om vad nästa mc inköp ska bli. Har efter lite om och men kommit fram att jag vill ha en två eller möjligen tre cylindrig maskin (gott om vrid), naken/streetfighter (håller ner hastigheten lite) samt närmare 1000cc/100hk (lite omväxling från sv650 som jag idag). :rolleyes:

Följande hojar är av intresse:
1. Triumph Speed Triple (provkört, bra drag kändes lite instabil, gammal konstruktion?)
x. Cagiva Raptor 1000cc (ej provkörd ännu, gott intryck generellt, prisvärd, ser lite tanig ut...)
2. Suzuki SV1000 (N som i naken, storebror till den jag har idag, känns stabil men lite tråkig med tanke på att jag har en sv650 idag samt att den utseendemässigt saknar lite karaktär. Men har svårt att sätta fingret på några direkta negativa egenskaper )

Tänkt att lägga ut mellan 45-60kkr.

Någon som har några kommentarer eller erfarenheter? (Ja, jag vet att smaken är delad som baken, frågar ändå. Nej, är inte intresserad av andra hojar såsom monster eller dyl :)

Alla kreativa kommentarer välkomnas! :tummenupp

Tackar,
MMM
 
Vilken båge?

Läser en hel del utländska hojtidningar och sammanfattningsvis kan man säga att du prickat in rätt i din lista.
Samtliga tre bågar ser ju onekligen bra ut. Köp den du tycker är snyggast. ;-)
Skall du gå på mesta "bang for the buck" kriteriet, så är det SV:n som gäller.

Lycka till!
:hojbusa
 
Jag skulle nog satsa på Cagivan, lite mer knuff i motorn ( om minnet mitt har rätt) och så är det ju en ovanligare hoj än dom andra.
 
Tackar så långt! :tummenupp

"Billigast" verkar Cagivan vara, får en relativt ny för runt 50kkr. Gillar att den är lite ovanlig, dessutom har den suzukimotorn från SV som verkar vara väldigt pålitlig. :)

Gillar dock tripelns utseende, ganska brutal och fulsnygg... :D

SVn, verkar som sagt vara det "kloka" fast... något saknas utseendemässigt. Möjligen om jag hittar en som är schysst utrustad så. :rolleyes:

Triplen & SVn verkar kosta ungefär lika mycket i inköp, runt 60kkr. (Kikar på modeller 2001/2002 och nyare.)

Några fler kommentarer? Fortsätter att leta, förhoppningsvis hittar jag ett vettigt objekt inom kort.

//M
 
Instabil ska inte triplen vara, absolut inte. Chassit är nog det bästa av de tre, möjligtvis är Cagivan på samma nivå.

Mitt val är redan gjort, om jag var du skulle det stå mellan Triplen och Cagivan. Kolla upp hur det är med servicenivå och reservdelar till Cagivan dock (utom TL-motorn som vilken Suzukiverkstad som helst kan fixa).
 
Ja, Triplen är onekligen läcker. Kanske skulle provköra en till, det var ett tag sedan jag körde den sist. Dessutom var det en äldre årsmodell (97/98?) än vad jag nu tänkt att köpa (01 eller dyl).

Är det någon skillnad på årsmodellerna för speed triple? Dvs från säg 00/01 och framåt? (Bortsett från den uppenbart nya modellen som kom 05 eller något...)

Köpsugen, körsugen... hmm undrar om våren kommer snart :D

/M
 
Nya modeller av triplen kom 02 och 05.
Sen är det skillnad i motor vid 00 mot 97-99 tror jag, 10 hästar mer.
Samma sak 02 och 05 för den delen...
 
Ah, tackar, låter som om jag bör göra en sökning för att kolla upp detaljerna kring olika årsmodeller om ingen har järnkoll så här på rak arm... skillnad på motorn from 00 samt lite annat gott from 02... Lite annat gott from 02 måste jag kolla upp. :rolleyes:

Tackar xyz! :tummenupp
 
Hej ! som cagiva ägare vill jag bara påpeka att det är hyfsat enkelt att hitta delar på nätet ,sen att delarna är billiga är ju också positivt .

Några exempel bromsskiva bak 550 kr . styrdämpare matrix 2800 kr , hagon bakstötdämpere 4000 kr (ska tydligen vara en riktigt bra dämpare )

genom att jämföra artikelnr på reservdelar har jag upptäckt att många delar är samma som vissa Ducati och Aprilia .

Jag sitter på en del cagiva kunskaper delar gärna med mig mvh P
 
Varför inte en SP1?? :)

Köp inte en SV om du är inte får bra vibbar. Det är en bushoj du ska köpa inte, inte en diskmaskin.
 
Last edited:
Varför inte en SP1?? :)

Köp inte en SV om du är inte får bra vibbar. Det är en bushoj du ska köpa inte, inte en diskmaskin.

Kanske inte så ball att behöva pynta 65-70 lök för en båge från typ ´00 ..
Den här var den billigaste jag hittade på blocket

http://www.blocket.se/vi/9331083.htm?ca=3_s

Dom lär ju knappast bli billigare till våren .. :gnissla

men men .. vi är alla olika :tummenupp
 
Last edited:
Hej.

Har lite erfarnheter av klassen. För de pengarna som du vill lägga hade jag inhandlat den här http://www.blocket.se/vi/9954705.htm?ca=20_s
en Triumph Speed Triple, -03:a med alla nödvändigt på redan. Slip-on:et för det rätt ljudet...en lite fly-screen för att slippa den värst vinden.

Hade själv en -01:a tidigare. -02 är ju så att säga den sista av de tidiga modellerna, med den bästa motorn. Dessutom är ju chassiet riktigt fint.

När man hör ljudet från 3:an, känner vinden i bröstet och sveper fram längs kurvorna...ja då trivdes jag i alla fall...

övriga har jag inte kört, men en annan naken hoj jag kan rekommendera är Aprilias Tuono, men den är tyvärr lite dyrare...

Lycka till med köpet.
 
Hej ! som cagiva ägare vill jag bara påpeka att det är hyfsat enkelt att hitta delar på nätet ,sen att delarna är billiga är ju också positivt .

Några exempel bromsskiva bak 550 kr . styrdämpare matrix 2800 kr , hagon bakstötdämpere 4000 kr (ska tydligen vara en riktigt bra dämpare )

genom att jämföra artikelnr på reservdelar har jag upptäckt att många delar är samma som vissa Ducati och Aprilia .

Jag sitter på en del cagiva kunskaper delar gärna med mig mvh P

GBH-Peter, som "objektiv" Cagiva ägare, är det en hoj som du rekommenderar i konkurrens med övr cyklar som jag har på listan? Känns det som en hoj att äga ett par år eller... (Ursäkta typo på förkortningen, kunde inte låta bli. Säkert inte den förste. :tungan )

/M


Varför inte en SP1??

Köp inte en SV om du är inte får bra vibbar. Det är en bushoj du ska köpa inte, inte en diskmaskin.

Jo, en mycket trevlig hoj men den faller inte under valda cyklar 1.X.2. Främst för att det inte är en naken-hoj. Tyvärr så känner jag mig själv och dom där kåporna tenderar att dra upp snitthastigheten alldeles för mycket, roligt, roligt men farligt, farligt... Tar gärna emot fler kommentarer kring cyklarna 1.x.2 men som sagt, behöver inte andra tips på cyklar såsom Ducce eller SP1 eller... Tack igen. :rolleyes:


Kanske inte så ball att behöva pynta 65-70 lök för en båge från typ ´00 ..
Den här var den billigaste...

Thanks but no thanks! :)

Hej.

Har lite erfarnheter av klassen. För de pengarna som du vill lägga hade jag inhandlat den här http://www.blocket.se/vi/9954705.htm?ca=20_s
en Triumph Speed Triple, -03:a med alla nödvändigt på redan. Slip-on:et för det rätt ljudet...en lite fly-screen för att slippa den värst vinden.

Hade själv en -01:a tidigare. -02 är ju så att säga den sista av de tidiga modellerna, med den bästa motorn. Dessutom är ju chassiet riktigt fint.

När man hör ljudet från 3:an, känner vinden i bröstet och sveper fram längs kurvorna...ja då trivdes jag i alla fall...

övriga har jag inte kört, men en annan naken hoj jag kan rekommendera är Aprilias Tuono, men den är tyvärr lite dyrare...

Lycka till med köpet.

Ah, kreativa kommentarer, tackar! :tummenupp
Är det någon reell skillnad på en 02a resp 03a? Jag måste vara blind. Jag får ta upp två bilder på dom brevid och jämföra visuellt. Tekniskt gissar jag att det är en del oxå. Gjorde en sökning på forumet och hittade inga snabba svar... Någon som kan upplysa mig lite? :rolleyes:


/M
 
Last edited:
GBH-Peter, som "objektiv" Cagiva ägare, är det en hoj som du rekommenderar i konkurrens med övr cyklar som jag har på listan? Känns det som en hoj att äga ett par år eller... (Ursäkta typo på förkortningen, kunde inte låta bli. Säkert inte den förste. :tungan )

/M

Kan nog rekommendera Cagivan utan att skämmas men en del trivs ju bäst med en vanligare båge ( volvo v70 personlighet ) Mvh p
 
Kan nog rekommendera Cagivan utan att skämmas men en del trivs ju bäst med en vanligare båge ( volvo v70 personlighet ) Mvh p

Haha, bra svar! Helst om man är Cagiva ägare! :D Öppnar för motkommentarer men jag tror jag hoppar dom.
/M

Är det någon reell skillnad på en 02a resp 03a? Jag måste vara blind. Jag får ta upp två bilder på dom brevid och jämföra visuellt. Tekniskt gissar jag att det är en del oxå. Gjorde en sökning på forumet och hittade inga snabba svar... Någon som kan upplysa mig lite?

Jämförde visuellt en triple 01a med en 03a... såg mest ut som mindre plast & plåt ändringar, bättre eller sämre vet jag inte. Återstår att reda ut om den är någon teknisk skillnad på motor, chassi, bromsar eller dyl. Tips någon? Tackar! :)
/M
 
-01 har 110 hästar i motorn mot -02:ans 120 samt en annan bakdel på -02. Personligen tycker jag att -01 är snyggare men inget går upp mot den -05:an jag ägde..... :yoparty

Den motorn tycker jag är mycket roligar än tidigare, klart mycket mera aggresiv samt ljudet, LJUDET från en trepip med öppna burkar kan ge vem som helst gåshud.... :tummenupp
 

Bifogat

  • P5200008.jpg
    P5200008.jpg
    130.1 KB · Visningar: 90
-01 har 110 hästar i motorn mot -02:ans 120 samt en annan bakdel på -02. Personligen tycker jag att -01 är snyggare men inget går upp mot den -05:an jag ägde..... :yoparty

Den motorn tycker jag är mycket roligar än tidigare, klart mycket mera aggresiv samt ljudet, LJUDET från en trepip med öppna burkar kan ge vem som helst gåshud.... :tummenupp

Ah, lysande, tackar! :tummenupp 10hk extra är inte fel.

Asläcker 05:a, vill ha... :tummenupp men det är låångt över min budget. :huvet

Jahopp, återstår att ut o kika på något exemplar. Just nu lutar det åt en triple måste jag säga... :)

Någon som har fler comments?

Tackar!
/M
 
Ah, lysande, tackar! :tummenupp 10hk extra är inte fel.

Asläcker 05:a, vill ha... :tummenupp men det är låångt över min budget. :huvet

Jahopp, återstår att ut o kika på något exemplar. Just nu lutar det åt en triple måste jag säga... :)

Någon som har fler comments?

Tackar!
/M

Du kan få köpa min -03 om du vill. PM'a om du vill veta nåt.

F.ö är det en kanonhoj, rekommenderas starkt, ljudet är oslagbart och det är bra kvalitet på grejjerna. Vissa serier har dock haft lite problem med styrlagren, men det är inga stora pengar det rör sig om.
 
Jag valde mellan SV1000 och V-Raptor till sommaren 2006. Det blev en V-Raptor.
Den kändes mer klar från fabrik, stålomspunna slangar, kolfiberburkar mm satt redan där. Det är sånt som jag fått uppgradera med på en SV.

Skottsäker hoj som är kul att köra.

Sålde den i november 2006 för att köpa grusräcer igen.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top