Trimvänliga motorer.

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Vilken av dom är det som är bäst lämpad för att få en gatmotor med lagom push i?

Då jag hållt på med suzuki mest så är det dom motorerna jag är mest intresserad av att veta mer om.

Gamla gsx 1100 tex.. Den vet jag att den behöver en del förstärkningar innan man ens börjar tänka trim.

Dom som hade turen att få tag i en 1150 maskin har jag hört låg bättre till redan från start då den (vad jag förstår) har en stabilare botten.

R-1100 har jag hållt på med litegran och fattat det som att upp till 160-170hk så är den med utan problem som standard.

Nyare R-1000 har ingen erfarenhet ifrån

Hayabusa samma sak...

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer köpa nån av dessa motorer för att sen bygga vidare på.

Hur det till slut kommer trimmas vet jag inte ännu utan det hänger lite på vad ni säger....

Tackar på förhand.

Originalmotorn i gsxr1100'an behöver inte förstärkas alls så länge du håller dig under 11000 sugmotorvarv. Ska du upp över 11000 varv krävs andra doningar. Turbomatad original gsxr1100 kan du plåga ut lite drygt 300 hästar innan kolvringarnas landningsyta börjar ge med sig eller att kolven riskerar att spricka. Bottendelen tål över 400 hästar i originalskick. Därimellan finns det lite olika "platåer" som sätter diverse mekaniska gränser. Lustgas t.ex. börjar kröka vevstakar och kolvbultar vid runt 235 hästar.

Svetsar du veven i 1150-motorn klarar den på ett ungefär lika mycket som gsxr'en. Sätter du på "stödmage" runt vevpartiets bultar kan du plocka ur mer än 500 hästar, fast med andra stakar och kolvar.

Bäst är nog att du förklarar vad du hade tänkt göra så kan motorbyggarna på SH berätta lite vad du behöver göra för speciellt med din motor.

Hmm..
Nu hade jag inte tänkt att plocka ut vidunderliga effekttal då det är tänkt att bli en gatmotor som ska hålla att köra med lite längre...
Turbo är en variant som jag inte använt mig av som är ganska lockande men har inte bestämt mig ännu.
Motorn jag har nu är en Gsx 1150 men jag hade funderingar på att byta till en Hayabusa snurra men som sagt inte bestämt ännu.

300 kusar som snackade om är mer än tillräckligt...

gsxr1100s originalvevstakar ogillar 1370cc med mycket komp bakom! Det vet jag utav erfarenhet då jag har ett hål i blocket på den motorn... :(
Det jag har sett på den vevstaken ser ut som utmattning i materialet inte att det skulle ha skurit i lilländan.

Lycka till med vässet

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing