Trimtråden B1 kopior

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Ja...
Eftersom jag nu gett mig fan på att inte Filip RR har rätt så ska jag ge mig på en trimmning av eländet :hihi

***Jag har komphöjt:

plockade bort cylinderfotspackningen (1,3mm tjock)
testmonterade och mätte upp ett frispel på 0,85mm med kolv i ÖD
satte i ett stift där jag böjt elektroden till ca 3mm glapp,o den gick runt utan problem.sen monterade jag ihop ski...CYLINDERN igen med tätmassa (-50>+300c tryck o vätsketåligt)uppger gärna vad den heter men kommer inte ihåg just nu.
Nu jeflar e där komp.. :banana man kan nästan lyfta minin i startsnöret utan att motorn går runt :yoparty (ja..den går runt,bara en illustration :hihi )

***jag har beställt förgasarkit från nordic

Det innehåller allt jag ska behöva. uppdaterar när det e monterat.
Förgasarkit

Ligger o väntar på Posten :banana :banana

jag har beställt kolfiber reeds

Tack till Noby här på forumet.. uppdaterar efter montering

Ligger o väntar på Posten :banana

jag har kollat när std kopplingen går in..(fullt släppta just,skruvar)

10200rpm :3freak
enligt instruktionsboken skall man justera till 8500-9000rpm
Men tjena :huvet det e kvalitet det :hihi

alltså får jag även montera fattigmanvarianten Gula/röda fjädrar x 3 för att förhoppningsvis få detta rätt.
uppdaterar detta oxå efter test.

EDIT: Tips och frågor välkomnas MEN idiotförklaringar och liknande undanbedes. Tack :tummenupp

Last edited:
Gööööt :tummenupp
Skall bli kul och höra hur den kommer att gå efter detta.

Var köper man kopplingsfjädrar som passar blata kopian då? (vet inte själv om man skall satsa på en ny koppling eller köra ett tag på kopians :va )

Vad du skulle kunna kompletera till hojen utöver det är:
* Byte till SKF lager
* Om du väljer att köra med standard kopplingen och belägg, kan du baka själva i ugnen. Har ej provat själv, men skall tydlingen förbättra livslängden om du tänkte satsar på fattigvarianten att endast byta fjädrar :) .
* Du kan linda in grenröret i en speciell tejp för att leda bort värmen
* Borra upp bränslekanalerna i motorn
* Borra upp kylkanalerna i cylindern (kanalernas slutända i cylindern hade ett trångt avslut, som jag fick borra upp en del så kylningen skall nog bli en del förbättrad nu)

Tänkte prova en del av detta själv snart, så blir intressant att se hur din kommer att gå.

Lite mer info. om dessa tipsen ovan finns länkade här:
http://arendalracing.forumup.com/

Nike_gbg skrev:
2076217 Gööööt :tummenupp
Skall bli kul och höra hur den kommer att gå efter detta.

Var köper man kopplingsfjädrar som passar blata kopian då? (vet inte själv om man skall satsa på en ny koppling eller köra ett tag på kopians :va )

Vad du skulle kunna kompletera till hojen utöver det är:
* Byte till SKF lager
* Om du väljer att köra med standard kopplingen och belägg, kan du baka själva i ugnen. Har ej provat själv, men skall tydlingen förbättra livslängden om du tänkte satsar på fattigvarianten att endast byta fjädrar :) .
* Du kan linda in grenröret i en speciell tejp för att leda bort värmen
* Borra upp bränslekanalerna i motorn
* Borra upp kylkanalerna i cylindern (kanalernas slutända i cylindern hade ett trångt avslut, som jag fick borra upp en del så kylningen skall nog bli en del förbättrad nu)

Tänkte prova en del av detta själv snart, så blir intressant att se hur din kommer att gå.

Lite mer info. om dessa tipsen ovan finns länkade här:
http://arendalracing.forumup.com/
Nu funderar jag på om du överhuvudtaget vet vad du pratar om när det gäller trimmning, som när du säger att du skall bla. linda röret för att få bort värmen. Man lindar röret för att behålla värmen för att få en annan högre ljudhastighet i avgas-pulsen. "Borra upp bränslekanaler", du menar väl att slipa om överstömmningskanaler och justera port tider och höjder. Att "borra upp" kylkanalernas utlopp brukar oftast inte förändra kylningen något. Ofta behöver man strypa flödeshastigheten för att få effektivare kylning.

Filip RSR skrev:
2077755 Högre ljudhastighet... :confused:

det e överkurs Filip...
men jag vet vad han menar..man gör så på racebilar för att höja tempen(JAg kanske oxå e ute o cyklar :hihi )alltså "lurar" man röret att det e grövre än det är.....typ,enkelt förklarat.

putsning av kanaler o dyl är på G..
fast jag tänkte nöja mig med att polera upp och optimera endast.

Tack för tipsen :tummenupp

Hade först en hjärnblödning men nu e jag bättre igen :hihi

Last edited:
Easy_Mike skrev:
2077781 det e överkurs Filip...
men jag vet vad han menar..man gör så på racebilar för att höja tempen(luft med högre värme tar mindre plats)alltså "lurar" man röret att det e grövre än det är.....typ,enkelt förklarat.

putsning av kanaler o dyl är på G..
fast jag tänkte nöja mig med att polera upp och optimera endast.

Tack för tipsen :tummenupp

Tack Mike, men JAG vet varför man lindar röret.
Inte fan är det för ljudhastigheten iaf!

Luft med högre värme tar MER plats! :fatta!

Man gör det för att avgaserna ska expandera mer, av den enkla anledningen
att avgaserna ska komma ut fortare. Alltså: ÖKAD GASHASTIGHET!!!

Lycka till med resten! :banana

Filip RSR skrev:
2077755 Högre ljudhastighet... :confused:

Det är nämligen så att det är ljudvågens hastighet som styr avgasrörets funktioner i en 2t motor till mycket stor del. Ljudet har olika hastigheter vid olika temperaturer i avgaserna. Kallare gaser = lägre ljudhastighet = "långt rör" mer botten effekt, resp. varmare gaser = "kort rör" topp effekt/högre varv.

6008pro skrev:
2077967 Det är nämligen så att det är ljudvågens hastighet som styr avgasrörets funktioner i en 2t motor till mycket stor del. Ljudet har olika hastigheter vid olika temperaturer i avgaserna. Kallare gaser = lägre ljudhastighet = "långt rör" mer botten effekt, resp. varmare gaser = "kort rör" topp effekt/högre varv.

Aha, nu fattar jag vad du menar!
Härnere betyder ljudhastighet något annat.

Vad du pratar om kallar vi avgaspuls. :banana

Nu stämmer det! :hihi

Filip RSR skrev:
2077974 Aha, nu fattar jag vad du menar!
Härnere betyder ljudhastighet något annat.

Vad du pratar om kallar vi avgaspuls. :banana

Nu stämmer det! :hihi

Och det är ljudets hastighet som bestämmer hur rörets utformning skall göras. Inte hur fort själva gasen rör sig i röret. Gaspulsens hastighet är helt annorlunda än ljudpulsen. Det är därför det går att manipulera med att på olika sätt förändra ljudpulsens hastighet genom att endera kyla gasen eller höja tempen. Kyla gasen går genom att spreja in vatten i röret. Effekten blir densamma som att röret skulle varit längre. Jag har sett detta system på en Yamaha TZ750 motor i en sidvagnsracer. Ett fungerande system.

jag kom på mig själv med att tänka bakvänt..ja... :huvet
ni redde ju ut det ändå :hihi :tummenupp

jag hade dock problem att formulera mig ...som vanligt :rolleyes:

Oj det var många inlägg på kort tid, lol

Japp, är en glad lekman som inte kan det där med trimning så bra, men man lär sig hela tiden som tur är :)

6008pro skrev:
2077660 Man lindar röret för att behålla värmen för att få en annan högre ljudhastighet i avgas-pulsen
Så detta är inget du rekommenderar med andra ord?
http://www.thermotec.com/products/full/11001/11001.html

6008pro skrev:
2077660"Borra upp bränslekanaler", du menar väl att slipa om överstömmningskanaler och justera port tider och höjder.
Ja, det är väl en mer korrekt formulering

6008pro skrev:
2077660Att "borra upp" kylkanalernas utlopp brukar oftast inte förändra kylningen något. Ofta behöver man strypa flödeshastigheten för att få effektivare kylning.
Satan, har jag alltså försämrat mina kylegenskaper nu?

Bifogat

• Kylkanaler.jpg
    Kylkanaler.jpg
    97.5 KB · Visningar: 88
Last edited:
@ nike_gbg

dina före bilder stämmer inte med mina :hihi

en av kanalerna som ser ut som en halvmåne gör det inte på min..
men å andra sidan är ju detta kinakvalitet så :hihi

en av anledningarna med denna tråden är ju just detta..
att komma till insikt med begreppet trimmning...
man kan ju borra upp insug i utblås till 24mm o kalla det trimmning,effekten av det är ju allt annat än bra :3freak

en sak som jag dock har "råkat" se är att överströmmningkanalen(den lilla vid insuget) skulle kunna behöva en putsning :hihi .liksom "jacket" i kolven vid insugssidan.

Last edited:
Easy_Mike skrev:
2078815en sak som jag dock har "råkat" se är att överströmmningkanalen(den lilla vid insuget) skulle kunna behöva en putsning :hihi .liksom "jacket" i kolven vid insugssidan.

Ok får kolla på överströmmningskanalen (har allt nedplockat nu). Tack för tipset :).

Jo jacket har jag tänkt att putsa med den finaste smärgelduk jag har.

Hej,
det här med 2-taktstrimning är en hel vetenskap.
När man läser inlägg på olika forum så häpnar man ibland
på vilket sätt som man ska få ut mer effekt ur motorn.

Det är lättare att försöka få ut efffekt ur en 4-taktare utan att
förstöra motorns karaktär helt och hållet.

Med en 2-taktare är det en helt annan sak.
Det är så lätt att göra fel så att försöka sig på detta utan vidare kunskaper
är inte att rekommendera.

Låt överströmningsportarana vara, 1/10 mm för mycket borttaget så är det bara att slänga cylindern.
Avgasporten är inte lika känslig att höjja men om man gör detta så tappar man mellanregistret och får lite bättre på toppen.

Plana toppen för ökad komp fungerar, OM man sen vet hur mycket man ökat komp.förhållandet och motorn i spikar ihjäl sig.

Till slut , kör man Minimoto som är utan växellåda så bör man eftersträva en så bred vridmomentskurna som möjligt, då vridet bestämmer accet och effekten betämmer toppfarten, då får man en motor som är lättkörd och på en bana kör ifrån mer effektstarka hojjar.

Mvh Jörgen , Vobbla Racing

caper skrev:
2079374 Hej,
det här med 2-taktstrimning är en hel vetenskap.
När man läser inlägg på olika forum så häpnar man ibland
på vilket sätt som man ska få ut mer effekt ur motorn.

Det är lättare att försöka få ut efffekt ur en 4-taktare utan att
förstöra motorns karaktär helt och hållet.

Med en 2-taktare är det en helt annan sak.
Det är så lätt att göra fel så att försöka sig på detta utan vidare kunskaper
är inte att rekommendera.

Låt överströmningsportarana vara, 1/10 mm för mycket borttaget så är det bara att slänga cylindern.
Avgasporten är inte lika känslig att höjja men om man gör detta så tappar man mellanregistret och får lite bättre på toppen.

Plana toppen för ökad komp fungerar, OM man sen vet hur mycket man ökat komp.förhållandet och motorn i spikar ihjäl sig.

Till slut , kör man Minimoto som är utan växellåda så bör man eftersträva en så bred vridmomentskurna som möjligt, då vridet bestämmer accet och effekten betämmer toppfarten, då får man en motor som är lättkörd och på en bana kör ifrån mer effektstarka hojjar.

Mvh Jörgen , Vobbla Racing

Just därför har vi plockat bort cyl-fots-packningen.
Lite mindre duration, mer komp.

Jag hade 1,9mm i squishmått (stavning), nu har jag 0,5.

Sen fick man bestycka ner som f-n!
Men nu går den betydligt bättre, och jag har inte märkt av några spikningar...

Bara att ladda på! :yoparty

Filip RR skrev:
2079429 Just därför har vi plockat bort cyl-fots-packningen.
Lite mindre duration, mer komp.

Jag hade 1,9mm i squishmått (stavning), nu har jag 0,5.

Sen fick man bestycka ner som f-n!
Men nu går den betydligt bättre, och jag har inte märkt av några spikningar...

Bara att ladda på! :yoparty

japp,tackar för tipset. :tummenupp ..ska se hur det blir nu med den andra fuggen..
går i väntans tider :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...