Trimtips till Honda Xr125l?

FoppaN

.
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Xr125l
Det är 11 kW som är maxgränsen för lätt mc, men honda xr125l är runt 8kW. Ngn som vet något relativt billigt sätt att trimma på så man får dom där sista kW? är ju rätt dyrt o köpa system =/

Porta toppen, köpa en flatslide förgasare med acc-pump, öppet filter, slipa om kamaxeln och köpa system.

Det finns inget billigt sätt att trimma 4-takt, tyvär! :4skrika

FoppaN skrev:
2228200 Det är 11 kW som är maxgränsen för lätt mc, men honda xr125l är runt 8kW. Ngn som vet något relativt billigt sätt att trimma på så man får dom där sista kW? är ju rätt dyrt o köpa system =/

sälj den

Cyren skrev:
2228305 Porta toppen, köpa en flatslide förgasare med acc-pump, öppet filter, slipa om kamaxeln och köpa system.

Okej, nu får du förklara lite för den nybörjare jag är :hihi "porta toppen" frågetecken?:P o öppet filter är väl inte så bra för motorn? eller är jag fel ute:S
Vet du ngt ställe man kan köpa en sån förgasare på internet?

FoppaN skrev:
2230879 Okej, nu får du förklara lite för den nybörjare jag är :hihi "porta toppen" frågetecken?:P o öppet filter är väl inte så bra för motorn? eller är jag fel ute:S
Vet du ngt ställe man kan köpa en sån förgasare på internet?

Eftersom din är fyrtakt har toppen ventiler och lite sånt onödigt effektsänkande krafs. Där ventilerna sitter kan man porta lite hit och dit om man vet vad man gör. Öppna filter är inte farliga för motorn, om man inte kör i extremt dammiga miljöer som crossbanor och sånt. Bara man bestyckar om så att den inte skär.

om du inte kan mycket om 4-takts motorer/trimmning så skall du låta bli att pilla på den, det kan bli mycket dyrt om du har sönder något. Skaffa professionell hjälp om du ska trimma.

Verkar som ni säger rätt avancerat och DYRT att trimma den =/ så jag satsar på att köpa en annan till nästa sommar ist =) men men! har ju inte kört moped innan heller så de e ju nånting att börja på. Btw, om man e så tjurig som jag och absolut vill ha en fyrtakt, finns det ngn annan som är "piggare" och med mer power? 4-taktarna låter ju fränare o behöver inte servas lika ofta :tummenupp

FoppaN skrev:
2234178 Verkar som ni säger rätt avancerat och DYRT att trimma den =/ så jag satsar på att köpa en annan till nästa sommar ist =) men men! har ju inte kört moped innan heller så de e ju nånting att börja på. Btw, om man e så tjurig som jag och absolut vill ha en fyrtakt, finns det ngn annan som är "piggare" och med mer power? 4-taktarna låter ju fränare o behöver inte servas lika ofta :tummenupp
Tex min :) till skillnad från din så har mig 15hk, och den har 4-ventiler istället för 2 = mer varvvillig och pigg. Piggare 4-taktare är nog relativt svårt att hitta :brinnerup

Cyren skrev:
2228305 Porta toppen, köpa en flatslide förgasare med acc-pump, öppet filter, slipa om kamaxeln och köpa system.

Har hittat en tråd på en annan sida, dom säger att det finns en strypning i förgasaren:S så att man inte kan gasa fullt. När jag tänker efter så känns det verkligen så, för när man kommer upp i varv så vill den fortsätta men "får" liksom inte:P utan den tappar helt kraft efter ett tag. ska fixa det nån dag o se om de blir bättre! :tummenupp :

FoppaN skrev:
2292731 Har hittat en tråd på en annan sida, dom säger att det finns en strypning i förgasaren:S så att man inte kan gasa fullt. När jag tänker efter så känns det verkligen så, för när man kommer upp i varv så vill den fortsätta men "får" liksom inte:P utan den tappar helt kraft efter ett tag. ska fixa det nån dag o se om de blir bättre! :tummenupp :

Redovisa resultatet sedan så kanske man själv kan kosta på sig att pilla med det där :tummenupp

nepp..

Förgasaren var det inget skumt i.. alltså ingen strypning vad varken jag elr farsan kunde hitta. Har sett på ett annat forum att man ska byta ut huvudmunstycket från 95 till 105 och ta bort locket på luftburken och mixtra me dämparen.. sistnämda är problemet, skiten sitter ju fastnitad :( nån som har en lösning på detta (förutom att såga upp den..)? detta ska enligt han som skrev det göra hojjen rappare och snabbare. Ska se om det funkar:) annars blir det en värre 4taktare nästa år :yoparty

FoppaN skrev:
2312065 Förgasaren var det inget skumt i.. alltså ingen strypning vad varken jag elr farsan kunde hitta. Har sett på ett annat forum att man ska byta ut huvudmunstycket från 95 till 105 och ta bort locket på luftburken och mixtra me dämparen.. sistnämda är problemet, skiten sitter ju fastnitad :( nån som har en lösning på detta (förutom att såga upp den..)? detta ska enligt han som skrev det göra hojjen rappare och snabbare. Ska se om det funkar:) annars blir det en värre 4taktare nästa år :yoparty

Slipa ner skallen och borra ur den.

FoppaN skrev:
2292731 Har hittat en tråd på en annan sida, dom säger att det finns en strypning i förgasaren:S så att man inte kan gasa fullt. När jag tänker efter så känns det verkligen så, för när man kommer upp i varv så vill den fortsätta men "får" liksom inte:P utan den tappar helt kraft efter ett tag. ska fixa det nån dag o se om de blir bättre! :tummenupp :
det beror nog bara på att du har kommit över effekt toppen, växla upp istället :hihi (om du är på sexan så leta upp en nerförsbake för att öka hastigheten)

-Rosen- skrev:
2314590 det beror nog bara på att du har kommit över effekt toppen, växla upp istället :hihi (om du är på sexan så leta upp en nerförsbake för att öka hastigheten)
Ha-ha-ha.. ;P så dåligt me hjärnceller har jag inte. Om du kört en xr125L så fattar du va jag menar, den ger med sig FÖR tidigt

FoppaN skrev:
2317202 Ha-ha-ha.. ;P så dåligt me hjärnceller har jag inte. Om du kört en xr125L så fattar du va jag menar, den ger med sig FÖR tidigt

den ger ingenting någon gång :tuttar

spar pengar, vänta tills du fyller 18 och tar mellan kortet och köp en lite vassare 4-stroker då?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman