zilog
Mr. Hardtechno
Har av topparna på min mille 02 och gör lite jobb för tillfället. Jag slås av att aprilia har lämnat vissa orundade kanter i insuget, samt att insugskanalen verkar vara ett "S" istället för en mjuk parabel.
Se på bilderna nedan:
Insug:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0142.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0144.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0145.JPG
Utblåset ser ut såhär:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0147.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0146.JPG
Vad jag kan se så har insuget en lillradie som är helt knivskarp. Om man tänker sig att luften har massa och rör sig snabbt, så antar jag att baksidan av ventilen inte släpper igenom mycket flöde då all massa vill röra sig framåt. Vad finns det att göra för att öka flödet här? Ändra om kanalens form och riktning med plast för att öka flödeshastigheten precis mot ventilsätet?
Utblåset ser ut att vara mjukare i formen, finns det något att vinna här?
Och till sist, finns det så mycket enkla hästar att vinna att det är värt besväret med att behöva ommappning, eller ska jag bara låta det vara som det är? Delarna jag har är i princip nya originalsaker, och jag tror att de kommer att köras med original grenrör, men med en originalljuddämpare med en aning av strypningarna borttagna.
P.S. Jag har en hög gamla rasade toppar från en '99-motor, och dessa har fått utblåset ökat genom att skiljeväggen har spetsats, samt insuget har lyfts upp mha plast, storradien innan ventilen har plastats igen lite för att minska arean precis bakom ventilsätet, och hela insugskanalen har gjorts mjukare och mer i ett svep.
Se på bilderna nedan:
Insug:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0142.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0144.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0145.JPG
Utblåset ser ut såhär:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0147.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/uk_heads_work/PICT0146.JPG
Vad jag kan se så har insuget en lillradie som är helt knivskarp. Om man tänker sig att luften har massa och rör sig snabbt, så antar jag att baksidan av ventilen inte släpper igenom mycket flöde då all massa vill röra sig framåt. Vad finns det att göra för att öka flödet här? Ändra om kanalens form och riktning med plast för att öka flödeshastigheten precis mot ventilsätet?
Utblåset ser ut att vara mjukare i formen, finns det något att vinna här?
Och till sist, finns det så mycket enkla hästar att vinna att det är värt besväret med att behöva ommappning, eller ska jag bara låta det vara som det är? Delarna jag har är i princip nya originalsaker, och jag tror att de kommer att köras med original grenrör, men med en originalljuddämpare med en aning av strypningarna borttagna.
P.S. Jag har en hög gamla rasade toppar från en '99-motor, och dessa har fått utblåset ökat genom att skiljeväggen har spetsats, samt insuget har lyfts upp mha plast, storradien innan ventilen har plastats igen lite för att minska arean precis bakom ventilsätet, och hela insugskanalen har gjorts mjukare och mer i ett svep.