Trimning av ZX6R -99

Robo

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6
Hej alla ! Jag har en fråga om min nyinköpta ZX6R -99
Den är strypt till ca.25Kw och jag vill ha bort strypningarna.
Nu till frågan......sitter det strypningar nånstans i inloppen och var i så fall, eller är det trottelbyte som gäller ? Har hört båda variantera av "låtsas experter".Ringde en Mc firma i min närhet och fick bara en massa snorkiga svar så nu frågar jag er här istället.
Hoppas på ett svar.
PS Jag är 39 år och har kört Mc sedan 16 års åldern så jag anser mig berättigad till fler hästkrafter på en 600cc :)

Ha det bra alla
Robban

så...

Robo skrev:
Nu till frågan......sitter det strypningar nånstans i inloppen och var i så fall, eller är det trottelbyte som gäller ? Har hört båda variantera av "låtsas experter".Ringde en Mc firma i min närhet och fick bara en massa snorkiga svar så nu frågar jag er här istället.
Hoppas på ett svar.
PS Jag är 39 år och har kört Mc sedan 16 års åldern så jag anser mig berättigad till fler hästkrafter på en 600cc :)

Ha det bra alla
Robban

Jag har en 98, å de tär jag som har strypt den, eftersom jag köpte den ostrypt, å den är strypt *visslar* :D med brickor som sitter i insugen till förgasarna, det är 4 stycken, bara du river av tanken, plockar bort luftburken, skruver loss förgasarna, sen tar bort brickorna!!

Sen är det bara ut & gasa, kan en liten skit som mig kirra det där, som inte kan mkt om mecka, så borde du fixa det! lycka till! :tummenupp

Btw, jag vet bara hur man sätter dit dom, inte tar bort dom! :rofl

Lyft på tanken och luftboxen. Vrid på gasen/spjället och lys med en ficklampa. Har du brickor i insugsgummina under förgasarna så är det bara att lossa på spännfästena, lyfta förgasarna och sedan ta ur brickorna.

Är den mot förmodan strypt med brickor så kan den vara strypt i trottlarna. Det är dock min förståelse att man inte stryper 25kW i trottlarna, utan endast att få den till 90 hästar eller vad det är som är någon tysk variant. Då får du skruva av ett av locken på förgasarna och försiktigt lyfta bort trotteln och kolla efter hålen i bifogad bild.

Har du ingen av dessa så är din hojj förmodligen inte strypt.

/a

Bifogat

• trottel_swe.jpg
    trottel_swe.jpg
    5.6 KB · Visningar: 64
Last edited:
Robo skrev:
Hoppas på ett svar.

Du får ta fram verktygslådan och leta...det kan ju vara så enkelt som att den är strypt i insuget, alt borrade trottlar, vet du bara var strypningen är så kan man ju alltid förklara vad man vill ha åtgärdat även om du lämar in den!
Ring annars till Kawasaki Sverige(i Bromma tror jag) och hör det vet ju i alla fall hur de kan vara strypta, be att få prata med någon på verkastaden, de har en duktig kille i alla fall, kommer inte ihåg namnet, men han förklarade i alla fall hur min gamla offroad kunde vara strypt.

Det är klart att du skall ha fria hästar!! :tummenupp

Tacksam

Tack alla för snabba trevliga svar, jag skall undersöka detta under vintern.

TACK :banana
Robban

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...