Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Silverryggen skrev:
2459989 Vad ska man ha för typ av tändstift vid turbobruk?
Duger org JR9B eller ska man ha nåt annat?
Funkar 0,70mm gnistgap med gråa dynaspolar och ca 1,3bars laddtryck?
Jag kör med originalstift, dvs JR9B (eller C... kommer inte ihåg). Gråa spolar och 0,55 i gap har jag iallafall, de hängde med utan problem när laddtrycket skenade till oanade höjder...
 
Gsxr750....

Har ev. fått nys på en beggad motor GSXR750 (-88-91..ska kolla exakt)
Vad betingar en sån pjäs i värde (för mitt turbobygge / rena pengar) med tanke på kammarna och S2-toppen...
Blocket samt en del kopplings, vxl-lådsprylar samt motorkåpor kanske man kan ha nytta av...?
 
5-8k. S2-toppen funkar inget bra i 86-88 ramen iom att insugen kommer att sitta 15 mm högre än med en E1 eller E2 topp. Jag fick våldföra mig rejält på plenumet för att få plats med det jag hade tänkt mig. Håller just nu på att preppa en E2 topp åt mig själv för att få plats med ett fullstort plenum.
 
Tänkte på det, nån som har en 1100-topp (E1, E2, hyffsad lågmilare, dvs under 4k) och kan tänkas vilja byta den mot en snik-race E1 (dvs original ventiler men portad, ventiljobbad samt plastad med insugsgummim avsedda för CV34) som gått noll mil? Well, inte byte jämt av men iaf 50% av vad det skulle ha kostat. Tänkte göra en 31/27 åt mig själv. PM'a isf.
 
Skulle en Mitsu TD04HL-19T passa rent fysiskt mellan framhjul/motor(dålig koll på sizen på kompressorhus:va ) och hur skulle den fungera (teoretiskt/relativt) på en 1127?
 
Silverryggen skrev:
2478512 Skulle en Mitsu TD04HL-19T passa rent fysiskt mellan framhjul/motor(dålig koll på sizen på kompressorhus:va ) och hur skulle den fungera (teoretiskt/relativt) på en 1127?

Passar fint! Fysiskt sett inget större än 16T eller 18T.
 
Wibbe skrev:
2478896 Passar fint! Fysiskt sett inget större än 16T eller 18T.

Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?
 
Silverryggen skrev:
2479790 Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?

Han jag köpte mitt 16T av sa att det som satte stopp för över 300 hk med det var orginal ventilerna, men du har väl portat/större ventiler? Men för en gathoj hade jag köpt vilket av ovan nämnda aggregat som har bäst pris/nytt.

...har ej bänkat med 19T aggregatet, och nu ska det dit ett större...19T hamnar på bra att ha hyllan till gathojjen kanske? :rolleyes:
 
Silverryggen skrev:
2459989 Vad ska man ha för typ av tändstift vid turbobruk?
Duger org JR9B eller ska man ha nåt annat?
Funkar 0,70mm gnistgap med gråa dynaspolar och ca 1,3bars laddtryck?

Inga problem, klarar liite till...

Silverryggen skrev:
2479790 Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?

Mindre agg. ger aggresivare karaktär men tar slut fortare, jag skulle satsa på de större för riktiga högfartshjulningar.

Med större agg så känns det som om motorn varvar "friare" på högre varv.
 
Last edited:
Någon som har koll på hur stora motordrev och med hur mycket offset som passar på gsxr 1100 motorerna?
 
Färnbo skrev:
2484598 Någon som har koll på hur stora motordrev och med hur mycket offset som passar på gsxr 1100 motorerna?

17-kuggars går på om man slipar lite på den bakre stödpinnen i kåpan, mer än så och kopplingspinnen begränsar. Offset? Förmodligen inget alls eftersom drevet i nuvarande skick går väldigt nära slavkopplingens skyddskåpa. Bygger man om drevkåpan går det att få på vad som helst.

Nån som är sugen att trimma lite mer i vinter? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40682
 
andersbrink skrev:
2485623 17-kuggars går på om man slipar lite på den bakre stödpinnen i kåpan, mer än så och kopplingspinnen begränsar. Offset? Förmodligen inget alls eftersom drevet i nuvarande skick går väldigt nära slavkopplingens skyddskåpa. Bygger man om drevkåpan går det att få på vad som helst.

Nån som är sugen att trimma lite mer i vinter? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40682

Tack, som man frågar får man svar....

Ska försöka att förklara mig lite bättre.

Jag menade finns det andra drev från nåt annat märke/modell som har större offset och passar på axeln?
 
gsxr 750 '88

Hej,
Har hittat en motor till en gsxr 750 '88 som jag ska ha till min bandit 600.
Killen som har denna motor är osäkra om kammarna är origanal, Den är markerad med 27A....
Hur vet man om dem är origanal?
Vad är den värd? (Jag ska bara köpa kolvarna,vevstarker, cylindrar, topp)
Underdelan av motorn är trasigt.
Tack.
 
Tändmodd ??

Tjenare !!
Jag vet inte var jag skall ställa denna fråga men här handlar det ju om trimmning av oljekylda GSXR så jag provar även om min inte är oljekyld.
Har precis bytt mainjets till 120 och det verkade lovande hittills men tycker fortfarande att den borde göra mer än 255/mätarfart. Har fullt V&H system samt BMC filter.
På mitt regbevis står det 72kw mao en tyskimport GSXR 750 årsmodell -95, har hört historier om att det finns en kabel som skall klippas/moddas vid "boxen" ??
Äger detta rykte någon sanning och var isåfall sitter denna kabel/box ??
Gärna en bild ( säger mer än tusen ord ) :)
Tack på förhand,,,,,Magnus
 
Keihin 39 eller 41

Hej undrar om det skulle vara någon större skillnad mellan keihin 39 eller keihin 41 på min 1308.Står i valet mellan dessa två.Roos vet du hur många hk skillnad det skulle bli är det bara typ 2hk.
 
Strypning??

Hej!

Har köpt en 1100 -92 troligtvis tyskimport som verkar helt oskruvad.

Vet ni vilken/vilka strypningar som finns på den? Står som 74 kw och stoppar vid 230-240 blås mätarfart... hmm :va (sitter smala 39mm krökar 4-2-1 av okänd härkomst)
 
Eventuella strypningar sitter i/på trottlarna, insugsgummit eller kamaxlarna. Ditt avgasrör är inte den begränsande faktorn. Kamaxlarna kan vara svåra att identifiera utan måste mätas upp med indiktorklocka. Men eftersom det är en 92'a med shimskammar så kan det nog uteslutas att kammarna är strypta.
 
andersbrink skrev:
2651589 Eventuella strypningar sitter i/på trottlarna, insugsgummit eller kamaxlarna. Ditt avgasrör är inte den begränsande faktorn. Kamaxlarna kan vara svåra att identifiera utan måste mätas upp med indiktorklocka. Men eftersom det är en 92'a med shimskammar så kan det nog uteslutas att kammarna är strypta.
Ok, tackar! Skönt att kammarna kan uteslutas.
Vet du förresten originaldimensionen på grenrör/krökar? Hittar inte det i Haynes...:va
 
lahi skrev:
1631779 När jag körde sugmotor fick jag 143,9 hk/117 Nm på hjulet med 1109 cc, JE kolvar (runt 13:1 med toppen planad), prostreetportad topp och Mikuni smoothbore 33:or. Hade Dyna 2000 tändsystem också.

Förresten , detta var ju en kanontråd, herr Roos!!! Att man inte kommit på det tidigare... :hihi Då kan jag passa på att fråga: Finns här någon som har 3:ans drev liggande till 1100R -86? :)
hej jag har en låda ligger med växelåds delar till en gsxr 86 gafflar axlar drev trumma o lite till pris 1000kr
hotellkalle.cinderella@vikingline.se
 
Shims el skruv

Jaha då är det dags att kolla ventilspel och trycka dit RS36òr
frågor: är det shims el skruv på 91àns topp(ventilspel),
huvudmunstycke rs36 ysi duplex övr orginal 132,5 ok?
Har skruvat en del men det var förlänge sedan och de sista förgasarna man hade att göra med var Lectron 44òr(1605cc)
kollar bara lite med er innan jag börjar skruva:tungan
Tiden man har nu räcker inte till att testa det skall funka direkt:rolleyes
hoj-gsxr1100-91
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top