Trimning av oljekylda GSXR-tråden

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Hej allihopa.

Startat här en tråd om trimmning av gsxr oljekylda motorer från 1985-1992.
Anledningen är att jag får många frågor varje vecka om detta ämne, då jahg hållit på med dessa i snart 11 år nu. Har tävlat i dragracing sen 1995, och även byggt en del gatmotorer åt mig själv & andra.

Jag säljer även en hel del delar nya & beg till dessa maskiner & då dyker det ofta upp frågor i samband med en affär.

Denna tråd är enbart ämnad för att ge snabb och bra info till de som behöver.
Tacksam om fler som är duktiga är med & svarar, Brink m.fl.

Jag börjar här med ett litet smakprov på motorer som jag ägt:

"Lillen": 86 snurra på 1109 cc. 11:1 komp. G21 kammar, RS 36, V&H Comp Only rör.......bänkade aldrig men körde 10,09/226 på strippen med orginallängd så ca 140 på hjulet gav den nog. Väldigt trevlig för övrigt.

"Index": Samma motor med ombyggd med 1195 cc, 13:1 komp, 30/26 rostria ventiler, RS 40 frästa till 41,5 mm. Murray sidewinder 1 5/8 primärrör.
Bänkade till 166 hk/125 Nm på hjulet vid 10700 rpm. Gick 9,75/241 på strippen med sänkt orginalhjulbas. Stor skillnad mot "Lillen"........

"Lucky": 90:a motor med 1216 cc, 11,5:1 komp, Web 370 kammar, Portad av LHL motor, RS 38 & V&H Supersport. Gav 161hp/130 Nm på hjulet helt osjusterad med fel munstycken på Schneiders Dynojet.........ovanligt bra siffror,,,,,hmmmmm

"Big Street": Fortsättning på Lucky med 1308 cc, 11:1,30/26 ventiler, Keihin FCR 39 fuggar, Yoshi Race Only Duplex rör & Dyna 2000 tändning....
Gav 173hk/136 Nm på hjulet, gick 9,66/236 med 1520 hjulbas.

"Race 1": 89:a med 1371 cc, 12:1, 30/26, Keihin 39, G21 kammar, Yoshi race only rör, gav 184 hk/140 Nm i Marklunds Superflow bänk ( utg drev Din hästar)......sliten motor....

"Race 2": Samma motor men med 14:1 komp, nyrenoverad topp 31/26 & G9/G7 kammar samt Mikuni TMR 41, Cope Pro Stock rör. gav 193hk/146 Nm på hjulet och gick 9,05/251 med 1520 hjulbas & 70 mm markfrigång.

"Race 3": Ny snurra 89:a med APE vev, Carillo stakar, JE custom kolvar 1403 cc, 14:1. Isärflyttad topp 32/28 ventiler, G13/G7 kammar, Lectron 44.
Gav 206hk/148 Nm på hjulet vid 11000 rpm. Gått 8,80/262 med 1520 hjulbas 50 mm markfrigång & 176 kg körklar vikt.

Detta är bara lite olika smakprov på vad dessa gamla trotjänare kan åstadkomma.......har ni frågor så kom igen bara så kan vi få fart i fler av dessa orginalsnurror som surrar omkring där ute......

mvh H Roos :)
 
Tjena Roos!
Jag har en gixxer 1100 -86 helt orginal förutom ett V&h (som jag köpt av dej hehe) jag vill ha lite mer kräm i den typ 140-150hk på bakhjulet. har du nått bra recept?
 
Läser gärna detta men hör inte tråden egentligen hemma i teknikforumet....?? :)
 
Trevlig tråd :) Är på jakt efter Gixxer 750 insugskammen från -89 -90 (med insugslyft på 5.9 mm) verkar vara rackarns svårt att få tag i ? nån som har en liggande i hyffsat skick ? eller har tips om var jag kan finna ?
 
B 12 skrev:
Trevlig tråd :) Är på jakt efter Gixxer 750 insugskammen från -89 -90 (med insugslyft på 5.9 mm) verkar vara rackarns svårt att få tag i ? nån som har en liggande i hyffsat skick ? eller har tips om var jag kan finna ?

www.bikebandit.com

kör du gixxer så är forumen på www.gixxer.com eller www.oldskoolsuzuki.com ovärdeliga källor till tips och råd.
 
B 12 skrev:
Trevlig tråd :) Är på jakt efter Gixxer 750 insugskammen från -89 -90 (med insugslyft på 5.9 mm) verkar vara rackarns svårt att få tag i ? nån som har en liggande i hyffsat skick ? eller har tips om var jag kan finna ?

www.oldskoolsuzuki.info ska det vara
 
micke6 skrev:
Tjena Roos!
Jag har en gixxer 1100 -86 helt orginal förutom ett V&h (som jag köpt av dej hehe) jag vill ha lite mer kräm i den typ 140-150hk på bakhjulet. har du nått bra recept?


Hej !

Nästa steg för dig är vettiga förgasare. Orginal cv 34 är inget att hurra för....om man inte tänker turbu förståss....Mikuni RS eller hellre Keihin FCR.
36 resp 39 mm. Beggade bettingar ca 3500/6500 kr.

Tillsammans med 1109 cc (borrade orginalfoder) & en portad topp så har du dina 140. Däremot 150 så bör du nog satsa på 80 eller 81 mm kolvar dvs 1166/1195 cc. Då är det andra foder +89-90 cyl, samt att du får fräsa upp övre blockhalvan för de större fodren.

Där ligger det på 150-165 hk beroende på topp/komp/avgassystem.

Alltid bakhjulshästar när vi pratar......

mvh H
 
B 12 skrev:
Trevlig tråd :) Är på jakt efter Gixxer 750 insugskammen från -89 -90 (med insugslyft på 5.9 mm) verkar vara rackarns svårt att få tag i ? nån som har en liggande i hyffsat skick ? eller har tips om var jag kan finna ?

Svår att uppbringa i fint skick. Finns trimkammar med liknande spec som är lika bra.

mvh H
 
RoosRacing skrev:
Svår att uppbringa i fint skick. Finns trimkammar med liknande spec som är lika bra.

mvh H
Tips ? kan inte ha så heta lyfthöjder, planad topp 1.0 mm (handlar alltså om en Bandit 12:a med streetportad topp, org. gasare å krökar) Har 1100 insugarn i nu (halvtaskigt skick)..tänkte lägga i den avgaskammen oxå och när man är där å bökar, en liite hetare insug (i bättre skick)..
 
Det är inte lyftet i sig som är problemet utan duration, hur många grader som kammen lyfter. Mer än 235 grader bör du inte ha om du inte fräser ut ventilfickorna 1.00 mm. Med originalstorleken på ventilerna ger det inte speciellt mycket mer flöde av högre lyft än .350". Det är 88-89 750-kammen som lyfter 0.350" som jag skulle montera, eller WEB CAMS insugskam #453. Det finns ju en nisse här i Sverige som fixar nya kamprofiler för 300 kronor per kamlob. Sök efter "Örjan" i någon tråd eller kontakta Dr.Bike så kan han förmedla. Men det förutsätter att du har en sunkig 750-kam som han kan använda som modell.

B 12 skrev:
Tips ? kan inte ha så heta lyfthöjder, planad topp 1.0 mm (handlar alltså om en Bandit 12:a med streetportad topp, org. gasare å krökar) Har 1100 insugarn i nu (halvtaskigt skick)..tänkte lägga i den avgaskammen oxå och när man är där å bökar, en liite hetare insug (i bättre skick)..
 
RoosRacing skrev:
Hej !

Nästa steg för dig är vettiga förgasare. Orginal cv 34 är inget att hurra för....om man inte tänker turbu förståss....Mikuni RS eller hellre Keihin FCR.
36 resp 39 mm. Beggade bettingar ca 3500/6500 kr.

Tillsammans med 1109 cc (borrade orginalfoder) & en portad topp så har du dina 140.

mvh H
När jag körde sugmotor fick jag 143,9 hk/117 Nm på hjulet med 1109 cc, JE kolvar (runt 13:1 med toppen planad), prostreetportad topp och Mikuni smoothbore 33:or. Hade Dyna 2000 tändsystem också.

Förresten , detta var ju en kanontråd, herr Roos!!! Att man inte kommit på det tidigare... :hihi Då kan jag passa på att fråga: Finns här någon som har 3:ans drev liggande till 1100R -86? :)
 
Last edited:
kammar

B 12 skrev:
Tips ? kan inte ha så heta lyfthöjder, planad topp 1.0 mm (handlar alltså om en Bandit 12:a med streetportad topp, org. gasare å krökar) Har 1100 insugarn i nu (halvtaskigt skick)..tänkte lägga i den avgaskammen oxå och när man är där å bökar, en liite hetare insug (i bättre skick)..


Cam Motion G2 0,330/246 @0,040

Web #223 0,330/246@0,040

Kent Cams Suz6 0,345/244 @0,040

Jämför med gsxr 88-89: 0,355/248 @0,040

Du ser att det skiljer ej mycket, jag hade lagt i en R1100 kam så länge & köpt en uppsätting värre kammar sedan om du tänker borra tex.

Jag har en uppsättning halvbra G21 om du behöver stommar eller vill prova. 0,380/250

mvh H
 
.380 G21-kammen funkar inte så där bra med Banditens grunda ventilfickor när toppen är planad 1.00 mm. Hösten 1998 sköt jag min B12-motor pga av just det problemet, bristen på kolv/ventilspel. Max 235 graders duration med B12-kolvar och 1.00 planad topp om inget görs åt kolvarna. Det går iofs att ställa kamtiderna till 115/115 så man klarar spelet men då går hojen som en påse nötter.

Sänker man ned ventilerna 0.7 mm med ett ventiljobb så funkar det med universalkammen #236 från WebCam eller vilken som helst av de kammar som Roosen listade hör ovan.
 
Hej.. Bra tråd för oss med "riktiga" hojar.. hehe.. Skämt åsido, det finns mycket frågor och kunskap här på forumet så detta blir säkert användbart!!
 
squish/ ventil/kolv spel mm...

Hej!

Klämmer in en fråga om ef 1135 motorn (ingen gsxr men iaf oljekyld). Har planat/oringat en V&H cylinderrad och ska välja ut en lämplig distans mellan cylle/block.

Vad är lämplig spalt mellan kolv och förbränningsrum (squish) och spel mellan avgas resp insugningsventiler om man förutsätter att ventilfickor i kolvar/ toleranser vev/ stakar är ok?

Varvtalsbegränsningen kommer nog att hamna på 10500 rpm (1428cc m G7/G9 Cam motion, 31/27 ventiler portat insug/avgas (ej plastat). Kolvarna ska ge 10:7 i komp ca med oplanat lock/cylle).

Kommer att köra detta m V&H PSR och Keihin FCR 41:or, vad tror ni om detta koncept?
 
Last edited:
Sätt klämspalten till 1.3 mm för att vara på den säkra sidan, 1.2 mm kan du ha om den bara måste ha maximerad kompressionen och har en rev-limiter.

Minsta kolv/ventil-spel på insug är 1.50 mm och avgas 2.00 mm. Det mäter du +/- 10 grader runt övre dödpunkten när både insug och avgas är öppna samtidigt (mäts med noll ventilspel inställt med skruvvippan). Det går att tulla lite på insugarna om det kniper, typ 1.40 mm men för avgas är det torsk direkt om du får lite studs på ventilerna vid avgasstängingen.

Det finns ju tre vägar att fixa ett för tajt spel. Fräsa ut ventilfickorna i kolvarna, sänka in ventilerna i toppen eller att tajma om kammarna till ett högre lobcenter-nummer, t.ex. från 103 grader till 107 grader.
 
Tack för svar!

Toppen är för övrigt Roos gamla EF topp som speeden bearbetat en sväng.
Den har numera passerat Marklund också!
 
-Ronnyracer

10:7 kompet är det beräknat med 1mm squish ? för i såna fall hamnar du runt 10:1 ungefär om du kör 1.3 i squish.
Jag körde 1428 med 1.25 i squish

Låter som ett intressant koncept tror jag vet var botten delen kommer från.
 
Kompförhållandet 10:7 är taget rakt av från kolvtillverkaren, vet faktiskt inte vilken squish de räknat på, antar att det grundar sig på en "std" bb cylle/std topp. Vilket fall tittar kolvarna upp lite mkt just nu då cyllen är planad 0,8mm. Tänkte mäta och räkna på statiskt kompförhållande innan jag börjar med moddelleran. Vet inte hur mkt komp ventiler/klämspalt tillåter ännu.

Hoppas kunna krypa upp emot 11.1 utan att drabbas av ventilsallad och mosade kolvtoppar.

Vet inte heller riktigt vad den "optimala" kompen för mina kammar är. Finns nog beräkningsprogram för att få fram det dynamiska förhållandet. Kompromissa lär man få göra vilket fall...

Jodå, bottendelen kommer ifrån Åsell/Timrå...
 
ronnyracer skrev:
Kompförhållandet 10:7 är taget rakt av från kolvtillverkaren, vet faktiskt inte vilken squish de räknat på, antar att det grundar sig på en "std" bb cylle/std topp. Vilket fall tittar kolvarna upp lite mkt just nu då cyllen är planad 0,8mm. Tänkte mäta och räkna på statiskt kompförhållande innan jag börjar med moddelleran. Vet inte hur mkt komp ventiler/klämspalt tillåter ännu.

Hoppas kunna krypa upp emot 11.1 utan att drabbas av ventilsallad och mosade kolvtoppar.

Vet inte heller riktigt vad den "optimala" kompen för mina kammar är. Finns nog beräkningsprogram för att få fram det dynamiska förhållandet. Kompromissa lär man få göra vilket fall...

Jodå, bottendelen kommer ifrån Åsell/Timrå...


Köpte du gamla chassiet också ? i såna fall har du mina gamla Marvic fälgar..*s*..

jag hade 11.5 i komp men det gick varmt i stan, och då körde jag med modified kammar fick bearbeta förbränningsrummen för att komma till det kompet eftersom toppen jag hade var planad.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top