Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Ja, den passar om du byter oljepickup och oljetråg. Det är yttre anslutningarna för oljekylare och dragningen av avgasrör som annars ställer till det.
Tack!
Inga problem, tråget till 1127:an är helt liksom motorblock och cylindrar. Tyvärr är toppen (abk-39‏) riktigt kaputt liksom kammar m.m. Synd, den var riktigt pigg...
 
Hej alla kunninga !

Jag är helt ny här inne.
Har läst en hel del matnyttigt.
Det finns en enorm kunskapsbas här inne.

Jag har aldrig sysslat med trimning av motorcyklar.
Däremot är jag händig och verkstadsmekaniker.

Jag har en hel del funderingar kring squish.

Jag drar min setup.

GSX-R 1100 -91 som borras 1216.
Wiseco kolvkit
GSX-R kammar
Mikuni RS-36
Bohlin topp 30/25 tror jag det är. (är det 25mm avgasventiler original ?)

Så, nu till själva frågan.
Hur kollar jag min squish ?
Jag hittar själva ordet hur många gånger som helt men aldrig någon bra beskrivning på hur man gör
detta i praktiken.
Vilken metod använder ni ?

Det jag har tänkt prova är modellera ?

Kanske har rört ihop begreppen.
Vad jag är orolig för är om ventilerna tar i kolvarna pga mina modifieringar.
Hur kollar man detta enklast ?

:va
 
Last edited:
klämspalten som den kallas" on Swedish",
det är avståndet till toppen när kolven är längst uppe ,ganska normalt ca1mm kvar innan kolven krockar med själva toppen, mät med digitalt skjutmått om kolven ligger över eller under cylinderplanet (ovanför kolvbult ,kolven kan vicka annars)C, mät topplockspacknigen , se om svaret blir 1mm (under 0,9 brukar vara väldigt tajt)
(risk att kolven träffar toppen när den varvas upp mot det röda)
blir det förlitet schimsar man meden fotpackning med lagom tjocklek,för stort tunnare
packning.
ventiler beror på kammar osv ,kan inte Suzuki rek så det får nån annan ta
 
Bohlin topp 30/25 tror jag det är. (är det 25mm avgasventiler original ?)

28,5/25 är original på 1100'an. Är toppen planad bör du kolla kolv/ventilspel runt +/- 10 grader vid övre dödläget genom att tvångstrycka ned vipporna. Insug bör ha 1,5 mm och avgas 2 mm spel. Kör du med shimstoppen bör du vara medveten om att den brukar spotta shims om du kör med hetare kammar än originalet.
 
Jag har en vipp-topp med 30/25 ventiler.
Tror toppen är oplanad. Skall börja mäta på detta så fort jag borrat/hornat klart min cylinderrad.
Kammarna är original.
Kan man kolla detta spel med modellera (ventil/kolv frigång)?
Kanske bör nämna att det är ett Wiseco R1216 kit jag har. Tror det anges 11:1 komp på dom.
Är inte det snarlikt original ?

Hur tycker ni ?
Är man dum om man inte maximerar detta för max effekt när man ändå lägger ner lite jobb och pengar ?
Jag kör bara gata och lite bana ibland.
Skall inte dragrejsa osv.
Är lite rädd för överhettning vid för högt komp. Har läst mig till att det kan inträffa.

Om jag mäter klämspalt med helt ny topplockspackning.
Hur mycket kan man räkna med att den komprimeras vid montage med momentdragning ? (är det ens en faktor att räkna med ? )

Har en fundering till.
Har som sagt var RS36 förgasare.
Vilken bestyckning bör bli närmast rätt för min setup tror ni ?
Mikuni specar ju 130 på huvudmunstycket för GSX-R1100.
Men jag har ju lite trim. Kan man då tro att man skall ha 135 ?
Skall förstås kolla i bänk till våren.
 
Last edited:
Kör du med 30/25 och Wiseco kolvar med icke-planad topp är det lugnt, då behöver du inte mäta upp annat än "brain-lapse" typ att kolla att du inte har fått kammarna på fel kugg..

RS36'orn ställer du in genom att bänka den med O2/AFR ansluten. Lämplig start är 130.
 
Tack för svaret Anders !

Nu till dagens nya problem.
Har mätt mina ventilfjädrar.
Dom tycks vara för mjuka.
Hoppas någon har erfarenhet av detta.
Jag har tillgång till utrustning för att kontrollera detta väldigt noga så mina mätningar stämmer.

Enligt Haynes handboken jag har så skall lilla fjädern ha en belastning på 5,3kg-6,5kg vid en längd av 28mm.
Mina fjädrar ligger på medel 4,9kg vid 28mm.
Jag når ett bra medelvärde 1mm längre kortare än vad Haynes anger.
Det samma gäller även stora fjädern.
Om jag shimsar 1mm för jag en korrekt kraft.
Men det låter inte bra att shimsa så mycket.
Mina fjädrar måste vara i princip slut ?

Är jag rätt ute någon ?
Mkt tacksam för svar på detta.
Behöver ju i så fall köpa nya fjädrar.
Om så är fallet.
Vad kör ni med för fjädrar ?
Skall man köpa original Suzuki ?
Eller finns det billigare "aftermarket" som är lika bra ?
Betänk att jag gått upp en aning på insugventilen. Har nu 30mm.
Påverkar den större ventilen detta förhållande något ? (fjäderkraft)

Följdfråga:
Vad kan hända om man har för klena ventilfjädrar.
Får man lättare ventilsläpp osv ?
Ev. islag kolv ventil vid höga varv ?
 
Last edited:
Enligt Haynes handboken jag har så skall lilla fjädern ha en belastning på 5,3kg-6,5kg vid en längd av 28mm. Mina fjädrar ligger på medel 4,9kg vid 28mm.

Med för klena fjädrar kan du få ventilsstuds vid höga varvtal - och det är avgasventilerna som är mest utsatta då de stänger runt övre dödläget.

Du kan försöka göra en "stress relieving" genom att baka fjädrarna i ca 220 grader celcius i ca 40 minuter och låta dem luftkyla efteråt. Funkar inte det, köp nya originalfjädrar.
 
Tack för svar Anders !
Skall prova detta. Baka ventiler, intressant. :yoparty

Inget shims el. dyl på insugsidan för den aningen större ventilen ?
 
Oj skrev fel. Skall vara fjädrarna förstås.
Men jag köper nya.
Vågar inte riskera något stök med motorn.
Lika bra att gå "all in".:huvet
 
Tjena, fråga om RS förgasare.

Vill justera fjädern som returnerar slidesen, måste jag ta isär bryggan för detta eller kan den justeras med fuggarna på plats? Ser inte ut som att det finns utrymme att flytta fjädern utan att ta isär, lite orolig för att sabba fjädern om jag provar. Alltså "throttle return spring". Jag har den på hårdaste nu och vill göra den lite mer lättgasad, har ju dubbelwire setup så det ska väl inte vara någon fara för häng?

Mikuni.jpg



En till fråga som väl iofs är väldigt svår att svara på men hojen går skitbra i hela registret förutom en dipp vid ca 6000-6500 rpm. Den hinner knappt märkas av på växlarna 1-3 för då varvar man "igenom" det området så pass fort, men på 4an och 5an blir det tydligt, det känns som att den inte vill varva vidare, man får liksom envisa sig förbi det området och den kan hosta och spotta lite men när man är förbi 6500rpm så tar den sig rejält igen sen och är riktigt pigg och stark på toppen. Den är stark och bra i botten och på toppen men dippar alltså i mitten. Någon som har haft samma symptom med samma motorspec som mig?

Har alltså RS40 med trattar på en Bandit 1216 med R-kammar och portad topp med 30/25 ventiler, Delkevic rör på.

Tack för input :)
 
Har alltså RS40 med trattar på en Bandit 1216 med R-kammar och portad topp med 30/25 ventiler, Delkevic rör på.

RS40 är lite för stora. RS38 (klarar ca 175 hästar) eller RS36 (ca 165 hästar) hade varit lite mer optimalt. Det första jag gör på RS'ar är att inaktivera ax-pumpen, den är enbart tillgodo på möjligen ettans växeln - om ens det.

Förmodligen är blandningen för klen vid 6k varv därför att vidöppna stora förgasare skapar ett för litet vakum genom förgasarhalsen. Använd varvräknaren som riktmärke för hur mycket gashandtaget skall öppna upp dvs 6k rpm skall vara typ halvgas. För gatkörning är CV40'or ett bättre alternativ på din motor. RS'ar kräver lite träning.

Det var den här bilden som gjorde att jag fimpade ax-pumpen.
dyno-af-2004-05-26.jpg
 
Last edited:
J-Bone: Ring Bra i Gasen i Göteborg - http://www.braigasen.com/ - för alla frågor om RS-förgasare.

Vance&Hines SSR grenrör ger en dip runt 5700 varv och funkar precis som du beskriver.
Beror på att ett 4-1 rör inte går att avstämma så att det funkar i bredare varvområde - tror jag eftersom jag byggt ett 4-2-1 rör där de två (egentligen 3) delarna var dimensionerade för att ge resonans nära maxvarv respektive i höga mellanvarv. Funkade, bättre mellanregister utan märkbar förlust av maxeffekt.
 
jag lyckades kroka av ena sidan utan ta isär,bände fädern ut från pinnen som den krokar på så den slaknade ett varv ,det blev mycket trevligare gas ,osomsagt man har ju returvajer
ja dippen som nån redan komenterat ,mycket mer än halvgas på högre växlar mitti registret är inte att tänka på innan kan börja mata på fullt
 
RS40 är lite för stora. RS38 (klarar ca 175 hästar) eller RS36 (ca 165 hästar) hade varit lite mer optimalt. Det första jag gör på RS'ar är att inaktivera ax-pumpen, den är enbart tillgodo på möjligen ettans växeln - om ens det.

Förmodligen är blandningen för klen vid 6k varv därför att vidöppna stora förgasare skapar ett för litet vakum genom förgasarhalsen. Använd varvräknaren som riktmärke för hur mycket gashandtaget skall öppna upp dvs 6k rpm skall vara typ halvgas. För gatkörning är CV40'or ett bättre alternativ på din motor. RS'ar kräver lite träning.

Tack Anders =)

Jag har haft CV40'or men fick det inte att funka bra på på just min motor, den gick bra på toppen och gav nästan 160 hästar på hjulet men lyckades aldrig tweaka till en bra gasrespons från låga varv. Trots att vi moddade slidesen med extra hål och ett stage 3 kit från factory pro.

Jag köpte RS40'orna för att säljaren är någon jag litar på och jag fick ett bra pris på dem och han har massor med erfarenhet, samma person som gjort min topp. =)

Med RS'arna är den björnstark i botten. Hojen är skittrevlig i vardagstrafik, vill bara fila bort det där tvekandet kring 6k.

Men om jag behöver lite fetare blandning vid 6k, hur justerar jag för det på bästa sätt?

Så om jag fattar rätt så menar du att jag öppnar spjällen för snabbt för det varvet? Jag har ju inte provat det så många gånger för det går rätt fort vid 6-7k på femman. Så om jag öppnar lite saktare skulle det kunna vara så att symptomet försvinner?
 
Last edited:
jag lyckades kroka av ena sidan utan ta isär,bände fädern ut från pinnen som den krokar på så den slaknade ett varv ,det blev mycket trevligare gas ,osomsagt man har ju returvajer
ja dippen som nån redan komenterat ,mycket mer än halvgas på högre växlar mitti registret är inte att tänka på innan kan börja mata på fullt

Ja det var så jag också tänkte att man skulle kunna göra men det kändes som att man var tvungen att vara lite brysk mot fjädern för att lyckas med det, ville kolla hur andra har gjort.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top