Trimmade kammar till Triumph Adventurer

Trajatool

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Triumph
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta vassare kammar till min triumph adventurer -99. Samma motor som Thunderbird.

Trajatool skrev:
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta vassare kammar till min triumph adventurer -99. Samma motor som Thunderbird.
Kammarna från en Thunderbird Sport kan kanske funka.

andersbrink skrev:
Högre effekt på bänkpappret eller mer användbar effekt dvs vad för typ av körningsätt är det trimningen ska förbättra?

Jag har i sommar testat lite på strippen i Malmö och hoppas att till denna säsongen kunna köra lite snabbare där. Finns naturligtvis många andra komponenter som kan ge avsevärda förbättringar på tiden så det handlar väl också om att få något högre effekt på bänkpappret.
Samma förmåga bak rodret men bättre möjligheter i motorn.

Trajatool skrev:
Jag har i sommar testat lite på strippen i Malmö och hoppas att till denna säsongen kunna köra lite snabbare där. Finns naturligtvis många andra komponenter som kan ge avsevärda förbättringar på tiden så det handlar väl också om att få något högre effekt på bänkpappret.
Samma förmåga bak rodret men bättre möjligheter i motorn.

Utan stödhjul och relativt ny i gamet så funkar ett jämnare vrid bättre än mer effekt iaf för att lära sig startteknik. När 60-fötterna landar under 1.70 är det dags att jaga mer effekt längre upp i registret. Med bara 132 hästar på bakhjulet har jag (då 103 kg tung) kört 6.70 på 201 meter, icke-sänkt och icke-förlängd Bandit 1200.

Dvs kopplingsslirtekniken lär man sig snabbast om man vågar (genom att veta) ta i lite extra utan att det händer en massa oväntade saker med motors karaktäristik. 10 hästar extra ger ca 0.1 sekund lägre tid mellan 60-fotaren och 660-fotaren. Mer är det inte. Racen vinner du enklast genom att vara först vid 60-fotaren.

Lite kul kuriosa, inspelade ljud från 98-01 när jag drar iväg med min Bandit på strippen i USA. http://andersbrink.se/blank.html

<edit>Sammanfattningsvis, byt kamaxlar när du byter till högkompskolvar. Gör allt annat först som t.ex. portning av topp, förgasare och avgassystem.</edit>

Last edited:
andersbrink skrev:
Utan stödhjul och relativt ny i gamet så funkar ett jämnare vrid bättre än mer effekt iaf för att lära sig startteknik. När 60-fötterna landar under 1.70 är det dags att jaga mer effekt längre upp i registret. Med bara 132 hästar på bakhjulet har jag (då 103 kg tung) kört 6.70 på 201 meter, icke-sänkt och icke-förlängd Bandit 1200.

Dvs kopplingsslirtekniken lär man sig snabbast om man vågar (genom att veta) ta i lite extra utan att det händer en massa oväntade saker med motors karaktäristik. 10 hästar extra ger ca 0.1 sekund lägre tid mellan 60-fotaren och 660-fotaren. Mer är det inte. Racen vinner du enklast genom att vara först vid 60-fotaren.

Lite kul kuriosa, inspelade ljud från 98-01 när jag drar iväg med min Bandit på strippen i USA. http://andersbrink.se/blank.html

<edit>Sammanfattningsvis, byt kamaxlar när du byter till högkompskolvar. Gör allt annat först som t.ex. portning av topp, förgasare och avgassystem.</edit>

Tack för tipsen.
Jag har fixat (med god hjälp från Ebos) topp förgasare och avgassystem. Tyvärr finns det mig veterligen inga kolvar för denna motor att skaffa. (Kanske någon vet?) Har just nu kammar från en Daytona 595i -98 på gång men är osäker på om det går att lyfta över dem direkt.

Trajatool skrev:
Tack för tipsen.
Jag har fixat (med god hjälp från Ebos) topp förgasare och avgassystem. Tyvärr finns det mig veterligen inga kolvar för denna motor att skaffa. (Kanske någon vet?) Har just nu kammar från en Daytona 595i -98 på gång men är osäker på om det går att lyfta över dem direkt.
Gammal tråd iofs, men du kanske kan ha nytta avinformationen ändå.

Det är samma motor i princip som sitter i alla förgasarbestyckade trepipiga hinckleytrajjor.
Skillnaden i effekt dem emellan består i lite olika bestycklningar i kammar, kompression och luftburk / insugningsgummin.

Om vi börjar med Thunderbird, T-bird sport, Adventurer & Legend så ligger den väl på ca 70 hästar. Den har de mildaste kammarna (Blå är beteckningen på dem), kolvar som ger en kompression på 10:1 och en ganska strypt luftburk med dessutom strypta insugningsgummi. Thunderbird sport har ostrypta insugningsgummi och ett lite bättre utblås, som ger den ett par extra hästar.

Nästa steg är Trident, Sprint, daytona och speed triple på 98 Hk. De har vassare kammar (gröna kammar), kolvar som ger 10.6:1 i komp och en öppnare insugssida (större och öppnare luftburk).

Till sist har vi Super III på 112 Hk (har jag för mig), ännu vassare "röda" kammar och kolvar med mycket högre komp (tror den ligger på 12 eller 13:1) samt topp portad av cosworth. Denna cykel kräver högoktanig bensin pga den höga kompressionen, och har ett ganska tunnt mellaregister pga de extrema kammarna. Mellanregistret fixas till viss del av det höga kompet, men det är en mer extrem cykel.

Dessutom sitter det en annan ecu på de mer effektstarka motorerna, som ger redline vid 9700 rpm istället för 8700.

Kammarna är fritt utbytbara på alla förgasarbestyckade moterer, själv har jag ersatt mina blå kammar med gröna.

Enligt info skall det även gå att använda kammar från insprutningsmotorer, men jag har inte testat så det är nog bäst att kolla först innan man köper några.

Kolvarna passar rakt av både 10,6:1 och super3. Glöm inte att titta över insugningsidan, alla thunderbirds är kraftigt strypta där!

Last edited:
carpelux skrev:
Om vi börjar med Thunderbird, T-bird sport, Adventurer & Legend så ligger den väl på ca 70 hästar. Den har de mildaste kammarna (Blå är beteckningen på dem), kolvar som ger en kompression på 10:1 och en ganska strypt luftburk med dessutom strypta insugningsgummi. Thunderbird sport har ostrypta insugningsgummi och ett lite bättre utblås, som ger den ett par extra hästar.
En Thunderbird Sport har 14 pållar mer än en Thunderbird, 82 resp 68 har de. Det är en stor skillnad på motorkaraktär mellan dem, säkert att det bara är lite strypningar som gör detta ?

RedBaron skrev:
En Thunderbird Sport har 14 pållar mer än en Thunderbird, 82 resp 68 har de. Det är en stor skillnad på motorkaraktär mellan dem, säkert att det bara är lite strypningar som gör detta ?

Jaj, det enda som skiljer effektmässigt är ostrypta insugningsgummin och ett effektivare avgassystem.

Det kan låta konstigt men så är det.

carpelux skrev:
Jaj, det enda som skiljer effektmässigt är ostrypta insugningsgummin och ett effektivare avgassystem.

Det kan låta konstigt men så är det.
Ja det lät konstigt när man har testat bägge två och känt skillnaden. Jag kikade på Wilcox trimkit för dessa två nu, och mycket riktigt så var den enda skillnaden nya insugsgummin till basmodellen.

Trajatool skrev:
http://www.wilcoxengines.demon.co.uk/tbirdkits.htm

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...