Trimmad 525?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjenis e på jakt efter en 525 motor för att ha som reservmotor och då såg jag denna på ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KTM-...ryZ34284QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Känns lite orealistiskt med 76hk när husorna inte ens ligger på det?

Undrar också om det är någon som vet hur hållbarheten,pris och effekt är på 540/580 kitten som finns?

Någon som kanske kan dela med sig av några erfarenheter av o trimma 525?

Nu har jag ingen 525 eller så, men du kan skaffa 540 kit och strokerkit, då hamnar du på 576cc om jag inte minns fel.

Om du inte skall tävla i SM så glöm detta, det är inte värt det. Visst, hojen går som ett skollat troll men du får räkna med ramlagerbyte och fullständig genomgång var 15-20'e timme.

Dessutom - köper du strokerveven måste du svetsa och balansera den det första du gör. OCH, du lär vilja göra något åt toppen också.....

Visst, är du pojken med guldbyxorna så.... .....köper du ett SXS-block, big bore, stroker, portar, dubbelpip...... så börjar du närma dig 70 på slangen.

.

Jag kör med 540 kit. Mycket nöjd med responsen från ett 540 kit mot original. Kört drygt 70 timmar, mestadels som motard på bana, kanske ca 20 timmar som enduro i skogen. Fungerar utmärkt har dock bytt kolv en gång men det får du göra med original också...

Skall du köra en helt original 525 så känns kanske ett 540 kit meningslöst. Du bör använda effektsystem, porta, etc Du kan se lite i min profil vad jag har trixat med...

Läste lite om objektet. Det gav intryck av att kunna stämma. Med racingsoppa osv.... Kunde inte tyda om det var titanventiler eller stål. Har hört historier om DCR Husor i England som har 85 hk. Effekt följer ju varvtal. Högre varvtal=Mera effekt. Man brukar dock tappa i dom lägre registrena då.

Inte säkert att en hög topp-effekt alltid passar in. Du kanske vill ha lite i botten med. Sen håller det inte så länge. Den där motorn var nog inget för dig.

Ok intressant info, någon som vet om cylindern till en 540 bara är en borrad 525 eller om det är mindre kylkanaler osv i en sxs 540 cylinder än en org för att få plats med den större kolven?

Alltså måste jag nödvändigtvis köpa en sproitans ny 540 cylinder för att kunna bygga en sådan motor eller räcker det med att modifiera orginal?

Motorn ska i en sidvagn så effekten är mycket lättare att utnyttja och mer märkbar för körningen än vad det kanske är på en motard där det är tillräckligt svårt att nyttja effekten i en 525'a orginal.

Vad har du för motor i hojen som sidovagnen sitter på då? :D
Coolt med dubbla motorer. :yoparty :tummenupp :D :tungan

Åker med en 03'a sxs 540 med acra o 4växlade lådan nu.

Har inte dubbla motorer utan den andra ska fungera som reservmotor om vi skjuter den ena på tävling så kan man lätt byta ut inför nästa heat..

Back