trimma yamaha yz

kakka

Ny medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
aprilia rs 125-98 och en Yamaha Yz-92
hur kan man enklast trimma en yz-92??? inget brutaltrimm utan något smått o gott... den e borrad!!!

beror givetvis på kubik?(men ntar det är en 125a)
du får inte ut nåt mer ur en 125a med annat rör och sånna grejor, det flyttar upp registret enbart.
Skulle tro att portningar och sånna avancerade trimmningar kan ge några hästar på sin höjd.
Jag råder dig att glömma saken faktiskt, det kostar mycket mer än det lilla du får ut.

Annan pipa, andra reedblad och injustering av squishmåttet är ju "basic" trimning av en crosshoj, men frågan är om det egentligen är värt dom pengarna och det jobbet på en 11 år gammal cross som ändå kommer vara så mycket sämre än en modern hoj. Det finns fler trimtrick, men som sagt, är det verkligen värt jobbet?

Silwer skrev:
på en 92a?
Skärpning en fullkittad 125a cross i händerna på en duktig förare kanske ger nåt, men inget för en dödlig.
Jag håller inte med dig.
Tänk på att man inte alltid behöver trimma för max effekt.
Om man t.ex. portar en 125'a så att den får ett jämnare register så blir hojen mer lättkörd än tidigare vilket innebär att man kan köra mer harmoniskt än tidigare och dessutom inte blir uttröttad lika snabbt.
Summa summarum = man kommer att kunna lägga snabbare tider än tidigare.

Sedan spelar det ingen roll vare sig man har en 92'a eller 02'a...tiderna kommer att kapas oavsett vilket. :fakta

SpeedAbuser skrev:
Jag håller inte med dig.
Tänk på att man inte alltid behöver trimma för max effekt.
Om man t.ex. portar en 125'a så att den får ett jämnare register så blir hojen mer lättkörd än tidigare vilket innebär att man kan köra mer harmoniskt än tidigare och dessutom inte blir uttröttad lika snabbt.
Summa summarum = man kommer att kunna lägga snabbare tider än tidigare.

Sedan spelar det ingen roll vare sig man har en 92'a eller 02'a...tiderna kommer att kapas oavsett vilket. :fakta
Joru, såäre vetu
du tar ute en jäkla massa vrid ur en cross 125a utan vidare.
DE flesta trimdelar komme resultera i en hoj med effekten upphissad i registret där många duktiga åkare vill ha den, kan ge en och annan häst men kostar i princip lika mycket som hojen.
Dessutom bestämmer jag om det här, så det inte blir nåt tjafs:-))

Last edited:
Silwer skrev:
Joru, såäre vetu
du tar ute en jäkla massa vrid ur en cross 125a utan vidare.
DE flesta trimdelar komme resultera i en hoj med effekten upphissad i registret där många duktiga åkare vill ha den, kan ge en och annan häst men kostar i princip lika mycket som hojen.
Du pratar färdiga kitdelar, jag pratar individuell portning.
Skillnaden är milsvid och då det förstnämnda som du säger oftast är gjort för max effekt (i topp av registret) så kan du däremot med en individuell portning tillsammans med andra modifieringar som t.ex. bättre squish få bättre mellanregister utan att effekten nödvändigtvis behöver bli nämnvärt mindre på topp.
Men visst kostar det om det ska bli bra gjort, inget snack om saken.

SpeedAbuser skrev:
Du pratar färdiga kitdelar, jag pratar individuell portning.
Skillnaden är milsvid och då det förstnämnda som du säger oftast är gjort för max effekt (i topp av registret) så kan du däremot med en individuell portning tillsammans med andra modifieringar som t.ex. bättre squish få bättre mellanregister utan att effekten nödvändigtvis behöver bli nämnvärt mindre på topp.
Men visst kostar det om det ska bli bra gjort, inget snack om saken.

jo av typen rinaldikitt för yamaha osv

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...