Trimma XR650?

  • Thread starter Thread starter Xo
  • Start date Start date

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Hola,

Har borjat fundera pa om jag ska forsoka gora grisen lite elakare. Finns det nagon har som redan har trimmat sin XR650 och fatt markbart mer effekt efter andringen?

:tungan

Kan tillagga att jag redan har TM40 och slipon pa den.
 
Last edited:
Turbo?? :hihi

Boost2 slängde på en sådan och fick väll en 80 hästar på hjulet. Han om någon borde kunna svara ialla fall på hur en XR motor svarar upp hållfastighets mässigt på att trimma den motorn.

Lustigt faktiskt att jag aldrig sett någon trimma en XR650! :va
 
Jao, men det ar vell en 'experimental model' :hihi hehehe, kanske inte riktigt vad jag skulle tordas gora sjalv. Big-bore, annan kam, helsystem, etc kanske skulle kunna funka.. :)
 
Porta toppen, annan kam, och helsystem och förknasare, är väll vad jag skulle kunna tänka mig.
Big bore - kanske,
högre komp - Nej

Anledningen till att jag inte vill ha högre komp är dåliga erfarenheter av det sedan tidigare trimmningar (sliter rätt mkt på många motordelar - men XRen kanske tål det??)


Fast... Jag har inga planer på att trimma Fröken Röd. Orginal räcker för det jag har henne till, och så har jag ju min TL när jag får lite kraftsug :tungan

Dessutom har jag andra planer för de där pengarna en trimmning kostar... heh
:)
 
PutteLiten skrev:
2204470 Turbo?? :hihi

Boost2 slängde på en sådan och fick väll en 80 hästar på hjulet. Han om någon borde kunna svara ialla fall på hur en XR motor svarar upp hållfastighets mässigt på att trimma den motorn.

Lustigt faktiskt att jag aldrig sett någon trimma en XR650! :va

ah ah ahhh!!!. :ajjabajja var över 100 hk på hjulet ju :banana
 
baja racers brukar ju inte göra för mkt , men mina kompisar där över brukade rycka strypning i luftburk och sätta smatterrör o ny bestyckning i förgasaren. ger märkbar skillnad,

kolla bajadesigns
 
PutteLiten skrev:
2205866 Intressant att se hur mkt jämnare den går efter portningen. :)
+4 Hk och +5 Nm. Inte så illa för ett sådant litet ingrepp :)
Bänkad m 1.5 tim mellanrum. Skulle mao tro den förbättringen är pga injusteringen.

Fast visst vore det intressant att veta vad han gjort med hojen.
/u
 
Ännu mindre ingrepp då :tungan

Jag kanske skulle bekosta en sådan där finjustering.. :)
 
Så här pratas det bakom min rygg va ; )

Det jag "gjort" med min hoj är hrc insatts i orginal pipa!
lätt portning (Inget våldsamt + gjort av proffs) tm40 förgasare och ordentligt bänkad!
Måste också förklara att denna bänkning är ej gjord innan portning och efter utan enbart för att sjustera in förgasaren!

Det jag är sugen på att göra är att sätta på helpipa och annan kam + ställbart kamdrev.
Då blir det nog andra bullar : )
 
PutteLiten skrev:
2208609 Ännu mindre ingrepp då :tungan)
Enkelt, ställ in den helt fel så blir förbättringen enorm sedan... :D

Skämt åsido, bra vrid för cyl.volymen och så måttliga ingrepp. 65 Nm på bakhjulet är bra
för en 650 stånka. (Antar det är bakhjulssiffror, annars inte så imponerande)
/u
 
Last edited:
ReDan skrev:
2208619 Så här pratas det bakom min rygg va ; )

Det jag "gjort" med min hoj är hrc insatts i orginal pipa!
lätt portning (Inget våldsamt + gjort av proffs) tm40 förgasare och ordentligt bänkad!
Måste också förklara att denna bänkning är ej gjord innan portning och efter utan enbart för att sjustera in förgasaren!

Det jag är sugen på att göra är att sätta på helpipa och annan kam + ställbart kamdrev.
Då blir det nog andra bullar : )


Vad fick du pynta för portningen? Helsystem.. hmm .. mjao, fast en del snubbar här pa SH har tyckt att det hjälpte föga (ja, förutom att höja imponatoreffekten iom häftigare ljud).

Btw, tre superduke drog om mig, sida vid sida, mellan Götebork och Ulricehamn idag, de lät fräckt... blev lite till mig. :tummenupp
 
För att ha nytta av ett helsystem på en XR bör man nog byta förgasare också, då den är en budget variant. Skit in -> Skit ut som det heter....


ReDan:
Vad skiljer HRC insatsen från den vanliga tävlings insatsen på rökröret??

Och, som Xo frågar, vad fick du betala för portningen :tungan
Var det portning typ göra dem större, eller typ mindre för ökad gas hastighet?
 
Hrc insatts är ju tävlingsinsattsen eller? :klia
Ang portningen så är det i sig själv är en lång histora : )
Men för att göra den kort --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1418156#post1418156

Portningen är för att rensa upp xr's orginal portar för mera genomströmming
och fart (inga extra uppbygnader) dett är nog enklare och beskriva om man
kollar i xr'ens orginalportar finns det mycket gjutningsskägg osv!
Så rensat gjutskägg plus minska flödesmotståndet i kanalerna.

Någon som vet vad kam/ställbart kamdrev skulle kosta?
 
Ah, ok läst tråden nu. :)
Trist med olyckan och så. Men hojen blev ju fin till slut :tungan

Jag undrade mest ang vilken portningstyp du gjort. Jag har inte riktigt fått kläm på när man ska öppna upp eller bygga upp. Vilken som ger mest genomströmmning och så. Men allt det kanske helt beror på hur toppen är uppbyuggd från början :va

En enkel upprensing och putsning vore kanske inte så dumt, men då kan jag ju lika gärna får en ordentlig portning och slänga på en ny förknasare medans jag ändå håller på... :hihi

Jag har oxå HRC instatsen där bak då :hihi :yoparty
Låter mycket dyrare att säga så än "tavlings insatsen"... :lol
 
Big Gun ger ju mer kraft ja, men oxå hörselskador...

Jag vill ha FIM 94 godkänt system, när ni hittar det till en XR PMa mig så köper jag... :rolleyes:

(ironi) Big Gun, pfft, billigare att dumpa sista biten helt. Ungefär samma ljudnivå (/ironi)

Känner en som satte på FMF (eller vad de nu heter) racing helsystemet men plockade av det igen för den extrema ljudnivån.
Det är ju kul att det låter lite, men jag fattar inte varför det ska låta över hela staden... :va
Måste vara något med åldern... :rolleyes:
 
Tror Big Gun har ett mer stads-anpassat system utöver race :)

Kan hålla med att det finns en gräns över vad det ska låta, helst inget alls på låga varv så man kan smyga i staden heheh, gissar att man inte kan få allt.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top