Trimma xr125

neodym

Medlem
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki DRZ400SM
Tjenare! Inhandlade för ett tag sen en ny xr125, dock är den bara på 9 kw orginal. Eftersom hela 11kw är tillåtet på lätt-mc så undrar jag om det finns några enkla sätt att trimma den. Vet ej om det finns några strypningar, ska fråga mv-varuhuset. Eftersom modellen är rätt ny lär det inte finnas några trimrör iaf :/

Har hört att motorn ska gå bättre om man öppnar luftburken, stämmer det, och isf hur gör man det ?
 
det är jui en 4taktare det där, det finns faktiskt 185cc cylinder och annan kamaxel till dem.
De var bara på 13hk orginal ostrypta vill jag minnas vilekt är nånstans runt 9kw.
Sen kan du slänga på ett öppnare slutrör, bestycka då upp den i förgasaren.
 
kan vara lite krångligt att trimma fyrtaktare om du ska byta cyl o kamaxel helt själv, om du inte har ngn kunnig farsa i detta område, de e ju inte som att byta
cylinder på en tvåtaktare. skulle däremot bli ballt om du sätter på 185 cyl o kamaxel och allting!
:crash
 
tyvärr har jag ingen koll på 125or så jag vet var delarna finns.
Men en slutburk till tex en 250 4t funkar lika bra på denna hojen.
185cc är egentligen till nån utlänsk maskin med den storleken, men cylindern passar rakt av på 125an (har själv provat). XL/XR 185 heter den modellen.
 
Är säkert ganska dyrt, sen får man väl lämna in till verkstan för att fixa det. Ingen som har lite lågbudgettrim på gång? :)
 
neodym skrev:
Är säkert ganska dyrt, sen får man väl lämna in till verkstan för att fixa det. Ingen som har lite lågbudgettrim på gång? :)


byt ljuddämpare, öppna luftfiltret, och större munstycke......
sen kan du ju alltid plana toppen lr nåt sånt, det kostar ju inte så mycket :)
 
porta och plana toppen ger nog runt lite krut, kostar runt 2000kr
+ crossljuddämpare tex. från crf250 och ett KN-filter...kanske landar på runt 18-20 hk om den är rätt inställd...
 
Last edited:
Har man meckat lite så är det inte svårare att mecka 4t än 2t. Det enda man måste vara nogrann med är att se till så att kammen/kammarna hamnar på exact samma sätt som tidigare.

Det jag skulle göra på en 4t är att porta toppen, gå upp i kubik (när man ändå ska ha isär allt), öppnare luftfilter(möjligtvis större förgasare också) och byta hela avgassystemet till ett öppnare.

Det borde väl förhoppningsvis ge en 10 häst extra rent teoretiskt. Dock beror det på hur väl avstämt allt är från början och så.
 
Hammet skrev:
porta och plana toppen ger nog runt lite krut, kostar runt 2000kr
+ crossljuddämpare tex. från crf250 och ett KN-filter...kanske landar på runt 18-20 hk om den är rätt inställd...
Kanske? Ge han inte för höga förhoppningar nu.
 
Dubbla effekten på en 4takt m lite portning o lite högre komp !!?? Troligen inte.
Det är väl en luftkyld stånka m 2 ventiler/cyl., dvs en gammal konstruktion. Svårt att tro att man m lite garagepul kan få den i närheten av t.ex. en (1/4) modern 4a på 200 hk/l. O kan den o tål den att varva 12-14000 ? Annars blir det inga 20+ hk.

Mer realistiskt är 20 % höjning av effekten (mer om den uppenbarligen är strypt på nån enskild, lättfixad punkt). En 180 cc cylle måste följas upp m motsvarande ökning av andningen, annars blir det i bästa fall en lågvarvig stark motor men inte så mycket mer effekt. I sämsta fall bara misslyckat.

Men lite öppnare in o ut, snyggt sätesjobb o lite mer komp ger säkert en mycket trevligare motor.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top