Trimma under inkörning

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag har kört knappt 70 mil med min nya KTM 660 och får under slutet av den här veckan min akra slip-on och munstycken till förgasaren. Jag fick stränga förhållningsorder när jag köpte cykeln att inte montera något innan den gått 100 mils inkörning men eftersom jag känner mig själv alltför väl vet jag att det kommer att klia otroligt i fingrarna när jag håller i den där slip-onen. Är det strängt no-no på att montera den innan hojen är inkörd och servad första gången vid 100 mil? Jag vill ju bara att hon ska få ett ljud som gör henne rättvisa!
Till saken hör att jag tokkör ju inte med hojen direkt, drar inte riktigt fullt ut på växlarna och kör inga höga hastigheter under längre tid... Jag vill verkligen montera den!!

//Eric

Vad är det för galenskap, dom flesta jag känner slängde på akra eller annat slipon innan den lämnade butiken, spelar väl ingen som helst roll, det ska köras in HÅRT!

DR-Zätare skrev:
Tjena,

Jag har kört knappt 70 mil med min nya KTM 660 och får under slutet av den här veckan min akra slip-on och munstycken till förgasaren. Jag fick stränga förhållningsorder när jag köpte cykeln att inte montera något innan den gått 100 mils inkörning men eftersom jag känner mig själv alltför väl vet jag att det kommer att klia otroligt i fingrarna när jag håller i den där slip-onen. Är det strängt no-no på att montera den innan hojen är inkörd och servad första gången vid 100 mil? Jag vill ju bara att hon ska få ett ljud som gör henne rättvisa!
Till saken hör att jag tokkör ju inte med hojen direkt, drar inte riktigt fullt ut på växlarna och kör inga höga hastigheter under längre tid... Jag vill verkligen montera den!!

//Eric

tja..30 mil fixar du innan helgen :tummenupp

Ja, vad är 30mil för problem?
Ut å kör istället för att sitta här å grubbla :)

GrusDan skrev:
Ja, vad är 30mil för problem?
Ut å kör istället för att sitta här å grubbla :)

Det är inte milen som är problemet, det är servicetiden jag har 10/6 så innan dess är det ingen idé att jag har hunnit köra 100 mil... Jag har varken grejer eller ställe att fixa den själv på, dessutom ska han få montera en annan kam när den är inne på service så jag måste ändå lämna in den...

//Eric

DR-Zätare skrev:
Det är inte milen som är problemet, det är servicetiden jag har 10/6 så innan dess är det ingen idé att jag har hunnit köra 100 mil... Jag har varken grejer eller ställe att fixa den själv på, dessutom ska han få montera en annan kam när den är inne på service så jag måste ändå lämna in den...

//Eric

Är det inte bättre att vänta tills du fått i kammen då? Annars kan det väl hända att du får bestycka om två gånger.

Av de tre senaste KTM-topparna jag portat har en varit sprillans ny och de två andra knappt provstartade.

Servicetiden? Byt olja själv i förtid om du tror att det händer något magiskt med motorn när du passerat 100 mil. Om den gått 100.00 mil eller 101.97 mil? Får du spöstraff av servicekillen (som knappt ens byter olja och filter) om du kör 150 mil?

andersbrink skrev:
Av de tre senaste KTM-topparna jag portat har en varit sprillans ny och de två andra knappt provstartade.

Servicetiden? Byt olja själv i förtid om du tror att det händer något magiskt med motorn när du passerat 100 mil. Om den gått 100.00 mil eller 101.97 mil? Får du spöstraff av servicekillen (som knappt ens byter olja och filter) om du kör 150 mil?
vet du någe bänkresultat av portningarna (ktm topparna?) Var de hiflowtoppen någon av dessa? intresant o höra om du hittade åt några extra farbröder i dom :hihi

Boost 2 skrev:
vet du någe bänkresultat av portningarna (ktm topparna?) Var de hiflowtoppen någon av dessa? intresant o höra om du hittade åt några extra farbröder i dom :hihi

Var hem till Pickel med en topp ikväll och han berättade att de skulle till att bänka en idag. Får höra med honom i mörrn hur det gick.

andersbrink skrev:
Var hem till Pickel med en topp ikväll och han berättade att de skulle till att bänka en idag. Får höra med honom i mörrn hur det gick.
Mycket intresant!! håll mig uppdaterad! vilken topp var det?

andersbrink skrev:

Det har något med garantin från KTM att göra. Servicen måste göras mellan 80-100 mil för att garantin ska gälla. Vad nu det är värt...

Man kan ju köra fram tills 96 mil och sedan bara dra ur mätaren och glatt köra vidare :) Efter service kan man ställa fram mätaren lagom mycket om man vill vara noga med det.

TomK skrev:
Det har något med garantin från KTM att göra. Servicen måste göras mellan 80-100 mil för att garantin ska gälla. Vad nu det är värt...

Man kan ju köra fram tills 96 mil och sedan bara dra ur mätaren och glatt köra vidare :) Efter service kan man ställa fram mätaren lagom mycket om man vill vara noga med det.
En cykeldator är ju inte dyr så det kan man ju montera tills vidare!

OlleR skrev:
En cykeldator är ju inte dyr så det kan man ju montera tills vidare!

Ja, eller "dra ur mätaren" behöver man inte alls göra på vissa KTM. De har redan en cykeldator och som dessutom kan ställas om eller ställas tillbaka. På min Super Comp sitter en Sigma 500 originalmonterat :)

andersbrink skrev:
Vems maskin toppen sitter på? Ingen aning. Det blev 63 hästar med originalförgasare med mild portning och en liten kubikökning.
Nja.. Inte vems ,utan vilken mod de var, 660 eller 640? årsmod? och om det satt någe helsystem på den? När man vet allt detta kan man säga om de va bra eller hyffsat

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back