Trimma TZR125?

Det var ju snöpligt. Jag hade sett fram emot en rolig 2-taktstråd med motortrimning högst på agendan.
 
Jo, det hade varit kul.
Men att vid 37 års ålder ta mc-kort + köpa utrustning för att köra... 125:a... kändes lite sådär.
Och köra utan kort hade inte funkat så bra i längden.
 
Så bra motor. Har en -91 motor i ett 60 kilos chassie.

För många år sedan tvättades motorn i en så kallad tvättmussla, sen monterades den i ramen och startade på första kicken.

Kan stå i ett halvår, sen fyller man på bensin och den startar direkt!

Dessutom nästan trettio hästar i dem, stackars dagens 11kw:)
 
Lycka till med att porta Cylindern! Krävs lite att lyckas bättre än ingenjörerna hos Yamaha :)

Det krävs inte mer än lite bra verktyg och läskunnighet för att lyckas bättre än ingenjörerna hos Yamaha. Jag är utleds på att höra folk säga att det krävs enorma kunskaper nära på gudagåvor för att lyckas bättre än ingenjörerna som skapat motorer.

Det stämmer ju bra om du tittar på tex en motoGP-motor eller annan fabriksracer. Där har ingenjörerna obegränsad budget och sikte på toppeffekt. I en produktionsmotor är det användarvänlighet, driftsäkerhet, bränsleförbrukning etc etc som vägs in. Det är oftast skitenkelt att få ur mer effekt ur en motor med lite bättre komponenter (förgasare, avgasrör tex) och lite basic kunskap om motorer och portning. Jag hade uppskattningsvis ca 35 hästar i min TZR med hjäp av ett slipstift, en förgasare från en gammal Husqvarna cross och ett trimavgasrör samt en miniräknare och boken Two Stroke Performance Tuning.

I princip alla motorer jag ägt (utom gräsklippare) har jag trimmat med bättre effektresultat än vad ingenjörerna lyckats med. Det handlar om att motorerna INTE är maxtrimmade från fabrik av olika orsaker.
 
Last edited:
du kan få vilken motor som helst att gå bättre än original, på 2-takt är de oftast hållbarhet och livslängd som går åt skogen,
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top