Trimma scooter

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har precis kompletterat vagnparken med en BMW C1 scooter. Den där med tak ni vet. 125cc. Toppar ca 90. Behöver inte högre toppfart, men det vore trevligt med lite mer skjut vid rödljusen så att man hinner före bilarna.

Kan i princip noll och ingenting om hur man trimmar såna här motorer, så tänkte höra lite här. Borde väl finnas gott om folk som vet hur man trimmar en moppe?

Jag är ingen stor mekaniker, och har inga planer på att riva motorn osv.
PLocka bort katalysatorn? Blir det skillnad? Byta pipa? Öppna upp något?
Lätta grejjer. Ja, ni fattar.
 
Last edited:
Du har ju köpt en stadsmoppe som går därefter, och vad jag förstår det så vill du väl behålla den låga bränsleförbrukningen. På de flesta mopeder sitter det remdrift som drivs av en variator. Genom att byta ut vikter i variatorn kan man få hojen att accelerera snabbare utan att den i stort drar mer soppa eller slits fortare (bortsett från att den varvar mer när du ska köra iväg och sliter mer på drivremmen).

De runda kulorna till vänster i bilden motsvarar de variatorrullar som påverkar utväxlingen när man gasar (motorn snurrar fortare och rullarna trycks utåt).
diagram-variator.gif
 
Tycker inte att du skall gå in i variatorn om du inte är absolut säker på vad och hur du ska göra. Då jag jobbar med mc-scootrar och vanliga moppar så har jag sett alldeles för många förstörda variatorer.
Om du tänker gå in i den så se till att du har absolut rätt verktyg och MONTERAR ALLTING RÄTT! Då främre variatorn (främre konparet) sitter på vevaxeln och roterar med den, med hjälp av splines. Så är det jätte viktigt att
du får ihop det rätt, det är oftast här det brukar skita sig för många. Man kan skada veven om man inte får på splinsen rätt.
Om du byter vikter så bör du byta gummimellanlägg också.
:mattias
 
Tack för svar! Det där låter lite för avancerat för mig. Känns inte som att det är värt besväret riktigt.

Hade tänkt mig nån quick and dirty fix. Turbokonvertering eller nåt i den stilen :)

Tror ni det skulle göra någon skillnad om jag plockade bort katalysatorn?
 
Tack för svar! Det där låter lite för avancerat för mig. Känns inte som att det är värt besväret riktigt.

Hade tänkt mig nån quick and dirty fix. Turbokonvertering eller nåt i den stilen :)

Tror ni det skulle göra någon skillnad om jag plockade bort katalysatorn?

Katalysatn kan göra endel , men hur mkt det gör på din skoter vet jag inte .

Försök att hitta någe forum för dessa , tror SH är helt fel forum för att få konkreta svar på denna modell .
 
Köp en peugeot 125 motor med insprutning och kompressor.
Meka dit och du är i hamn!:yoparty :yoparty :yoparty
 
Jag har en gilera runner 200 fyrtakt och har precis satt på ett LeoVince system system och det gav ingen märkbar effekt mer än att den låter goare.
 
Katalysatn kan göra endel , men hur mkt det gör på din skoter vet jag inte .

Försök att hitta någe forum för dessa , tror SH är helt fel forum för att få konkreta svar på denna modell .


Har letat lite, men modellen slutade tillverkas -02, så det finns inte jättemycket info tyvärr........
 
Kanske skiljer sig nåt enormt från en vanlig moppe scooter. men på en sådan så är variatorn enkel att byta prylar i. Första "meket" jag utförde var att byta variator rem samt fjädrar och vikter. Borde ju vara samma sak med en större modell.. Så kom igen nu trimma 200 kubikaren så mkt det bara går. borde ju kunna få ordentlig fart i den. avgas, förgasare och annan variator borde kunna ge rätt mkt.

vore enormt kul att se en trimmad "ägg" moped. :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top