trimma R1

gunnaR1

skrapar bl a plånbok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -02, snart med ännu mer av det mesta
Jag tänker mej att skrämma upp effekten maximalt i moppen (R1-02) med minsta möjliga påvarkan av det mycket fina effektregistret den har i orginalskick. D v s jag tänker mej portning, tunnare topplockspackning, luftfilter, helsystem och mappning i bänk (PCIII).

Jag är tacksam för synpunkter av er som är erfarna gurus :bow

var det inte nån fråg gävle som hade ett komplett turbokitt till din hoj!??

det är billiga hästar!!!

jopp, billiga kusar men svårhanterliga på banan.
vill ha kvar kontrollerbarheten ut ur böjen det gör så ont att highsida har jag märkt :crash

marklund kitten brukar vara snälla och ladda tidigt!! och så låga varv som den inte laddar på ligger man inte på bana
gunnaR1 skrev:
vill ha kvar kontrollerbarheten ut ur böjen det gör så ont att highsida har jag märkt :crash

gunnaR1 skrev:

Men med turbo så blir det ju ingen highside :skrämd det är ju bara gasa lite mer så spinner du runt en lakritsrem´s cirkel & stannar enkelt :tummenupp :D Sen fortsätter du bara färden till toaletten & torkar dig........... :squid

gunnaR1 skrev:

Jag har kört med marklunds turbokitt på bana några gånger och det är inga problem men man får inte vara hårdhänt med gasrullen ut ur kurvorna.
Men jag lovar att känslan av MotoGP infinner sig när cykeln stegrar även i slutet av rakan. :tummenupp :rock

enligt Marklund själv så åkte han tillochmed fortare på bana med hans gsx-r 750 turbo

Turbo är helt klart kul men är iaf enl min upppfattning inget för regelmässig bankörning. Och inte blir det billigt iaf inte jämfört med portning och liknande som inte kostar mej något...

Swedie skrev:
vet inte, men jag hade en s.k Ramair luftburk på min hoj från www.hotbodiesracing.com (finns oxå från www.gravesmotorsports.com) . Gav mig totalt 11 mer hästar med ett slipon. Detta förstås med en PowerCommander III modul.

jag har funderat på en sån luffarturbo, men varit lite skeptisk,
men 11 kusar låter bra! om det funkar så bra måste jag köpa en oxå. Såg något om en firma i Tyskland som hade, men får kolla upp priset och jämföra. Behöver en PCIII men har inte hittat nån beggad än så jag kanske får köpa en ny - var hittar man en billig?

Porting gratis????????
Hvis du gjør det selv så vet du vel hvor mye effekt det gir......

R1 er svårtrimmade.
Har sett flere som går SAMRE efter trimming enn før. Vet ikke hvorfor. Kanskje for at alle de flinke har Suzuki ????

11 hestar på loffarturbo??? in your dreams.

Hvordan målte du det forresten?

Så vidt meg bekjent er det INGEN som har mulighet for å måle hvor mye effekt man får av en slik "loffarturbo". Den fungerer jo som en funksjon av vindtrycket og da må man simulere dette i benk med en vifte. Hvem har en vifte kapabel for vindhastigheter opp mot 300 kmt?????

Ikke Mc-Xpress, Ikke Motospeed. Hve, andre??

Nei de 11 hestene kom nok av avgassystemet og Powercommanderen. Sen får man håpe at loffarturboen hjelper på i fart.

Yngve skrev:
Porting gratis????????
Hvis du gjør det selv så vet du vel hvor mye effekt det gir......

R1 er svårtrimmade.
Har sett flere som går SAMRE efter trimming enn før. Vet ikke hvorfor. Kanskje for at alle de flinke har Suzuki ????

portnig gratis :rock goda vänner :rock
vi bänkar före och efter så att det inte blir gissningslek

jag har läst mig till att öppna luftfilter mest verkar ge sämre effekt på R1or, det är nog inget att ta till föränn man har mer trim i de andra ändarna.
Helsystem ger ju 10+ hk iaf med förlust av styrkan på låga varv typ under 4000v, men det kanske man inte saknar ändå (anledningen är att exupen kopplas bort och den gör mer än man tror)

Luffarturbo ger i sig max 1.5-2 % v 200 km/t. Men byter man från 'dålig' burk till 'bra' burk kan bytet förstås ge mer; ju sämre från början ju större kan skillnaden bli.....
/u

Varför inte ett lustgassystem, en R1a har ju tillräcklig effekt för vanligt körning och så kan du plocka ut typ 70 till med en knapptrycking vid behov?. Jag köpte mitt komplett beggat för 5000:- spänn så någon dyr investering är det ju inte.

Hightuned skrev:
Varför inte ett lustgassystem, en R1a har ju tillräcklig effekt för vanligt körning och så kan du plocka ut typ 70 till med en knapptrycking vid behov?. Jag köpte mitt komplett beggat för 5000:- spänn så någon dyr investering är det ju inte.
en god idé! kombinera vanligt trim med N2O :tummenupp var hittar man ett sånt system?

ulf_lundin skrev:
Luffarturbo ger i sig max 1.5-2 % v 200 km/t. Men byter man från 'dålig' burk till 'bra' burk kan bytet förstås ge mer; ju sämre från början ju större kan skillnaden bli.....
/u

1,5% är ju alltid ett tillskott men det är juh grunden jag iförsta hand jagar...

gunnaR1 skrev:
Jag tänker mej att skrämma upp effekten maximalt i moppen (R1-02) med minsta möjliga påvarkan av det mycket fina effektregistret den har i orginalskick. D v s jag tänker mej portning, tunnare topplockspackning, luftfilter, helsystem och mappning i bänk (PCIII).

Jag är tacksam för synpunkter av er som är erfarna gurus :bow
vet om en färdig motor för ca 20,000kr lika prylar som i min, dvs: portad,planad, större ventiler, blueprintad, 13,4 kompression,tfte behandlade smidda wiseco kolvar, kehin fcr 41or, nova racing tätstegad vxl, mm, lämnar ca 162bhk, med halv system,

Bifogat

• Bild 377.jpg
    Bild 377.jpg
    31.1 KB · Visningar: 282
  • Bild 343.jpg
    Bild 343.jpg
    26.7 KB · Visningar: 227
  • Bild 349.jpg
    Bild 349.jpg
    24 KB · Visningar: 194
Last edited:
Nyheter