trimma minimoto (kinamoppe)

  • Thread starter Thread starter Jnt
  • Start date Start date
PenDragon skrev:
Skönt med folk som läser reglerna iaf.
Kanske skulle ha en lite mer aktiv moderator i det här forumet.
Har aldrig varit inne här förut men har kollat ett par trådar och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Ser ut som 13-åringar som snackar med varandra :tummenner
 
UrbanTiger skrev:
Grattis, du har just fått ett uppdrag :banana
Är inte så insatt men The Pilot som är moderator verkar inte hinna med (ber om ursäkt i förväg om jag har fel):

Jag är för dåligt insatt för att vara administrator i det här forumet men om ingen annan vill så fixar jag självklart det också :tungan

Får min 14E i morrn så jag lär hänga här lite mer :tummenupp
 
Jag tror inte den passar direkt men man kan nog bygga ett litet hemmabyggt insug själv så man får ihop det.
 
Jag har en fråga!

Jag har en 14e. Jag körde den mycket när det var regn ute och för att det inte skulle komma in så mycket vatten i moppen så tejpade jag igen fram på den, där inte kåpan skyddar. Då märkte jag att den inte alls varvade ur lika bra och förstod att luftburken är väldigt beroende av luftflödet.

Tror ni att den skulle gå bättre om man drog en "slang" (typ sådan som finns i köksfläktar) och monterar luftburken fram på rismoppen?
 
Nirre skrev:
Tror ni att den skulle gå bättre om man drog en "slang" (typ sådan som finns i köksfläktar) och monterar luftburken fram på rismoppen?
Prova och berätta!
 
Nirre skrev:
Jag har en fråga!

Jag har en 14e. Jag körde den mycket när det var regn ute och för att det inte skulle komma in så mycket vatten i moppen så tejpade jag igen fram på den, där inte kåpan skyddar. Då märkte jag att den inte alls varvade ur lika bra och förstod att luftburken är väldigt beroende av luftflödet.

Tror ni att den skulle gå bättre om man drog en "slang" (typ sådan som finns i köksfläktar) och monterar luftburken fram på rismoppen?


ha, det har jag också tänkt. Dra det så att det sitter frammåt i stället. Bör fungera lite som luffarturbo om man nu kan få det bra. Kan vara lite knepigt dock. Man vill ju inte få varmluft ifrån Avgasystemet.
 
Jnt skrev:
tänkte på en grej,
kan man inte sätta dit en förgasare från en riktig moppe på sin minimoto??
jag e inte så high-tech men det kan väl bli så att cyllen får för mkt bensin då?? eller? för jag e jävligt sugen på att trimma min minimoto när den kommer ;D skriv gärna fler "trimtips"
Vänd er till Stefan På SA Import (0709-525395), han trimmar motorerna samt så har han allt i reservdelsväg :yoparty .
S
 
Killerbee skrev:
Vänd er till Stefan På SA Import (0709-525395), han trimmar motorerna samt så har han allt i reservdelsväg :yoparty .
S
vänd er inte till Stefan, han har usel service, säger att han säljer bättre hojar än andra, när dom i verkligheten är exakt på delen samma som alla andra:)
 
Killerbee skrev:
Vänd er till Stefan På SA Import (0709-525395), han trimmar motorerna samt så har han allt i reservdelsväg :yoparty .
S

Nu får du fan ta och ge dig!!
Vi vet att du älskar Stefan...
Vi kontaktar han om vi vill...
Det räcker med reklam!!

:fatta!
 
Last edited:
En liten trimm skola kanske???? i så fall börgar vi här & nu.. :)

*Först & främst ska du lätta på kedjan..(skämt)

*öppna upp luftfilet (orginalet alltså) genom att borra upp några (ca 10mm)
hål bakifrån.

*lyft upp nålen i förgasaren, 1-2 steg.(genom att flytta clippset nedåt, mot den spettsiga ändan.

*byta ut reedventilen till glasfiber (membranet då då)för att den ska öppna lättare & för att glasfibet inte sabbar motorn om den bryts av.slipa till membra stoppet så att den kan öppna mer.eller gören ny membranstopp som har en vassare vinkel, (då måste oxå en adaporplatta sättas dit så att stoppen inte slår i vevaxel i vevhus..(bild kommer).för den late, beställen ny reedventil.

*modda pipan, genom att färlänga expantionskammaren 50mm & ta an ca 20mm på röret innan kammaren. när du delat pipan på mitten av expantionskammaren, då kan du se om dom anslutande rören av resten av plåset sticker in i expantionskammaren. gör dom det..ta bort dom.

(HAR DU KOMMIGTT SÅHÄR LÅNGT, PROVA & SE OM DU ÄR NÖJD MED ÖKNINGEN, annars drar du till en viss handlare å handlar vissa saker så att trimskolan kan fortskrida.....)

**antagligen är du inte nöjd med resultatet efter som du läser detta, så fall inhandlar du en bigbore cylinder..kolven är då 44mm i diameter.montera denna cylinder med befintliga andra modningar.. när du kommigt såhär långt, ja då vågar man dra till go cart banan, (men akta er för polini fantasterna...)

**fortfarande inte nöjd?? jajaa okej då dra till handlare igen då. fixa en Walbro fugge finns två modeller som är någerlunda anpassade till detta ändamål.( mer vill jag inte säga än, ni fattar med tiden kanske)

** VA redan här....nu är det dax att byta walbron mot "mikuni" 16,5 eller 20 beror på hur händig du är...mikuni 16.5 (från den kära gammla vännen MT5) passar direkt på insugsplattan -4mm, fila upp anslutningsöronen på fuggen 2mm på varge sida. Åååå sätt igen vakumanslutningen.expremetera sedan fram lagom munstycke börga med 110 (110 är inget mått på munstycket) gå så smått uppåt.ställ luftskruven väldigt snålt. minimotos är väldigt kinkiga när det gäller inställningen, den hänger gärna upp sig på väder & vind, höjdskillnader mm mm, ja vem vet kanske den blir kinkig om den inte fått en sup på senaste... ge han då startgas de e mumma de för denn lille..
med all säkerhet är du nöjd efter detta.. för att vara kina moppe då då :)
 
E22 skrev:
En liten trimm skola kanske???? i så fall börgar vi här & nu.. :)

*Först & främst ska du lätta på kedjan..(skämt)

*öppna upp luftfilet (orginalet alltså) genom att borra upp några (ca 10mm)
hål bakifrån.

*lyft upp nålen i förgasaren, 1-2 steg.(genom att flytta clippset nedåt, mot den spettsiga ändan.

*byta ut reedventilen till glasfiber (membranet då då)för att den ska öppna lättare & för att glasfibet inte sabbar motorn om den bryts av.slipa till membra stoppet så att den kan öppna mer.eller gören ny membranstopp som har en vassare vinkel, (då måste oxå en adaporplatta sättas dit så att stoppen inte slår i vevaxel i vevhus..(bild kommer).för den late, beställen ny reedventil.

*modda pipan, genom att färlänga expantionskammaren 50mm & ta an ca 20mm på röret innan kammaren. när du delat pipan på mitten av expantionskammaren, då kan du se om dom anslutande rören av resten av plåset sticker in i expantionskammaren. gör dom det..ta bort dom.

(HAR DU KOMMIGTT SÅHÄR LÅNGT, PROVA & SE OM DU ÄR NÖJD MED ÖKNINGEN, annars drar du till en viss handlare å handlar vissa saker så att trimskolan kan fortskrida.....)

**antagligen är du inte nöjd med resultatet efter som du läser detta, så fall inhandlar du en bigbore cylinder..kolven är då 44mm i diameter.montera denna cylinder med befintliga andra modningar.. när du kommigt såhär långt, ja då vågar man dra till go cart banan, (men akta er för polini fantasterna...)

**fortfarande inte nöjd?? jajaa okej då dra till handlare igen då. fixa en Walbro fugge finns två modeller som är någerlunda anpassade till detta ändamål.( mer vill jag inte säga än, ni fattar med tiden kanske)

** VA redan här....nu är det dax att byta walbron mot "mikuni" 16,5 eller 20 beror på hur händig du är...mikuni 16.5 (från den kära gammla vännen MT5) passar direkt på insugsplattan -4mm, fila upp anslutningsöronen på fuggen 2mm på varge sida. Åååå sätt igen vakumanslutningen.expremetera sedan fram lagom munstycke börga med 110 (110 är inget mått på munstycket) gå så smått uppåt.ställ luftskruven väldigt snålt. minimotos är väldigt kinkiga när det gäller inställningen, den hänger gärna upp sig på väder & vind, höjdskillnader mm mm, ja vem vet kanske den blir kinkig om den inte fått en sup på senaste... ge han då startgas de e mumma de för denn lille..
med all säkerhet är du nöjd efter detta.. för att vara kina moppe då då :)
Nej nej nej, du har ju inte förstått, man ska ringa STEFAN !!! :)
 
Ravetrancer skrev:
Nej nej nej, du har ju inte förstått, man ska ringa STEFAN !!! :)
OOOooo förlåt glömde ju. ivern bara sprätte i hela kroppen på mig över att få berätta om lite små trix. men jag gissar att jag skulle hållt truten istället & "RINGT STEFAN ISTÄLLET".
 
här kommer foto på insugsplattan, med den så kallade adapotplattan. som gör att man kan öppna upp för reed ventilen (jag skulle våga mig på & säga att orginal reedventil är den största "srypningen" på kinamopparna.


2:a fotot
( vet inte om det räknas som trimm, kanske trimmning av bromms. Ååå andra sidan..vem brommsar igentligen,hehe!
Men men om du nu vill brommsa & göra det på ett bra sätt..byt då ut bromshandtagen som sitter på kinamoppanran, (jaaa på dom mopederna dom har plast handtag). det blir som natt & dag. kan till och med låsa hjulen nu om man vill..hantagen är från en cykelhadlare,, MTB hantag)
 

Bifogat

  • handtag+1.jpg
    handtag+1.jpg
    32.1 KB · Visningar: 264
  • insugplatta1.jpg
    insugplatta1.jpg
    24.4 KB · Visningar: 394
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top