Trimma min thunderace.......?

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Jag vet att det finns flera trådar ang. trimm men jag hittar inte det jag söker. :kocko
Jag har en yzf1000r thundreace 99:a
Skulle vilja veta vad det kostar och om det är värt att tex göra portning.
Hur många hästar får man ut?
Har ingen koll på tekniken.
Är det någon som har något tipps vad man kan göra.
Dynojet och kn filter verkar ju inte göra nån nytta har man ju hört......eller :confused:
god jul //// starre
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Du vet väl att prylar går sönder då man trimmar. Om jag skulle vara du skulle jag ha kvar thunderacen som den är och köpa en bygghoj att trimma. Jag tvivlar att du är motiverad att spendera halva sommaren med att skruva en rasad motor. För det är vad som händet till sist.

Köp ett KN filter och avgassystem det räcker gott. Sporttouring är inte det besta trimmobjektet och som sagt det blir riktigt DYRT. Bara ett set med smidda kolvar (som krävs vid högre effektuttag) kostar 8000 per set + borrningen.
 

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Tack för svar....jag är ju rätt nöjd med effekten som jag har....men då kanske jag jag köper filter och dyno kit......tack :tummenupp
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
I en gamal katalog från MotoSpeed så står det att en radda med keihin FCR-39or ska ge 17 extra hk
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Det går att trimma den hur mycket som helst.

Jag hade 1040 kubik. höjt kompression. Grottis topp som sedan mikael esbjerg i danmark tog hand om.
Kammar från WEB samt Keihin 39or som borrats till 40.3
allt detta gav 167 hästar på slangen och det är rätt bra MEN jag smällde 1 vevstake efter 1 sässon. krökte 1 ventil.

Visst det var hur kul som helst med hojen o den gick som ett as ja. men det är inte värd alla de pengarna man lade ner på det.

Så skall du trimma. köp en R1-04 eller liknande med mycket effekt från fabrik.
Plåga inte thunderaset med att trimma den. det håller inte i slutändan och om hojen i dag är värd 60.000 och du lägger ner 40.000 i trim på den i dag så får du bara 45.000 för den i morgon om du skall sälja den.

Jag har kommit på hur man räknar ut när man trimmar och skall sälja.

Pris på hoj otrimmad 60.000:-
Pris på trimm 40.000:-
----------------
Total pris hoj 100.000:-
===============

Killen kommer och vill köpa trimmad hoj.
säger "men va fan den är ju trimmad"

-55.000:- tack för kaffet.

Slutsumma 45.000

Slut citat. Trimma inte
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om den är seriöst trimmad för gata ska den hålla.

Man e nog bra dum om man säljer nånting man lagt 40.000kr på för att förbättra :kocko
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Mavve skrev:
Om den är seriöst trimmad för gata ska den hålla.

Man e nog bra dum om man säljer nånting man lagt 40.000kr på för att förbättra :kocko

Tror tyvärr man är mer dum om man tror man ska få tillbaka alla pengar man lägger ner på styling eller trimmning.

Dessutom så GÅR saker sönder då du trimmar hårt. Tror de flesta är överens om det som kan något om MC
 

Rottis

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Lundsbrunn
Hoj
Kawasaki ZX12R -00
Dynojet

starre68 skrev:
Jag vet att det finns flera trådar ang. trimm men jag hittar inte det jag söker. :kocko
Jag har en yzf1000r thundreace 99:a
Skulle vilja veta vad det kostar och om det är värt att tex göra portning.
Hur många hästar får man ut?
Har ingen koll på tekniken.
Är det någon som har något tipps vad man kan göra.
Dynojet och kn filter verkar ju inte göra nån nytta har man ju hört......eller :confused:
god jul //// starre
Jag skulle Dynojetta och sätta i ett kn-filter om jag var som du,och dra dina
egna slutsatser om vad det gör eller inte.
Jag har gjort det på en Fzr 1000 och det är ju i stort sett samma motor.
Och det gjorde en hel del kan jag tala om.
Kändes i skillnad nästan som när man trimmade moped en gång i tiden.
Rekommenderar jag verkligen.
Måste vara något galet om man inte märker skillnad tycker jag.
Har nu köpt en zx9r som var jettad och kn-filter gick kanon,bänkad till 132 hk
på bakhjulet,bra.......men nu vintermekar jag och kontrollerar det mesta.
Då visar det sig att de ej följt anvisningarna för dynojet montering,angående
att man ska borra trottlarna ,vilket jag kan tänka mig att många drar sig för.
Då får man inte ut full effekt av kittet vilket också framgår i anvisningarna.
Jag borra upp dem direkt,,och,,,nu ,,,vilken skillnad ,supervass respons på gasen.Så nu längtar jag verkligen till sommaren för att ut och känna skillnaden på vägen ...... :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är varvtalen som dödar en motor, inte trimningsgraden, iaf med en sugmotor om man håller kompressionen under 13:1. Monterar du turbo kan du ta ut minst 250 hästar och köra flera säsonger - bara du håller nere varvtalet.
 

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Tack för alla svar.....men en r1:a är inget för mig

Kungen skrev:
Det går att trimma den hur mycket som helst.

Jag hade 1040 kubik. höjt kompression. Grottis topp som sedan mikael esbjerg i danmark tog hand om.
Kammar från WEB samt Keihin 39or som borrats till 40.3
allt detta gav 167 hästar på slangen och det är rätt bra MEN jag smällde 1 vevstake efter 1 sässon. krökte 1 ventil.

Visst det var hur kul som helst med hojen o den gick som ett as ja. men det är inte värd alla de pengarna man lade ner på det.

Så skall du trimma. köp en R1-04 eller liknande med mycket effekt från fabrik.
Plåga inte thunderaset med att trimma den. det håller inte i slutändan och om hojen i dag är värd 60.000 och du lägger ner 40.000 i trim på den i dag så får du bara 45.000 för den i morgon om du skall sälja den.

Jag har kommit på hur man räknar ut när man trimmar och skall sälja.

Pris på hoj otrimmad 60.000:-
Pris på trimm 40.000:-
----------------
Total pris hoj 100.000:-
===============

Killen kommer och vill köpa trimmad hoj.
säger "men va fan den är ju trimmad"

-55.000:- tack för kaffet.

Slutsumma 45.000

Slut citat. Trimma inte


Har prövat en r1:a sitter som ett jävla gem på en sån, det måste vara en hoj för småpojkar, jag är 185 cm lång och det lirar inte. skulle gärna köpa en om den passade mig.
Jag får pröva med dyno och kn filter........som sagt tack för ALLA svar. :tummenupp
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
starre68 skrev:
Har prövat en r1:a sitter som ett jävla gem på en sån, det måste vara en hoj för småpojkar, jag är 185 cm lång och det lirar inte. skulle gärna köpa en om den passade mig.
Jag får pröva med dyno och kn filter........som sagt tack för ALLA svar. :tummenupp

Hojjen kungen nämner ovan har jag haft i en säsong och nu sålt till förmån för banhoj...kan bara säga,trimma loss,hojfan gick otroligt bra och bekvämt,enda hoj jag sålt och saknar.Bara ljudet från keihin bryggan är värt det tio-dubbla av kostnaden. Hade min och körde touring med sista halvåret,funka kanon,bara litet extra oljebyten och kel. Sen är väl sanningen den att det hade lagts betydligt mer än 40 i den.Och att vevstaksraset inte riktigt berodde på trimmningen utan nog mer på att "nån" inte bytt olja...va? va?...och att den sen blev ståendes ett år har nog mer med med förre ägarens(kungen)körstil genom startböjen på knutstorp att göra..hehe.." I can se my house from here...." :pannkyss :rofl
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag tycker personligen att det är kul om hojjen går "fortare än den borde" samt att en trimmad motor har ju som inlägget ovan antyder, en annan sång och karaktär. Men ekonomiskt försvarbart blir det ju sällan.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Har hört från pålitlig källa att portning ger bra effekt på dessa 5-ventilstoppar.
Gissningvis ger helsystem och en bra portning och planing 10-15 hk. Dessa åtgärder försämrar knappast driftsäkerheten.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top