Trimma med packningen KTM 640

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det det någon som har bytt cylinderfotspackningen mot en tunnare.
på 640 är den tyligen 0,7 mm tjock, men på andra modeller 0,5 mm

Gör det någon skillnad i kompet , eller är det försummbart, eller finns det andra skäl till varför man inte skall göra det ?

?

ingen som vet ?

Har tyvärr ingen erfarenhet av att byta till tunnare packning men är det inte bättre att byta till rallykam om du nu inte redan har gjort det, känns säkrare!

Jag har en tunnare på min knarr, men då är det en del annat gjort också på toppen (planat bl.a.) och tändning och kamkedja anpassat för detta. Så jag vågar inte uttala mig om vad som sker om du bara byter packning. Lite högre komp blir det och det går att räkna på hur mycket, men om det finns risk att ventilerna kommer för nära kolven eller om kaminställning och tändning bör ändras i samma veva, det får du frågan någon annan om - det tillhör de där grejerna man inte gärna bara testar och ser om det går... :näsblod

Till 80% så går det utan problem, men jag vet inte säker hur nära islag kolven är mot toppen? Och även då ventilerna mot kolven? Någon märkbar skillnad blir det nog inte .Man måste plana 1mm minst för att få 1kg mer. EX min xr650 var innan mod på org 10-1 komp nu har jag planat toppen 2mm och även tagit bort bottenpackningen som är 0,5mm och dessutom sopat i en 11-1 kolv så nu är nog kom-f på 13-1. Men då har jag stenkoll på ventiler och allt annat som kan slå i!! Så jag rekomenderar planing av toppen istället kammkedjesträckarn brukar klara 2mm planing, kammen rammlar då några grader bakåt och måste flyttas till org läge genom att slipa hålen i kammdrevet ovala!! och ventilfickorna i kolven måste tas ur 2mm och även slipas ur lite i ryggen. Eller enklare men dyrare byt till högkompskolv,, Nackdelen med högkomskolv är att dom är tyngre och måste då lättas till samma vikt som org kolven eller ännu bättre lättare, även flödet i toppen störs något av högkomskolv. så vid lite högre komp är planing effektivast och billigast.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back