trimma gsx-r 750 -98

tobe

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
gsx-r750
Vad finns det att göra med en gixxer 750 -98 om man vill ha mer knuff i maskin

Samma som på alla andra hojar:
Slip-on, bänkning.
Vassare kammar, portning, mer komp, mer volym med mer.

Men det trista med alla moderna hojmotorer är att man endast kan göra litelite av varje. De är så optimerade att det inte finns marginaler för nånting.
Se på en gammal ur-GSX. 1074cc som blir drygt 1600 cc. Typ 50% större. Eller en gammel-Kaw, konstruerad för 998 cc men blir upp till 1500 cc. Eller en ur-GSZ-R, 1052 (om jag minns rätt) men blir bortåt 13-1400 cc.
En modern hoj kanske går att öka 10% eftersom det inte finns plats för mer.
Motsvarande gäller ex vis portning, en modern hoj är så väl portad att skillnaden inte blir herrejösses. Man kan endast förbättra litelite.
Osv.

Blyfot skrev:
tja, enklast & mest effekt för pengarna blir att köpa en stressfläkt. :yoparty
Antagligen men jag anser ju att sådana effekter hör hemma i ett chassie som kan hantera lite effekt. Men det gäller ju iofs även den effekt som en 1600 cc bigblockad ur-Suzmotor ger också. Ingendera ger goda egenskaper hos en hoj som är wheeliebenägen redan med 135 hk.

Robban_C skrev:
Samma som på alla andra hojar:
Slip-on, bänkning.
Vassare kammar, portning, mer komp, mer volym med mer.

Men det trista med alla moderna hojmotorer är att man endast kan göra litelite av varje. De är så optimerade att det inte finns marginaler för nånting.
Se på en gammal ur-GSX. 1074cc som blir drygt 1600 cc. Typ 50% större. Eller en gammel-Kaw, konstruerad för 998 cc men blir upp till 1500 cc. Eller en ur-GSZ-R, 1052 (om jag minns rätt) men blir bortåt 13-1400 cc.
En modern hoj kanske går att öka 10% eftersom det inte finns plats för mer.
Motsvarande gäller ex vis portning, en modern hoj är så väl portad att skillnaden inte blir herrejösses. Man kan endast förbättra litelite.
Osv.

Det är väl inget att lipa över. Trimmningen är ju redan gjord. På en gammelgixxer så är ju bara halva motorjobbet gjort när motorn är ny....

Pejo skrev:
Det är väl inget att lipa över. Trimmningen är ju redan gjord. På en gammelgixxer så är ju bara halva motorjobbet gjort när motorn är ny....
Här lipas inte. Trimningen gjord? Jag säger bara en sak, 135 hk hade gammelgixxer redan från början. Sen blev det bara mer. :7peta
Och när man har gjort den "egna" halvan så har man typ 200 hk eller så.
Hur mycket har herrns hoj då? :7peta
:hihi :D :hihi :D

Robban_C skrev:
Här lipas inte. Trimningen gjord? Jag säger bara en sak, 135 hk hade gammelgixxer redan från början. Sen blev det bara mer. :7peta
Och när man har gjort den "egna" halvan så har man typ 200 hk eller så.
Hur mycket har herrns hoj då? :7peta
:hihi :D :hihi :D

Jämför litereffekt istället, normally aspirated please.

Litereffekten må vara något lägre men jag pratar om normally aspirated, annars hade jag skrivit 300 hk. :7peta

Annars då? Ska vi åka hoj i höst? (det dröjer väl säkert tills dess tills jag får ihop liket.)

Robban_C skrev:
Litereffekten må vara något lägre men jag pratar om normally aspirated, annars hade jag skrivit 300 hk. :7peta

Annars då? Ska vi åka hoj i höst? (det dröjer väl säkert tills dess tills jag får ihop liket.)

Jag har 180 literkusar... dagens 600:or är äckliga vad gäller litereffekt... vad hade gammel-1100:orna ? 122 kusar per liter?

OT // Klart vi ska åka hoj! Snart! Vad snickrar du på föressten nu då ? // OT

Pejo skrev:
Jag har 180 literkusar... dagens 600:or är äckliga vad gäller litereffekt... vad hade gammel-1100:orna ? 122 kusar per liter?

OT // Klart vi ska åka hoj! Snart! Vad snickrar du på föressten nu då ? // OT
135/1,052 = 128 literhästar. Värst då. Men 750R hade (givetvis) värre litereffekt.

Snickrar på kraschad TLR. Nej, inte den jag åkte på förra året, den är såld. Till Sala.
Köpte en smälld TLR i vintras. Köpte kraschisar med bedrövlig passform. :huvet

791cc finns det kolvsatser till, och porta toppen grejar tex Mc Express. Hur hållbarheten blir har jag ingen aning om, 98-99 ska väl vara mindre ömtåliga än 96-97 om jag har förstått rätt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman