Trimma cb 125 t?

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Hejsan


Jag är ny här på forumet, Johan heter jag snart 16 år. Jag har som många andra köpt en gammal cb twin från 80-talet som jag ska göra vid. Jag håller på just nu, jag har bytt däck framgaffel och bromsar. ska kanske plasta en bakdel också med ny sadel. Nu tycker jag att det börjar bli dags för lite trimmning! Jag är ingen expert på de så jag tänker fråga lite. Jag har köpt k&n filter nu och satt på. dock inte provkört. Kanske ska jag göra en liten komphöjning också. Bygga nytt avgassystem (2-1). Det är mest smågrejjor, men jag har tänkt borra upp den, för att få lite rejäl effekthöjning. Jag har kollat lite på kolvar. cb 125t har en storebror, cb 350f, där F:et står för four. Alltså fyra cylindrar. 350/4=87.5x2=175.. nu är jag ingen expert på borrning men om man borrar upp mina cb cylindrar till samma mått som två cb 350 cylindrar, borde de inte bli 175cc då? Här är måtten per cylinder:

Cb 350 f:Bore x stroke: 47.0 x 50.0 mm (1.9 x 2.0 inches)

Cb 125 t: 44.0 x 41.0 mm (1.7 x 1.6 inches)


Har haft av och kollat cylindern och där ser ut att vara gott om plats! Är det någon som har någon Honda cb sida för reservdelar till deras gamla motorcyklar, eller en bra kolvsajt? Jag skulle också vilja ha lite fler tips på trim.. Har hittat kolvar här men sidan är inget vidare: http://www.cmsnl.com/products/piston-075-repro_06134333000p/


Kom med tips m.m!

viktig edit: Hittade cb 125 delar på denna sida också, det var ingen dålig sida!

Såhär ser cylindrarna ut:

cb 350 f: http://www.cmsnl.com/honda-cb350ffour-usa_model435/partslist/E++04.html


cb 125 t:http://images.google.se/imgres?imgu...5+t+cylinder&ndsp=21&hl=sv&sa=N&start=21&um=1
 
Last edited:
Jag gjorde precis det med 350four-kolvar när jag höll på med 125or. Tror det vart 144cc med de kolvarna (mindre slag). Var även tvungen att svarva ner toppen på kolvarna lite och gröpa ur åt ventilerna, så kolvarna vart lite tunna i godset så jag svetsade i mer mtrl underifrån. Beställde från en engelsk-honda-classic-webbhandel, kan leta rätt på namnet om du är intresserad.

(ps, har många motordelar liggandes...)
 
Okej.. konstigt att de bara blir 144cc förstår mig inte på det. blir det bra krut ändå?
 
Inte många svar, har snackat med Henkke. Är det någon som vet om man kan köra med smalare foder och korta ned distansen mellan borret i aliminiumet och fodret för jag planerar en 8mm borr på bägge cylindrarna, 175cc cb 175 kolvar (samma slag)
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top