Trimma 600 kubikare?

flp.eriksson

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
Ydre
Hoj
Honda CBR 600 F3 -98
Tjenna allihopa!

Undrar om någon har några bra, enkla, billiga och HÅLLBARA tips när det gäller trim av 600 kubikare.
Hojen är en Honda CBR 600 från -98. (förgasare ej insprutning)

Alla kommentarer, tips och trix är välkommna! :D
 
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A
 
banta några kilon (förutsätter att man har något att banta ner) oftast billigt och bra :D

okej jag tyckte att jag var väldigt lustig nu :tungan

har inget annat att tilllägga lycka till med hojjen :)
 
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A

Ok, men skulle det göra hojen "rappare" om man säger så?
 
har du tröttnat så byt hoj till en 750 eller 1000. släng inte pengarna på trim, det kostar mycket, mycket, mycket mer än det smakar.
 
Ny pipa/rör + ombestyckning påstår polaren gjorde stor skillnad på hans cbr600-92, speciellt mellanregistret (placebo?)

Allt mer avancerat än så får jag nog instämma i kören om att köpa 750/1000 istället, det blir snabbt dyrare än mellanskillnaden mot en samtida Fireblade...
 
Att trimma är dyrt så det kanske är dags att kliva upp ett snäpp.
En juste literhoj är ju alltid trevligt, när du tröttnat på den så är det kanske dags att börja trimma.
MVH
 
Om du bara vill ha den rappare, o inte ligger o matar på topphastighetstest, så kugga ner den en kugge fram. Gjorde det på min gamla cbr o blev som en helt ny hoj, o den orkade helt plötsligt varva ut på högsta växlen. Kostnad ca 100 kr.
 
Billigt förutsätter att du har den nödvändiga kunskapen, och då tror jag inte frågan hade behövt ställas. :krama

Det som kan göras är:

Portning (flödesoptimering) av toppen, kanske med andra kamaxlar. Öka kompet en gnutta, kanske går med annan topplockspackning eller planing av toppen.
Annars byta till högkompskolvar.

Vikta vevstakar/kolvar mot varandra så allting väger lika mycket.

Justera tändning och förgasare tills den går som bäst. Eventuellt lite större förgasare beroende på hur stora de är.

Nog billigare att byta till hoj med mer effekt från början.
 
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A
Skall du mappa en moped utan sprut får du det jobbigt:tungan
Nej ingen ide o gör det på en sådan gammal moped.
Min är ordentligt uppskrämd men då e det ju en fabrikare så det gills väll ej i sammanhanget.
 
Skall du mappa en moped utan sprut får du det jobbigt:tungan

Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A
 
Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A
Fast att dreva ger ju inte mer effekt :mattias

Räkna med ca 1000kr/hk om du ska trimma. Turbo kan troligen bli billigare, om du kan göra det mesta själv och inte skjuter nånting på vägen.
 
Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A

Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.
 
Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.

Okej. Skrivfel/tänkefel av mig. Men det går fortfarande att ställa hojen i bänk och justera/optimera.

Tror TS har fått dom svar han behöver!

/A
 
Fast att dreva ger ju inte mer effekt :mattias

Räkna med ca 1000kr/hk om du ska trimma. Turbo kan troligen bli billigare, om du kan göra det mesta själv och inte skjuter nånting på vägen.

men hojen känns klart mycket rappare när man tappar en kugg fram.
så ett avgas,ett dynajet kit och ner en kugg så har du en ny hoj
 
Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.
Precis det jag menade!
Tror det skall gå fint o sätta i en Hrc packning i den där modellen med.
Ger ju lite iaf.

Skall man få ut pulver ur en med sprut. Så måste man kunna ändra både tändning samt sprut.
Men inga billiga prylar carmo har tror min kostar en 25 då jag i somras trodde den gått sönder=(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top