Trimma 15hk båtmotor, 2-takt.

Kapten Haddock

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Hoj
r1-05
Har en gammal surzuki 15 hk - 83. Jag måste få båten att gå fortare. Ska jag köpa en 20 hkare eller ska jag trimma den jag har?

Är ju tuffare att trimma men jag fattar inte exakt vad jag ska göra. Plana toppen, lätta kolven och porta. Blir det någon skillnad?

Trimmar man (särskilt tvåtaktare) båtmotorer, så får man problem.
Behövs annan propeller.
Skiten rasar.
Köp nytt.

Banta tio kilo, smörj in båten med smör och kapa rutan så går det fortare utan att du rör motorn.

Hur stor är båten ?

Köp en starkare/större, de är ganska så billiga.
Att trimma en utombordare kostar ofta mer än det smakar.

Vi hade "Poker-run" här i stan i dag.
För dom som inte vet så är det en "båt-tävling" fast egentligen inte... :va

Man åker skitfort mellan en massa kontroller där man drar ett kort ur en kortlek vid varje kontroll, sedan spelar man handen man har samlat ihop vid målgång.

Kravet var att man skulle kunna snitta minst 40 knop för att få vara med.

Det gick betydligt fortare än så.... Ungefär dubbelt så fort... Mitt i Umeälven, mitt i stan...

Ska du vara med nästa år?

Du har högst troligt en motor som finns mellan 8-15 hästar så den är redan "maxxad" :)
om du börjar fila på den så förlorar du bara bottendrag o kommer kanske inte ens upp i plan/varv ( där du kan börja uttnyttja dina framfilade 0,3 häst extra).

TJÖP en större motor, 8-15 hästare brukar man få ganska bra betalt för (samma eller dyrare än 20-25 hästare).

Jag gjorde misstaget att fulporta en gammal mercury 20hästare för många år sen o den vart inte rolig, jag kom upp i plan ändå o den gjorde några knop till men både jag o båten vägde som en flugskit ungefär :) ,den vart riktigt slö kan jag säga.

Ja det blir väl att köpa större motor då. Hur mycket mer väger en 20-25 hkare mot nuvarade tror ni? Det är en gammal utter plast eka som redan är övermotoriserad. Nästan farligt vinglig när man är själv, och flyttar sig någon när man kör tippar den ganska elakt. Men känns det farligt är det kul. Sen drömmer jag om att ha en båt som man bara törs köra på halvgas.

Tror det står max 10KW i båten. När går akersspegeln sönder?

Akterspegeln säger upp sig när det är dags.Det går inte att säga nåt datum för det . Båtar byggs olika. Jag har en Big Buster som är "godkänd" för 60 hk men det har setat en 85 hk på sen den var ny -93. håller ännu.

din 15 hästare väger ca 35 kg och en 20-25 hk väger ca 55, 20 kg diff alltså, lite beroende om det sitter elstart på 25:an annars kan du räkna av en 3-4 kg.

Vill du vara hård och hotrod så avveckla kåpan och bygg cylinderseparata expansionskammare som på de gamla galoscherna. Då höjer man hela kurvan om man räknat rätt. Men åas sidan får du då samma nackdel som oss tändkulebåtägare: Det blir det ingen bra båt för tjuvfiske, fyllkörning och smuggel....alla hör vem det är som är ute i natten.

/J

Last edited:
din 15 hästare väger ca 35 kg och en 20-25 hk väger ca 55, 20 kg diff alltså, lite beroende om det sitter elstart på 25:an annars kan du räkna av en 3-4 kg.

Väger den verkligen så mycket? Kändes mer som 20 sist jag lyfte den.

Vill du vara hård och hotrod så avveckla kåpan och bygg cylinderseparata expansionskammare som på de gamla galoscherna. Då höjer man hela kurvan om man räknat rätt. Men åas sidan får du då samma nackdel som oss tändkulebåtägare: Det blir det ingen bra båt för tjuvfiske, fyllkörning och smuggel....alla hör vem det är som är ute i natten.

/J

Jag vill vara hård! Hur jobbigt är det hur mycket tror du det gör? Kåpan tar man ju av för att kunna öppna spjället lite till när man är ute. Jag änvänder den mest ut till segelklubbens ö och gör tuffa landsättningar i full fart upp på sanden. Så om motorn ser hårdrock ut är det bara bättre.

Man åker skitfort mellan en massa kontroller där man drar ett kort ur en kortlek vid varje kontroll, sedan spelar man handen man har samlat ihop vid målgång.

Det gick betydligt fortare än så.... Ungefär dubbelt så fort... Mitt i Umeälven, mitt i stan...

Det låter precis som en tävling jag måste vara med på....

Akterspegeln säger upp sig när det är dags.Det går inte att säga nåt datum för det . Båtar byggs olika. Jag har en Big Buster som är "godkänd" för 60 hk men det har setat en 85 hk på sen den var ny -93. håller ännu.
Jag har haft en 115 hk mercury (tower of power rak sexa) på en weedo. Dock bara en halv säsong men de gick :hihi

köpa en selva racing motor från t-15 klassen eller vad dom heter, va väll i år 2-takt racemotorer förbjöds?

Last edited:

Var anmäler man sig? Och var hittar man en 80 knop båt för en rimlig peng? Finns det bilder från tävlingen någonstans?

Det låter precis som en tävling jag måste vara med på....

Låter hur coolt som helst.

Nästan ogörligt att bygga expansionskammare på din 2 cyl då den har gemensamt utblås för bägge cyllarna, under "locket" är det bara ett stort hål och det blir sketasvårt att fixa till nått vettigt utblås, måste nog svetsas och då är nog chansen stor att du får en tvåtakts "NR" pga de numera ovala cylindrarna :)

Sorry att behöva skjuta dina trimidee'r i sank.

en 9.9 mariner från -84 väger 36 kg så vikten stämmer allt.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back