trimm till en ktm 640 LC4a

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
jag har hittat massa till min ktm 250 exc på mx 24 typ bränsle grejer etc etc..

men undrar om ni vet några sidor till just 640 lc4 typ andra kolvar kamar bränslepump etc?

tack på förhand mvh Dennis! :yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har allt du kan tänkas behöva.....

Häftigare kammar 2500kr
102-105mm kolv 2-4kkr
78-82mm strokervevar 5-10kkr
Portade toppar med större ventiler och titanretainers 6kkr
43mm FCR förgasare 3kkr
Div övriga modifikationer 4kkr
Avgas 6kkr

Det är bara din plånbok som sätter begränsningen....

Det som är rimligt att göra på en 640 är att byta förgasaren till en FCR. Byta ljuddämpare, såga upp luftburken samt byta till en häftigare kam. Därefter börjar det springa iväg i pris....
 
Last edited:

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
boris vad är det för avgassystem vi snackar om? mvh dennis även det andra är intressant!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det en 640 så har du väl BSB (Big Stainless BBQ) dämparen original som är väldigt restriktiv. Sparka den åt helvete och ersätt med något lättare och mindre restriktivt. Märke spelar mindre roll....
Krökarna original är rätt bra och behöver inte röras om du inte trimmar i övrigt. Akrapovic är snäppet vassare och bättre men kostar flis. Där finns 10talet andra märken som tillverkar helsystem och det är plånbok och övrig trimmning som avgör vilket som fungerar bäst...
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
hur mkt effekt skillnad snackar vi om det skulle byte till den förgasaren du äger? behöver inte jätte mkt mera häst utan just responsen jag vill ha fram vill inte ha nåt söndertrimmat som inte håller mer än 2 dagar sen..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hur mkt effekt skillnad snackar vi om det skulle byte till den förgasaren du äger? behöver inte jätte mkt mera häst utan just responsen jag vill ha fram vill inte ha nåt söndertrimmat som inte håller mer än 2 dagar sen..

Skall du inte trimma i övrigt så är en vanlig Keihin FCR41 från en KTM EXC eller 660 rätt val. De finns beg för typ1500 om du har tur, enduromx/blocket/ebay är din vän då jag inte har några för det priset hemma...

Har man sen vildare kam,mer komp och mer cc så är uppborrning och byte av centerpiece till 43mm the shit.Sådana kan jag fixa dig men de går lös på minst 3kkr och ger inget om man inte trimmar resten...


Hållbarhet är inget du behöver oroa dig över sålänge du gör det rätt från början och håller dig ifrån övervarven. En 105*78 bigbore med trevlig kam och lagom häftigt komp så har du en motor som ger mängder av effekt och håller några tusen gatmil. Jag har en sådan som racemotor till vårens ökenäventyr innan jag pensionerar LC4 Rallyn och ersätter med en 450EXC.:banana
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top