Trimkit XR650r

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Någon som testat Trimkit till xr650r ?,

är lite sugen på att få lite mer krut i den =),
men vill inte byta ut det mot att den pajjar efter 100mil :(

Bifogat

• trim.jpg
    trim.jpg
    33.8 KB · Visningar: 486
Det är nog ingen större fara med hållbarheten när man uppgraderar så pass mycket i motorn till en ny nivå.

Priset däremot.... :eek:

För betydligt mindre pengar kan man skrapa ihop kolv/kam/hårdare kopplingsfjädrar m.m, ca: 4-5000:- om man beställer från Xr's Only m.fl
Hållbarheten blir ju då givetvis inte lika hög som med hrc-kit, men du kommer undan nästan 10000:- billigare.

Själv är jag helnöjd med pulvret man får med nytt system samt ombestyckad fugge och "lättad" hoj. Tycker det är smått onödigt att trimma en xr för mycket, då förlorar man ju poängen med hojen dvs mycket skoj med en rimlig servicenivå. :tummenupp

Last edited:
jo du har rätt, kommer välja den linjen åxå,
och garantin försvinner på hojen om man anv hrc kittet.

men för att få max krut som den är idag så är det luftfilter munstycke och ev helrör som gäller ?

DwD skrev:
jo du har rätt, kommer välja den linjen åxå,
och garantin försvinner på hojen om man anv hrc kittet.

men för att få max krut som den är idag så är det luftfilter munstycke och ev helrör som gäller ?

Ja. förutom det med luftfilter, jag köpte ett K&N filter till min men jag tycker man bara flyttar upp kraften i registret. Kör på ett "Twin-air" eller "multi-air" om du vill ha mycket mos i botten.

Nä nu fattar jag inte..?

Ehh?? Monobike, hur kan ett fabrikat på luftfilter mot ett annat, ändra karaktären på motorn??

Tror inte heller att ett std HRC-kit gör hojen särskilt benägen att gå sönder. Det ger bara 11-1 i komp vilket inte är speciellt märkvärdigt. Dessutom är hrc kolven lättare än original.
Jag var dock på god väg att köpa ett begat hrc-kit till ett bra pris, dock så pajade kolvhelvetet när grejerna skulle testas..

skulle aldrig slänga i en beggad kolv i en cykel...
Jag har vässat en del och jag tror att cykeln kommer att hålla i stort sett lika bra.

har en kompis vars xr gått 3600 mil.
och den är stenhårt körd i skog så som på asfalt.
bara olja å filter bytt.
Så jag tvivlar på att jag kommer att få några större problem!

trimma på du!

här har du min kurva!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1985&highlight=b%E4nkad

devetdu skrev:
skulle aldrig slänga i en beggad kolv i en cykel...
Jag har vässat en del och jag tror att cykeln kommer att hålla i stort sett lika bra.

har en kompis vars xr gått 3600 mil.
och den är stenhårt körd i skog så som på asfalt.
bara olja å filter bytt.
Så jag tvivlar på att jag kommer att få några större problem!

trimma på du!

här har du min kurva!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1985&highlight=b%E4nkad

Jäklar vilket vrid på kurvan!!!

men det går inte att höja effekten något utan att förstöra garantin?,

om jag nu skulle göra det, vad är det värsta som skulle kunna hända mig kostnadsmässit?

vad ligger HRC kittet på ?

man bör definitivt inte flytta en kolv som är inkörd i en cylinder till en annan.
en högkompkolv ger inget på topp utan hojen blir starkare på lägre varv.
Var det inte 700cc kit på gång till xr650?

Silwer skrev:
man bör definitivt inte flytta en kolv som är inkörd i en cylinder till en annan.
en högkompkolv ger inget på topp utan hojen blir starkare på lägre varv.
Var det inte 700cc kit på gång till xr650?

Att en kolv är insliten i en cylinder jämte en annan spelar mindre roll. Huvudsaken är att slitaget ligger inom service limit. Man flyttar ju inte med gamla kolvringar utan använder nya eller från den utbytta kolven.
Dock så kommer visheten bedra snålheten hädanefter... :rodnar

De sk. 700cc kiten innebär att man lämnar in sin cylinder på borrning till ca:103mm och nytt nicasilfoder ordnas.
Har man känningar på nån firma som sysslar med nicasil så borde det bli bra mycket billigare att lämna bort det dit och köpa en (högkomp)kolv separat.

Finns det någon bra trim firma att lämna in hojen till. :crash
är nog inte så bra på motorer så jag vill labba med en ny hoj själv :skrämd

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard