Hej funderar på att köpa en annan kam till min duke -01 640 någon som vet vilken man ska ha,priset och hur mycket jobb är det?? shimsa ventiler mm eller är det bara byta o tuta o köra,har ombyggda dämpare nu borttagen epc öppnad luftburk drev 16fram o 42bak går bra men man vill ju ha mer..eller ska jag byta förgasare istället har original nu.. någon som har nått tips o vad kör ni med för munstycke tror jag har 165 nu smäller lite när jag släpper gasen.
Du köper en tornado steg2 kam från ex bergos i tyskland..Bara att droppa i utan att byta vare sig ventilfjädrar eller slå i kolven.. Någon klenare eller värre kam ska du inte sätta i för då blir du besviken!!. Eller billigare ktm har ju en kam som heter faktory och den är bara att dunka i och kostar bara strax över tusingen. Går att få tag på hos vilken ktm återförsäljare som hellst,eller i värsta fall Lelles.... Någon shimsning finns ej på denna motor,,,bara att ställa med muttern på vippan
Men Jag rekomenderar starkt att höja komförhållande genom endera planing eller högkompskolv. För när man droppar i värre kam så tappar man bottendrag. Porta gärna i samma veva och borra hål i luftburken.
Jag har en Tornado G1 kam i min Duke -01. Den är ganska tam. satsa på en lite vassare
Själva bytet är ganska enkelt. Det räcker att man är "normalhändig"
Jag har även satt på en Mikuni hsr42, den är nog lite för stor för att vara optimal, En TM 40 passar nog bättre. men det är ett klar lyft att byta fugge.
Jag kommer antagligen porta toppen i vinter så storlekenn på fuggen kanske kommer till lite nytta.
Avgassmällarna kan bero på för litet lågfartsmunstycke,