Trimkam och dekomp på Honda RFVC-motor

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tjenare!

Har lite frågor ang en Honda GB500 som jag precis införskaffat. Det är ju varken supermotard eller offroad, men då den i princip delar motor med klassikerna XR600/XL600/XR650L/NX650 så tror jag att jag får bäst hjälp här.

Än så länge är cykeln helt std (har gått 2700 gubbmil), men som allt annat man ger sig på ska det ju modifieras både här och där.

I första steget tänkte jag montera i en HotCam stage 1, (mest för att köra in denna innan jag åtgärdar förgasare/avgas) och därför direkt till 10 000kr frågan;

GB500-motorn har ju autodekomp som sitter på kammen och vad jag förstår aktiveras via kicken. Denna mekanik finns inte på hotcam och kan inte monteras över. Med original komp är det väl inga problem att kicka ändå, men eftersom jag planerar att höja det (har införskaffat 600cylinder och 11:1 kolv) antar jag att jag ändå måste ha någon dekomp. Gör man inte helt enkel så att man skaffar en ventilkåpa med dekompmekanism från tex en XR600, och detta funkar med Hotcamen?

Hotcam st1 spec:
INTAKE LIFT: 8.8 mm
INTAKE DURATION: 258°
EXHAUST LIFT: 8.8mm
EXHAUST DURATION: 258°

Kanske ska man ha någon hetare kam på en gatcykel?

Finns det någon som kan rekommendera någon annan kam?

Är inte helt främmande för att byta ventiler/fjädrar så det öppnar ju för fler alternativ.

Bonusfrågorna lyder;
Hur mycket komp orkar startmotorn med? Aktiveras autodekompen när man kör på startmotorn?
Är startmotorn grövre på ex NX650?
 
Så vitt jag minns så hade 89a motorena endast kickstyrd decomp som påverkar höger utblåsventil dvs det sitter ingen aoutodecomp på kammen,,men detta gäller xr modeller utan elstart. Du har elstart också säger du? Så då sitter autodecomp också antar jag? Hur stark elstarten är och om den orkar med kam utan decomp kan man fråga sig,,,,.Men det går att fuska sig förbi ,endera kickar du eller så trycker du in decompen lite under start,,, om du har någon på styret? Annars får du koppla en vire och hantag till styret så du kan decomprimera under start,... Annars vanlig kickning och högt komp-F är inga problem Jag kör ju 13,5-1 på min xr650 och ingen som hellst decomp,,bara på styret,, gäller bara att ställa kolven i rätt läge och trampa till. Startar lika enkelt som org.
Det är svårt att få tag på vassare kammar till dom gammla motorerna!! Den du valt är i högsta grad lämplig, bra bottenreg och mellanreg något bättre sluvarv än org, + att du inte behöver slipa ner styrningar eller starkare v-fjädrar. Därimot höj gärna kompet mer 12-.1 åtminstonde., Köp 11-1 kolven och plana 1mm ,,,Låt gärna kammen ligga kvar bakåt som den gör vid planing för då får du ur någon kuse till på högre varv som den motorn behöver:tummenupp OBS kolla ventil islag kolv vid planing/kammbyten/högkompskolv bara!!
 
Japp, har endast automatiskt kickstyrd autodekomp, har inget på styret.

Ingen vire som löper externt på motorn heller, så det är svårt att manipulera.
Äsch, får väl gå ut och slita av ventilkåpan för att ser hur det ser ut.

Är inte med riktigt på var du menar. Trampar du igång din xr650r med 13,5:1 helt utan manuel dekomp eller har du en arm uppe vid styret?

Hade en gammal LC4 620 för många år sen. Den skulle inte jag velat (kunnat) starta utan att använda den manuella dekompen för att hitta rätt läge. Lite med den erfarenheten jag nu undrar.

Std 500 har 92 i borr och 75 i slag (dvs samma slag som XL600).
Köpte en XL600 cylinder som är borrad till 101 samt wiseco 11:1 kolv. Efter som jag tänker använda std 500 topp så får jag 4,5mm squishkant runt hela förbränningsrummet, så kompet blir högre än 11:1 ändå. Får mäta på var det hamnar. Slaget behåller jag 75mm då jag tycker att en gatmaskin bör har lite varvigare karraktär, (annars kunde man ju enkelt kommit upp i cc ytterligare).

Skulle nog helst vilja ha en lite toppigare kam än hotcams st1. Ska ju inte köra i skogen direkt...

Ska köra på E85, dels pga oktantalet, dels pga att det bränslet har goda avkylande egenskaper, kan ju vara lämpligt på en högkomprimerad luftkyld maskin.

Låter konceptet vettigt till en retrocaferäser-TT?
 
Japp, har endast automatiskt kickstyrd autodekomp, har inget på styret.

Ingen vire som löper externt på motorn heller, så det är svårt att manipulera.
Äsch, får väl gå ut och slita av ventilkåpan för att ser hur det ser ut.

Är inte med riktigt på var du menar. Trampar du igång din xr650r med 13,5:1 helt utan manuel dekomp eller har du en arm uppe vid styret?

Hade en gammal LC4 620 för många år sen. Den skulle inte jag velat (kunnat) starta utan att använda den manuella dekompen för att hitta rätt läge. Lite med den erfarenheten jag nu undrar.

Std 500 har 92 i borr och 75 i slag (dvs samma slag som XL600).
Köpte en XL600 cylinder som är borrad till 101 samt wiseco 11:1 kolv. Efter som jag tänker använda std 500 topp så får jag 4,5mm squishkant runt hela förbränningsrummet, så kompet blir högre än 11:1 ändå. Får mäta på var det hamnar. Slaget behåller jag 75mm då jag tycker att en gatmaskin bör har lite varvigare karraktär, (annars kunde man ju enkelt kommit upp i cc ytterligare).

Skulle nog helst vilja ha en lite toppigare kam än hotcams st1. Ska ju inte köra i skogen direkt...

Ska köra på E85, dels pga oktantalet, dels pga att det bränslet har goda avkylande egenskaper, kan ju vara lämpligt på en högkomprimerad luftkyld maskin.

Låter konceptet vettigt till en retrocaferäser-TT?

Har du inte ens en arm som sticker ut ur toppen för att fästa en vire ens?
Och ingen vire då till kicken? Är det på det viset så har du garanterat slungdecomp på kammen!! Men då får du endrea klatra dit en arm ut ur ventilkåpan så det går att decompa på styret...Eller changsa att startmotorn orkar?? Jo jag har decomp på styret annars skulle det inte gå.. vad bra att det är en 500 topp för kompet åtminstonde. Med den kammen och kompet det blir så kan den knappast spika eller gå för varm,,men att köra e-85 är ju smart , billigare och kan bli uppimot 8% mer pullver:tummenupp
Om du vill ha värre kam så blir det dyrt!! Tror megacyckle har eller webbcams? men då måste du handla starkare fjäderkitt och ev korta styrningarna, man får även se upp så inte ventilerna krokar i varandra dom står ju dumt nog snett imot varandra även i sidled:gnissla
 
Nope, ingen arm som sticker ut ur ventilkåpan att fästa wiren i, dock ser man att gjutningen är förberedd för det. Enklast antar jag är att skaffa en beg ventilkåpa med all mekanik i + wire och dekomphandtag från en xr600.

Vet att det sitter nån dekomphistoria på själva kammen, är nog som du säger slungdekomp.

Japp, 500-toppen har dessutom lika stora ventiler som 600an.

Tittat lite på webcams och megacyclecams, men det verkar som Hotcams st 1 inte är så dum iaf. Så sparar man lite slantar på att inte köpa nya ventiler och fjädrar etc.

Tack för hjälpen!

Kanske blir nån byggtråd till hösten, men då i streetfighter/caféräserforumet.
 
Det var denna kammen det rörde sig om kantänka:
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=464

Tappar man nån styrka i botten med den? Gillar registret som det är på min XR nu men skulle vilja att den andas bättre på topp. Gott att kunna nyttja låga varv i skogen när det är stenigt lerig o allmänt jevligt.

Min hoj har helsystem, högkompkolv, portning, Mikuni TM-40 och standardkam.

Vad kan jag förvänta mig för prestandaförändring av ett kambyte?
 
Det var denna kammen det rörde sig om kantänka:
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=464

Tappar man nån styrka i botten med den? Gillar registret som det är på min XR nu men skulle vilja att den andas bättre på topp. Gott att kunna nyttja låga varv i skogen när det är stenigt lerig o allmänt jevligt.

Min hoj har helsystem, högkompkolv, portning, Mikuni TM-40 och standardkam.

Vad kan jag förvänta mig för prestandaförändring av ett kambyte?
Om du tappar bottendrag? Ja möjligtvis före 3000v men ytterst lite iså fall knappt märbart.....
Jag gjorde iordning just en xr600 med 11-1 kolv och Boost III portat:yoparty o hotcams , även slipon MEN org krökar. Den vart stenkul bra botten och mellanreg och även en hel del bättre slutvarvsdrag,,,den gick gämt skägg med xr650 upp till 140kmt Något bättre bottendrag än 650ien före 5000varv faktist ,och otroligt lätt att plocka upp på bakhjulet :tummenupp
 
Låter nice, kom på att jag har en orginalkam liggandes. Kan man bearbeta denna för att få motsvarande en Hotcams stage 1?

Vad kan det tänkas kosta? 185 usd (ca 1100 SEK) är ju inte så mycket för en ny kam.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top