torch
Medlem
- Gick med
- 7 Aug 2008
- Ort
- Oskarshamn
- Hoj
- Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tjenare!
Har lite frågor ang en Honda GB500 som jag precis införskaffat. Det är ju varken supermotard eller offroad, men då den i princip delar motor med klassikerna XR600/XL600/XR650L/NX650 så tror jag att jag får bäst hjälp här.
Än så länge är cykeln helt std (har gått 2700 gubbmil), men som allt annat man ger sig på ska det ju modifieras både här och där.
I första steget tänkte jag montera i en HotCam stage 1, (mest för att köra in denna innan jag åtgärdar förgasare/avgas) och därför direkt till 10 000kr frågan;
GB500-motorn har ju autodekomp som sitter på kammen och vad jag förstår aktiveras via kicken. Denna mekanik finns inte på hotcam och kan inte monteras över. Med original komp är det väl inga problem att kicka ändå, men eftersom jag planerar att höja det (har införskaffat 600cylinder och 11:1 kolv) antar jag att jag ändå måste ha någon dekomp. Gör man inte helt enkel så att man skaffar en ventilkåpa med dekompmekanism från tex en XR600, och detta funkar med Hotcamen?
Hotcam st1 spec:
INTAKE LIFT: 8.8 mm
INTAKE DURATION: 258°
EXHAUST LIFT: 8.8mm
EXHAUST DURATION: 258°
Kanske ska man ha någon hetare kam på en gatcykel?
Finns det någon som kan rekommendera någon annan kam?
Är inte helt främmande för att byta ventiler/fjädrar så det öppnar ju för fler alternativ.
Bonusfrågorna lyder;
Hur mycket komp orkar startmotorn med? Aktiveras autodekompen när man kör på startmotorn?
Är startmotorn grövre på ex NX650?
Har lite frågor ang en Honda GB500 som jag precis införskaffat. Det är ju varken supermotard eller offroad, men då den i princip delar motor med klassikerna XR600/XL600/XR650L/NX650 så tror jag att jag får bäst hjälp här.
Än så länge är cykeln helt std (har gått 2700 gubbmil), men som allt annat man ger sig på ska det ju modifieras både här och där.
I första steget tänkte jag montera i en HotCam stage 1, (mest för att köra in denna innan jag åtgärdar förgasare/avgas) och därför direkt till 10 000kr frågan;
GB500-motorn har ju autodekomp som sitter på kammen och vad jag förstår aktiveras via kicken. Denna mekanik finns inte på hotcam och kan inte monteras över. Med original komp är det väl inga problem att kicka ändå, men eftersom jag planerar att höja det (har införskaffat 600cylinder och 11:1 kolv) antar jag att jag ändå måste ha någon dekomp. Gör man inte helt enkel så att man skaffar en ventilkåpa med dekompmekanism från tex en XR600, och detta funkar med Hotcamen?
Hotcam st1 spec:
INTAKE LIFT: 8.8 mm
INTAKE DURATION: 258°
EXHAUST LIFT: 8.8mm
EXHAUST DURATION: 258°
Kanske ska man ha någon hetare kam på en gatcykel?
Finns det någon som kan rekommendera någon annan kam?
Är inte helt främmande för att byta ventiler/fjädrar så det öppnar ju för fler alternativ.
Bonusfrågorna lyder;
Hur mycket komp orkar startmotorn med? Aktiveras autodekompen när man kör på startmotorn?
Är startmotorn grövre på ex NX650?

o hotcams , även slipon MEN org krökar. Den vart stenkul bra botten och mellanreg och även en hel del bättre slutvarvsdrag,,,den gick gämt skägg med xr650 upp till 140kmt Något bättre bottendrag än 650ien före 5000varv faktist ,och otroligt lätt att plocka upp på bakhjulet