Trimcylinder till miton, köpa eller inte?

Erik_Johansson

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
Husaberg 650 -02
Har fått ett stort bekymmer, har fått tag i en trimcylinder för 3000kr å det ska ge en effekt på 40hk istället för 34 lr va det nu är.

Så frågan är: är det värt det? Eller ska jag spara pengaran? får jag ut pengarna sen när jag säljer den?

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    57.8 KB · Visningar: 87
Det är typ 700kr/hästkraft.. För 3000 spänn får du en ganska rejäl upphottning av motorn hos tex www.ebos.se

Skit i det eller trimma orginalprylarna är mitt tips, du ska ju ändå inte ha kvar hojen särskilt länge?

Ja det är frågan ... Vore ju riktigt fränt om det gav lite extra pulver i både acc och toppfart . Får fråga någon som vet . Typ Berra borde veta, han är ju banracer å allt ... Vi avvaktar .

Min slutsats är - Går det märkbart fortare så bara handla !

cRoC skrev:
Det är typ 700kr/hästkraft.. För 3000 spänn får du en ganska rejäl upphottning av motorn hos tex www.ebos.se

Skit i det eller trimma orginalprylarna är mitt tips, du ska ju ändå inte ha kvar hojen särskilt länge?
nej det är ju det, jag säljer den troligtvis till hösten lr nästa vår.

mito_4_ever skrev:
nej det är ju det, jag säljer den troligtvis till hösten lr nästa vår.

Visserligen .

Du borde inte köpa det om det inte går avsevärt mycket fortare, vilket jag tvivlar på att det gör ...

agneman skrev:
Visserligen .

Du borde inte köpa det om det inte går avsevärt mycket fortare, vilket jag tvivlar på att det gör ...
men om den skulle skära så har jag ju en extra å andra sidan så är det ju den nya som skär isf. hmm klurigt.

Hade 165 cc polini kitet på min Mito innan. Gav inte nämnvärt mycket mer effekt, runt 4-6 hk, ombestyckad och dessutom hade den carbon reeds.

Bättre bottendrag är syftet med ett big bore kit på tvåtakt 125 cc om du frågar mig.

H4 skrev:
Hade 165 cc polini kitet på min Mito innan. Gav inte nämnvärt mycket mer effekt, runt 4-6 hk, ombestyckad och dessutom hade den carbon reeds.

Bättre bottendrag är syftet med ett big bore kit på tvåtakt 125 cc om du frågar mig.

Beror på hur bra uppsatt den är också :tungan :pannkyss

Skulle våga påstå att jag hade en bra setup, 34 mm förgasare med två eller tre storlekar större munstycken än original. Carbon reedsen hjälpte väl också till lite.

Strunta i det. Det ger inte så mycket effekt.. spec inte så det är värt 3k.
Det sänker värdet på hojen samt sliter mer på lager osv.

mito_4_ever skrev:
men om den skulle skära så har jag ju en extra å andra sidan så är det ju den nya som skär isf. hmm klurigt.

Om den skär är det bättre att köpa ny original och köra in den ordentligt innan du säljer .

Jag tycker inte du ska köpa !

H4 skrev:
Skulle våga påstå att jag hade en bra setup, 34 mm förgasare med två eller tre storlekar större munstycken än original. Carbon reedsen hjälpte väl också till lite.
nej om inte din 165cc gjorde någon större skillnad så lär ju inte den heller göra det på min. Så det får nog bara bli att köpa en annnan pipa å kn-filter.

Köp ett effektavgassystem istället. Ger inte bara effekt utan ett ballare ljud och lägre vikt. Dessutom går det aldrig (nåja) sönder.

Mito's Mito har effektpipa, dock inte slutljuddämparen, det är det enda han måste ha ny .

Btw, vi såg någon som hade Yoshi på en mito, finns det typ mini-Yoshimura ? .

H4 skrev:

en big bore cylle och en kit-cylle är inte samma sak!

cRoC skrev:
Köp ett effektavgassystem istället. Ger inte bara effekt utan ett ballare ljud och lägre vikt. Dessutom går det aldrig (nåja) sönder.

hehe lägre vikt :D Ja du.. det kan man alltid ha som argument :rolleyes: :tummenupp

Mr_Malossi skrev:
hehe lägre vikt :D Ja du.. det kan man alltid ha som argument :rolleyes: :tummenupp

Well, har du ett orginalsystem i 1.5mmplåt och köper ett aluminiumsystem med 0.8mm godstjocklek är det stor skillnad.

Last edited:
Nybro Rör & Mekaniska har jag hört ska vara jäävligt bra på det där med rör ... ;) .

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman