Trim till SR500

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hallo,jag söker trimkit,trim delar till Yamaha SR500,någon som vet var man kan leta?Eller koma med tipps på bra prylar.
Är det någon som har byggt en stark SR500 motor,så mottages alla tipps och ideer tacksamt.Vill bygga en motor som år riktigt råstark och drar rejält redan i från början,ingen som bara levererar Hk på 7000 rpm.
Med vänlig hälsning Street Bandit.

Tack,har kollat lite där,tänkte bara få lite mer tipps och ideer,om det finns någon som byggt liknade motor.
Innan jag öppnar börsen.:D

Det finns massor av folk som trimmat sådana och där finns delar till förbannelse. Mitt råd är att öppna andningsvägarna och ställ in förgaseriet ordentligt och lämna den sen.

När jag vässade min SR500 på 80-talet var det lätt portning, Wiseco högkompkolv, dellortofugge, isracing-kam från megacycle samt ett hembyggt bättre avgassystem.

Tjena Jörgen,var inne på Megacyclecams och titta,vilken cam skulle du rekomendera till min önskade motorkaraktär.251-30eller251-80?Med vilkenWiseco kolv,10:1 eller 11:1?Tipps på bra avgassystem mottages också tacksamt.Tittar också på Mikuni Tm 36 alt Tm 40?
Must use modified piston,menas det kolv med som ger mer komp eller måste den bearbetas för frigång för ventilerna?

WebGrino,tack men fuskhästarna är inget för mig,iaf inte till det här bygget.

Last edited:
Skall du ha en stark motor som levererar från botten finns det bara en sak som gäller och det är mer cc och mer komp. Allt övrigt trimmande av stånkor handlar om att få ut mer effekt utan att döda botten i onödigt stor utsträckning, de brukar redan original vara tämligen traktorlika i effektregistret.

Vilken kolv du skall välja beror på vilka kammar och vilken portning du väljer, det är dynamiskt komp som sätter spikningsgränsen.

När du väljer kam vad är du beredd att göra i ventilmekanismen och hur länge hade du tänkt att det skulle hålla? Utan att ha tittat in i kanalerna på en SR500 skulle jag välja 251-30 kammen då jag inte tror att det ytterligare lyftet i 80 kammen ger någon effekt i en för övrigt ganska omodifierad motor.

Förgasarmässigt skulle jag välja en Keihin FCR om det inte är så att du tänkt färdigt förgasarkit. De har accpump och är state of the art förgasare där du kan få tag på en 37mm till rätt pris.

Mitt huvudtips är ändock att byta förgasare, sätta på en bullrig dämpare, bestycka korrekt och köra massor. Att trimma vidare på en SR gör dig bara 15 000 fattigare och med en hoj som inte skänker mer körglädje än originalet. Vill du trimma och optimera finns det cyklar som är bättre utgångsmaterial.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025