Trim till Aprilia RS250??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, var kan man hitta trim till en Aprilia RS 250 (97:a)? Vet att det skall finnas lite olika KIT till hojen for att fa upp effekten. Har aven kollat pa ett Arrow avgasystem till hojen, nagon som vet hur man bestyckar med dyl avgas?

Vet att hojen inte kommer bli tavlingsduglig med trim eller likanande men tycker inte att det spelar nagon roll. Hade varit kul att gora en liten ban drapare som ar reggad anda.

Funderar aven pa annan fjadring till hojen. Har inte hittat nagon framgaffel som passar rakt over.

Om nagon har tipps ang det ovan sa ar jag tacksam att fa ta del av dessa.

b

Jag såg nya, billiga trimrör till RS250 på Blocket. Rappa på!

Säger dem inte att fjädringen är i topklass från fabrik? Den var ju inte precis billig från fabrik så det kanske inte behövs fixas än du inte ska tävla...
Satsa på trimningen och klistriga däck istället!
Finns ju hur många sidor som helst om tvåtaktstrimning, bara att välja och vraka.

DT125R skrev:
Tja, sorry om jag snor tråden nu men går det att använda en RS250 som gathoj eller måste den servas väldigt ofta?

Sugen på den här:
http://www.blocket.se/view/6480022.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0
hade själv en RGV 250.. "samma" motor som i RSen.. Helt klart funkar den på gata. Spec om du är van vid en DT 125. Men de som kört större hojar gillar dem inte på gata då de måste varvas en del bland annat. Servicen är lagom på gata faktiskt. Den skiljer för gatkörning och bankörning. Hade själv gärna haft en RS 250.

DT125R skrev:
Ja, vem ska man tro på? Bra gathoj eller svår meckad banhoj.

Jag har haft fem RGV250 och en RS250, och kört gata med allihop. Det märks tydligt på prestandan när de tröttnar, och de kräver fortlöpande underhåll för att fungera som de ska. Är man beredd att offra lika mycket tid på att meka som att köra så är det bara att handla. Vill man ha en "use and forget"-hoj så funkar de inte alls.

Fanns ett kit på 316cc som ett amerikanskt företag som heter Mototek tog fram. Verkar inte som om det säljs längre dock. Annars var det väldigt populärt i USA bland dom som tävlade med dom där. Enda problemet är att veven inte var anpassad efter dom tyngre kolvarna och den ökande effekten.

På Arrows så har jag hört att många bestyckade ner ett steg om man lät allt annat vara org.

97:an har lite sämre gaffel än dom från 98. Dom har även lite för mjuka fjädrar för aktiv körning. Finns andra fjädrar och även ventiler att köpa till dom nyare Showagaffeln. Kanske att den nyare gaffeln passar direkt i styrkronan? Men sen är det annan storlek på hjulaxel osv så allt passar inte direkt. Bak så fungerar orginal bra så länge den är i bra skick.

Bättre att bygga om den gaffel/renovera som du har. Spingzz tex kan säkert bygga om gaffel och bakdämpare enligt dina önskemål www.springzz.com

Jag skulle nog rekomendera att byta avgassystem till tex ett Arrows och sen kanske inte göra allt för mycket jobb med motorn. Speciellt inte om motorn gått mycket. Då är det bättre att renovera upp den med fräscha delar. Aprilian är en bra hoj att köra bana med som den är faktiskt. Oftast ger det inte så mycket mer än att man istället får mer problem när man håller på att trimma dom där. I SP250 kör man helt std men i klubbrace och debutantrace är det fritt fram att köra med trim.

Om man använder dom pengarna som man tänkt lägga på trim (x2 minst för man räknar alltid för lågt :rolleyes: ) på att istället köra träningar på bana så blir man förmodligen mycket snabbare än tvärtom. Fast trim kan va kul det me.. :gnissla

2 länkar du kan kolla in:

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=52

http://aprilia-online.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=RS25

Last edited:
Mattias skrev:
Jag har haft fem RGV250 och en RS250, och kört gata med allihop. Det märks tydligt på prestandan när de tröttnar, och de kräver fortlöpande underhåll för att fungera som de ska. Är man beredd att offra lika mycket tid på att meka som att köra så är det bara att handla. Vill man ha en "use and forget"-hoj så funkar de inte alls.
Sen kan man inte påstå att de är svårmekade. 2t är änkla i allmänhet men RGVn är nog den mäst mekvänliga av dem trots sin avancerade konstruktion. Grym hoj. Verkligen genomtänkt i sin uppbyggnad. Har inte haft 5st men Service intervallerna var inte enligt manualen något att haka upp sig på. Exempelvis kolvbyte efter 1600 mil det skulle jag inte vilja kalla för tätt.

philsson skrev:
Sen kan man inte påstå att de är svårmekade. 2t är änkla i allmänhet men RGVn är nog den mäst mekvänliga av dem trots sin avancerade konstruktion. Grym hoj. Verkligen genomtänkt i sin uppbyggnad. Har inte haft 5st men Service intervallerna var inte enligt manualen något att haka upp sig på. Exempelvis kolvbyte efter 1600 mil det skulle jag inte vilja kalla för tätt.

RGV250 mekvänlig? Jämfört med en riktig racer är den en mardröm.....

Chris Ash skrev:

Han jämförde nog inte mot en racer utan mot en 4-t gathoj. :)

philsson skrev:

Han gasa å de rasa ja...

500 på ringarna och 1000 på kolvarna om du vill ha lite marginal skulle jag rekommendera. men det är ju inte värre än däcken på en 4t.

Bebben:
det finns bigbore kit att få tag i från England vet jag.
Sen är det ju redan nämt i tråden att veven inte tål speciellt mkt mer.
Info om vj22 hittar du på
rgv250.co.uk
kanonforum har även en sektion för aprilia

ang kitpipor klla ebay står titt som tätt

Axxexs skrev:
Fanns ett kit på 316cc som ett amerikanskt företag som heter Mototek tog fram. Verkar inte som om det säljs längre dock. Annars var det väldigt populärt i USA bland dom som tävlade med dom där. Enda problemet är att veven inte var anpassad efter dom tyngre kolvarna och den ökande effekten.

På Arrows så har jag hört att många bestyckade ner ett steg om man lät allt annat vara org.

97:an har lite sämre gaffel än dom från 98. Dom har även lite för mjuka fjädrar för aktiv körning. Finns andra fjädrar och även ventiler att köpa till dom nyare Showagaffeln. Kanske att den nyare gaffeln passar direkt i styrkronan? Men sen är det annan storlek på hjulaxel osv så allt passar inte direkt. Bak så fungerar orginal bra så länge den är i bra skick.

Bättre att bygga om den gaffel/renovera som du har. Spingzz tex kan säkert bygga om gaffel och bakdämpare enligt dina önskemål www.springzz.com

Jag skulle nog rekomendera att byta avgassystem till tex ett Arrows och sen kanske inte göra allt för mycket jobb med motorn. Speciellt inte om motorn gått mycket. Då är det bättre att renovera upp den med fräscha delar. Aprilian är en bra hoj att köra bana med som den är faktiskt. Oftast ger det inte så mycket mer än att man istället får mer problem när man håller på att trimma dom där. I SP250 kör man helt std men i klubbrace och debutantrace är det fritt fram att köra med trim.

Om man använder dom pengarna som man tänkt lägga på trim (x2 minst för man räknar alltid för lågt :rolleyes: ) på att istället köra träningar på bana så blir man förmodligen mycket snabbare än tvärtom. Fast trim kan va kul det me.. :gnissla

2 länkar du kan kolla in:

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=52

http://aprilia-online.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=RS25

Tackar! Mycket bra dar :tummenupp

Som du sager sa har jag haft lite probem med att fa min gaffel att halla matet pa banan. Nu skulle den visserligen kanske behova sig en lite omgang utav renovering men har aven hort att de som har sin i toppskick har lite problem med den gammla innan 98. Tack for tippset om att ta kontakt med Springzz :)

Chris Ash skrev:

Det tror jag till fullo på.. det finns många hojar som är mer lättmekade än RS250, för den suger :mad:

Chris Ash skrev:
Är snarare jag som inte har så mycket att gämföra med antar jag.

back in black skrev:
Han gasa å de rasa ja...

500 på ringarna och 1000 på kolvarna om du vill ha lite marginal skulle jag rekommendera. men det är ju inte värre än däcken på en 4t.

Bebben:
det finns bigbore kit att få tag i från England vet jag.
Sen är det ju redan nämt i tråden att veven inte tål speciellt mkt mer.
Info om vj22 hittar du på
rgv250.co.uk
kanonforum har även en sektion för aprilia

ang kitpipor klla ebay står titt som tätt
Jojo.. på bana jo. För mig att de var kolvbyte efter 500 mil tom. Åtminstonde inspekt. Men på gata var det annorlunda. Med kittoppar är det ju dessutom ännu tightare intervaller.

*/ ?>
Back