Trim recept

vilket huvudmunstycket skall jag ha i TMR 41 just nu sitter 170 låter väl lite förmycket eller har jag fel ?
 
Upp i bänk och kolla med lambda-sond och justera därefter, något annat råd vill iaf inte jag ge. Det är det enda rätta sättet om du vill veta (och inte bara tro) att din hoj är rätt bestyckad.
 
vilket huvudmunstycket skall jag ha i TMR 41 just nu sitter 170 låter väl lite förmycket eller har jag fel ?

Låter tokfett, jag hade 160 från början i mina FCR 39 och då gick A/F-kurvan utanför pappret, det slutade på 127...

Stoppa i 135 till att börja med, då är du ändå safe trots det kylslagna vädret, men som Anders säger, du MÅSTE upp i en bänk för att justera in ordentligt
 
Last edited:
Ska man säga något om storlek #170 på huvudmunstycken i ett par FCR41 så har de isf suttit på en sketa-liten motor typ CBR600RR-RXCRXX där det klena insugsvakumet inte räcker till att suga upp tillräckligt med soppa. En 1100-motor däremot, suger som värsta h*r*n.
 
Ska man säga något om storlek #170 på huvudmunstycken i ett par FCR41 så har de isf suttit på en sketa-liten motor typ CBR600RR-RXCRXX där det klena insugsvakumet inte räcker till att suga upp tillräckligt med soppa. En 1100-motor däremot, suger som värsta h*r*n.

snart är det dags för kamtiming på Yoshi steg 3 jag tänkte ställa dem på in 112/ 106 ut för bästa effekt , andra förslag ?
 
112 låter kanske lite väl aggressivt, 106/106 låter mer normalt. Själv skiter jag i lobcenter och sätter insuget att börja öppna 1.00 mm vid 18 grader F.Ö.D. om kammen är 240 grader vid minst 1mm lyft och avgas att slutligen stänga till 1.00 mm vid 15 grader E.Ö.D. Väldigt aggresiva kammar ställs till ca 110/110 och mer snälla till runt 106/106. Originalkammarna har 104/103.

I slutänden är det bänkresultatet som avgör hur de ska stå för att passa in i den motorkaraktäristik man vill ha.
 
112 låter kanske lite väl aggressivt, 106/106 låter mer normalt. Själv skiter jag i lobcenter och sätter insuget att börja öppna 1.00 mm vid 18 grader F.Ö.D. om kammen är 240 grader vid minst 1mm lyft och avgas att slutligen stänga till 1.00 mm vid 15 grader E.Ö.D. Väldigt aggresiva kammar ställs till ca 110/110 och mer snälla till runt 106/106. Originalkammarna har 104/103.

I slutänden är det bänkresultatet som avgör hur de ska stå för att passa in i den motorkaraktäristik man vill ha.

oki för att börja med i bänken blir det fel om jag ställer dem som originaler 104/103 ?
 
oki för att börja med i bänken blir det fel om jag ställer dem som originaler 104/103 ?

Enda kruxet med tajt överlapp, dvs låga nummer på lobcenter, är att kolvarna kan komma otäckt nära ventilerna runt +/- 10 grader runt ö.d. Nåt å tänka på. Minst 1.50 mm spel mellan kolv och insugsventil och 2.00 mm på avgasventilerna - hela vägen från -10 grader till +10 grader runt Ö.D.
 
Enda kruxet med tajt överlapp, dvs låga nummer på lobcenter, är att kolvarna kan komma otäckt nära ventilerna runt +/- 10 grader runt ö.d. Nåt å tänka på. Minst 1.50 mm spel mellan kolv och insugsventil och 2.00 mm på avgasventilerna - hela vägen från -10 grader till +10 grader runt Ö.D.

Då är bättre att ställa dem på 106/106 för säkerhets skull !
 
Starkare fjädrar gör bara att livslängen på ventiler, vippor och kammar förkortas, ungefär halva hållbarhetstiden. Original är 40 Lbs (pounds) och eftermarknadsfjädrar brukar ligga på 60 Lbs vid samma fjäderhöjd.
 
gsx rw

Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?

Hej! Jag har samma hoj som du. Borrad 1195, portad topp, Keihin FCR 39,
mm, körde i bänk, 161,2 hk på hjulet. De räcker för mig iaf (än så länge)
Lycka till
 
Man kan inte enkelt jämföra två "identiska" motorer. Jag har själv upplevt att t.ex. Bandit 1200 originalare med identiska snik-trim, dvs luftburk och avgassystem har skiljt 15 hästar på bakhjulet.
 
Man kan inte enkelt jämföra två "identiska" motorer. Jag har själv upplevt att t.ex. Bandit 1200 originalare med identiska snik-trim, dvs luftburk och avgassystem har skiljt 15 hästar på bakhjulet.

Jag får inte original gaswirar att passa ihopp dem äe förlånga speciellt returen med TMR-41 måste man byta dem mot speciella wirar för TMR-41 ?
 
Last edited:
Ingen som har nåt svar på föregående fråga ???

Nu är dags att återuppliva trådet :banana

Topplockspackning gick åt h... behöver lite hjälp med foder byte tog ut de gamla foder med uppvärmning nu vill jag sätta de tbax , skall jag värma igen cylinderraden eller bara smörja foder och försöka press in de skall jag täta med nån medel mellan foder och blocket ? jag vet att de foder blir ovala men jag skall hona foder och plana både toppen och cylinderrad ?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top