GSX-R1100W93
Ny medlem
vilket huvudmunstycket skall jag ha i TMR 41 just nu sitter 170 låter väl lite förmycket eller har jag fel ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
vilket huvudmunstycket skall jag ha i TMR 41 just nu sitter 170 låter väl lite förmycket eller har jag fel ?
Ska man säga något om storlek #170 på huvudmunstycken i ett par FCR41 så har de isf suttit på en sketa-liten motor typ CBR600RR-RXCRXX där det klena insugsvakumet inte räcker till att suga upp tillräckligt med soppa. En 1100-motor däremot, suger som värsta h*r*n.
112 låter kanske lite väl aggressivt, 106/106 låter mer normalt. Själv skiter jag i lobcenter och sätter insuget att börja öppna 1.00 mm vid 18 grader F.Ö.D. om kammen är 240 grader vid minst 1mm lyft och avgas att slutligen stänga till 1.00 mm vid 15 grader E.Ö.D. Väldigt aggresiva kammar ställs till ca 110/110 och mer snälla till runt 106/106. Originalkammarna har 104/103.
I slutänden är det bänkresultatet som avgör hur de ska stå för att passa in i den motorkaraktäristik man vill ha.
oki för att börja med i bänken blir det fel om jag ställer dem som originaler 104/103 ?
Enda kruxet med tajt överlapp, dvs låga nummer på lobcenter, är att kolvarna kan komma otäckt nära ventilerna runt +/- 10 grader runt ö.d. Nåt å tänka på. Minst 1.50 mm spel mellan kolv och insugsventil och 2.00 mm på avgasventilerna - hela vägen från -10 grader till +10 grader runt Ö.D.
Då är bättre att ställa dem på 106/106 för säkerhets skull !
106/106 eller så pass tajt att du har rätt spel mellan kolv och ventil - om det i slutänden blir 108/108 - spelar ingen större roll.
Ventilspel? Lagom! Justerskruvad, 0.15 in, 0.20 ut. Shimsjustering, 0.20 in, 0.25 ut.
Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93
Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar
vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?
Hej! Jag har samma hoj som du. Borrad 1195, portad topp, Keihin FCR 39,
mm, körde i bänk, 161,2 hk på hjulet. De räcker för mig iaf (än så länge)
Lycka till
Man kan inte enkelt jämföra två "identiska" motorer. Jag har själv upplevt att t.ex. Bandit 1200 originalare med identiska snik-trim, dvs luftburk och avgassystem har skiljt 15 hästar på bakhjulet.
Jag får inte original gaswirar att passa ihopp dem äe förlånga speciellt returen med TMR-41 måste man byta dem mot speciella wirar för TMR-41 ?
Ingen som har nåt svar på föregående fråga ???
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |