Trim recept

GSX-R1100W93

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gsxr1100
Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?
 
GSX-R1100W93 skrev:
2549945 Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?

Ser ut att bli dyrt, vad kommer slutpriset bli alltså hk/kr ?

Ett turbobygge är ofta det mest ekonomiska om du ser till hk/kr.
 
Last edited:
GSX-R1100W93 skrev:
2549945 Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?

Orginalstakarna håller för minst 300hk...
Effekten beror mycket på vad det är kompförhållande på kolvarna, gissar på 13:1
En full-raceportning gör sig inte riktigt rätt om du inte ökar ventilstorleken till 30/26.
Vet inte exakt spec på de kammarna men jag tror ca 160-170hk med 13:1
TMR-41 är overkill, satsa på RS 38/40, billigare och enklare...
Turbokonvertering ger ju helt klart mest hk/kr...
 
Kolvar, 6300.
Foder, 2000
Borrning/fodring/borrning, ca 4000
Raceportning, 6500.
TMR41, 15000
WebCam's 227/55 kammar, 9500
Carillo stakar, 18000.
Totalt 61300 kronor, bakhjulseffekt ca 175-180.

...och du trots det blir du frånåkt av ZX12, R1, gsxr1000 av nyare årsmodeller beroende på att vattenbuffeln släpar på så mycket vikt.

En hemmafnulat turbokit med lågkompskolvar ger dig 300 bombsäkra hästar för halva kostnaden för sugmotorntrimmet. Turbomotorn kräver bara andra kolvar, ett honat cylinderlopp, andra dragstänger och andra muttrar för att tåla minst 350 hästar.

Silverryggen skrev:
2549977En full-raceportning gör sig inte riktigt rätt om du inte ökar ventilstorleken till 30/26.

Vattenbuffeln har 31/27 ventiler som original.
 
Last edited:
Silverryggen skrev:
2549977 TMR-41 är overkill, satsa på RS 38/40, billigare och enklare...
...

RS38/40 har inte rätt delning mellan förgasarna så dom passar inte på GSXR 1100 93-

(om du behöver ett par TMR41 så har jag ett par om jag köpt av Anders)
 
andersbrink skrev:
...och du trots det blir du frånåkt av ZX12, R1, gsxr1000 av nyare årsmodeller beroende på att vattenbuffeln släpar på så mycket vikt.QUOTE]

Nu glömde du CBR 1000 RR :D
 
andersbrink skrev:
2550008Vattenbuffeln har 31/27 ventiler som original.

Point taken... En del har det bra...:tummenupp

gixxer_1255 skrev:
2550028 RS38/40 har inte rätt delning mellan förgasarna så dom passar inte på GSXR 1100 93-

Går det inte att ändra ganska enkelt...?
Annars finns ju FCR 39/41 för vettiga pengar.
 
Last edited:
På min hade jag 1195cc, portat, FCR41 gav ca 170hk på hjulet kostnad ca 30k.
Byggde om till turbo gav ca 300hk kostnad ca 15k.


GSX-R1100W93 skrev:
2549945 Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?
 
Kan inte folk inse att inte alla VILL ha 300 turbo hästar.
Det är väl lite som att jämföra äpplen och päron, smaken är som baken....
Visst är det billiga hästar med turbo, men en rå sugmotor är ju något visst...
 
alla dem grejer har jag köpt billigt

kolvar och cyl redan köpta
TMR 41 redan köpta
carrillo vevstakar redan köpta
kammar fjädrar och retainers redan köpta
det enda som är kvar att porta topen och plasta den och det kommer Anders Brink att göra alla dem grejer fick jag för 14 000 tusen

när det gäller ventiler på en vattenkyld sitter redan 31/27
 
GSX-R1100W93 skrev:
2551766carrillo vevstakar redan köpta

Om du kör med original tändbox kan du sälja Carillo-stakarna om du känner för det. Stakarna behövs egentligen bara om du hade tänkt öka varvtalet. Dina originalstakar i WC'n är starkare än luft/olje-stakarna.
 
jag skall övervarva den till 13000 tusen tänkte göra det med dyna 2000 eller 750 original box i början för att testa efekten av ökad varv med steg tre kammar vinner man några hästar till på toppen dessutom funderar jag på 32/28 ventiler, enligt mina beräkningar bör jag hamna på 180-190 hästar på slangen.
 
Bohlin byggde en vattenkyld för ett par år sedan:
1195 kolvar, 32/28 ventiler, ordentligt portad och plastad topp, web-kammar som var ganska häftiga, Yoshi 4-2-1 samt Keihin 39:or.
Den gav i Avas bänk 186 på hjulet.
 
J.J skrev:
2551384 Kan inte folk inse att inte alla VILL ha 300 turbo hästar.
Det är väl lite som att jämföra äpplen och päron, smaken är som baken....
Visst är det billiga hästar med turbo, men en rå sugmotor är ju något visst...

Är jag världens svikare i dina ögon nu ?...*s*...
 
det är just ditt jag vill komma mellan 180-190 hk på slangen.Finns det nån som har recept till 200hk utan turbo, skriv gärna innan projekt kommer i gång.

Söker en mekplats i storstockholm att hyra eller dela med nån.
 
Last edited:
RPM lover skrev:
2554777 Är jag världens svikare i dina ögon nu ?...*s*...

Nej då, jag blir bara lite less på att man alltid ska turboladda och få mycket mer effekt än med en urtrist och supersölig sugmotor.....
Jag skulle själv gärna vilja ha en turboknarr i garaget med, bredvid sughojen, men det finns ju liksom andra vägar att gå.
 
J.J skrev:
2554903 Nej då, jag blir bara lite less på att man alltid ska turboladda och få mycket mer effekt än med en urtrist och supersölig sugmotor.....
Jag skulle själv gärna vilja ha en turboknarr i garaget med, bredvid sughojen, men det finns ju liksom andra vägar att gå.

Håller med dej ,min hoj kommer att användas även som en helt vanligt touring hoj inte bara som en tävlings hoj.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top