Trim natt o dag???

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har en LC4 640 SM -04 som skall kittas... när den gått 100 mil.

Har kört 50 mil, det finns en del sotrester på mellan själva burken och "locket", längs bak, på org-ljudisen, vilket indikerar läckage, är det normalt? Allt fungerar finfint, men det e inte direkt någe klipp i den...

Tänkte hänga på Sebring Hunter Titan, bestycka om fuggen, modda luftburken och fimpa snorkeln, som alla verkar göra :hihi

Vad kan man förvänta sig???

Nu ska man inte kalla det som trim! snarare ta bort strypning. Jo du kommer märka skillnad helt klart. ang läckaget så brukar det förekomma om inte fjädrarna spänner åt tillräckligt, den kan dra in lite tjuvluft i värsta fall så det kan bli lite småknallar när du släpper gasen bara att justera luftskruven lite. Om du nu inte tycker det är nå klipp i den varför köpte du nu en 640 istället för en 625 -04 den har ju el-start också och betydligt mer knuff från början (ostrypt förstås) Du kommer att växa ifrån den rätt snabbt om du nu ska ha en med mer klipp i. Jag hade min 640Sm -01 ca 500mil och jag prövade köra på en bana så var det klippt, sålde den snabbt efter det pga byte till en 625Sm -02 istället som jag hade riktigt kul på den tiden jag hade den. saknar den :(

cubic skrev:
Har en LC4 640 SM -04 som skall kittas... när den gått 100 mil.

Har kört 50 mil, det finns en del sotrester på mellan själva burken och "locket", längs bak, på org-ljudisen, vilket indikerar läckage, är det normalt? Allt fungerar finfint, men det e inte direkt någe klipp i den...

Tänkte hänga på Sebring Hunter Titan, bestycka om fuggen, modda luftburken och fimpa snorkeln, som alla verkar göra :hihi

Vad kan man förvänta sig???

Man kan säga att den kommer att gå mycket bättre efter 150-300 mil när den börjar att bli inkörd.

Annars e d som sagt alltid bra att ta bort "strypningen".

1) Ta bort snorkeln och såga upp ovandelen på luftburken lite.
2) Byta huvudmunstycke till storlek 165 +/-5.
3) Dra ur kontakten som sitter nere vid förgasaren.

Sen om du vill att det ska låta roligare så kan du ju köpa en annan ljuddämpare, men det ger inget i effekt -03 och senare.
Faktum är att Ragnar på Lelles (enligt vissa en av sveriges mest pålästa när det gäller KTM) hävdade att orginalsystemet var det som gav mest effekt enligt något tyskt test han hade läst, där dom hade provat olika eftermarknadssystem.
Men som sagt, det e ju trist när det inte låter något.

Mvh/ C

Ok, det verkar som om luftskruven ska få sig en justering, för det smäller lite vid lite hårdare motorbroms...
Enl Ragnar så finns inga strypningar och Sebring-killen ska ge mer effekt...
Far han med osanningar?

Det ska bli kul att få lite sång i alla fall, lite moppevaring nu :)

Man kanske skulle ha valt 625:an, fan!!!
Men å andra sidan är det skönt att slippa skruva hela tiden.

Thx för tipsen!

Mvh Danne

skulle inte tro att Ragnar skulle dra historier om att orginalsystem på -03orna ger mer effekt än ett Akrapovic helssytem lr Sebring helsystem...

-finns det chans för en lätt missuppfattning kanske?!

han säljer ju ljuddämpare m 100% avans, klart att han vill sälja dem, varför sänka sig själv?

--men om nån fortfarande tror på detta, kan nån få köpa mitt orginalsystem för endast 12.000:-, det ger jättemycke effekt +40%hk å vrid :banana

Faktum är att jag hört Ragnar säga samma sak gällande 03'or och framåt. Men, då vi snackade om det så menade han att det var tveksamt om skillnaden är så stor att det försvarar kostnaden för ett nytt system. Notera att han sa faktiskt så trots att han själv säljer system. Det blir alltså skillnad men...... är det värt det, välljudandet borttaget ur ekvationen ?!

Byt konan i änden av dämaren till en som sitter på crossarna.
Ingen "snorkel" innanför.. o den kostar typ 600:-
Pekar lite på fel håll men det ger bara en lite sotig blinkers o det kan man ju leva med för det priset.

/Stefan

Om du funderar på ny dämpare så kör på helsystem direkt istället. Har just slängt på ett Sebring helsystem och det gjorde en grym skillnad, inte minst med ljudet... Och köpte du av Ragnar har du ju rabatt också :tummenupp Och som Drifter sa så kommer den största skillnaden efter 150+ mil.

Tror polaren såg dig hos Dirtbike på Sveavägen för nån vecka sen, ny hoj, svarta fälgar? :tummenupp :D

Last edited:
cubic skrev:
Ok, det verkar som om luftskruven ska få sig en justering, för det smäller lite vid lite hårdare motorbroms...
Enl Ragnar så finns inga strypningar och Sebring-killen ska ge mer effekt...
Far han med osanningar?

Det ska bli kul att få lite sång i alla fall, lite moppevaring nu :)

Man kanske skulle ha valt 625:an, fan!!!
Men å andra sidan är det skönt att slippa skruva hela tiden.

Thx för tipsen!

Mvh Danne

Skruva hela tiden??
Vad menar du nu? :7peta Jag har aldrig haft nåt problem med min och har haft den i två år nu!! :banana
Byter iofs olja och filter ofta, och ställer ventilerna ibland, men that´s it!

Sara....

Haha blir trött på mig själv... men here goes:
"Ragnar sa" (känner ni igen den) slip-on-killen är det som ger kräm, för org-röret från moroten är stort o styggt som det är...

Ang min org-ljudis, så fick den sig en riktig omgång i helgen.
Körde Bogesunds-slingan till Vaxholm o tog färjorna över till Värmdö, med 2 polare, oxå motarder givetvis, hehe...
Det var tokmånga hojar i Vaxholm, riktigt najs!!!
MEN nu börjar det komma ut lite stoppningsmaterial i ljudisen :(
Vad är det för crap!!!?

Önskar att jag var den killen på Dirtbike, för jag behöver olja OCH vill ha svarta fälgar... Funderar även på att göra baksvingen svart!

Det lutar åt hårt åt en 625 som nästa hoj :yoparty

bra bra BRA DRAG :4skrika

Wheeliegirl skrev:
Skruva hela tiden??
Vad menar du nu? :7peta Jag har aldrig haft nåt problem med min och har haft den i två år nu!! :banana
Byter iofs olja och filter ofta, och ställer ventilerna ibland, men that´s it!

Sara....

Håller med Sara!

Har oxå haft min 625:a sedan 02 och är mycket nöjd.
Vårdar min hoj larvigt mycket men vill inte påstå att det skulle vara värre än en 640. Det är ju ingen 525:a.
Erkänn för dig själv att du har valt fel hoj!

Brodde skrev:
Håller med Sara!

Har oxå haft min 625:a sedan 02 och är mycket nöjd.
Vårdar min hoj larvigt mycket men vill inte påstå att det skulle vara värre än en 640. Det är ju ingen 525:a.
Erkänn för dig själv att du har valt fel hoj!

Aldrig!!!
Får väl borra upp den till 750 cc eller ngt annat lika blygsamt.
Men först ska jag plocka bort stödhjulen o vimpelflaggan...

cubic skrev:
Aldrig!!!
Får väl borra upp den till 750 cc eller ngt annat lika blygsamt.
Men först ska jag plocka bort stödhjulen o vimpelflaggan...

Menar inget illa bara det att det är mer klös i 625:an än i 640:in som många 640 ägare upptäcker och snart vill trimma för dyra priser...
Det vara bara det. :rolleyes:

Det e cool!
Jag e nöjd med skrotet, nästa fredag åker prylarna på, så det blir nog bättre.
Men nästa hoj kommer definitivt att vara vassare från början!!! :tummenupp

Drifter skrev:
Man kan säga att den kommer att gå mycket bättre efter 150-300 mil när den börjar att bli inkörd.

Annars e d som sagt alltid bra att ta bort "strypningen".

1) Ta bort snorkeln och såga upp ovandelen på luftburken lite.
2) Byta huvudmunstycke till storlek 165 +/-5.
3) Dra ur kontakten som sitter nere vid förgasaren.

HJÄLP MIG! -Vad händer om jag drar ur kontakten nere vid förgasaren? -Är det momentbegränsningen som det ryktas ska finnas på 1:an och 2:an? -Är det ok att plocka bort den utan att göra steg 1 och 2? Är det ok att plocka bort den på en ny hoj (50 mil) ? tack för hjälpen!

Bänkat

Allt detta är mycket trevligt att läsa......nu vet man ju vad man ska
göra när man byter hoj.

Är det någon som har uppmätt vilken effekt det ger när man tar bort "strypningen"

Hade vart intresant att veta både Kw och Nm.

//
Tack

Charlie300 skrev:
HJÄLP MIG! -Vad händer om jag drar ur kontakten nere vid förgasaren? -Är det momentbegränsningen som det ryktas ska finnas på 1:an och 2:an? -Är det ok att plocka bort den utan att göra steg 1 och 2? Är det ok att plocka bort den på en ny hoj (50 mil) ? tack för hjälpen!

Inga problem att rycka kontakten. Gör det omedelbums. Men förvänta dig inga underverk, skillnaden är inte stor och märkbar bara på höga varv och vid fullt effektuttag.

Spider skrev:
Inga problem att rycka kontakten. Gör det omedelbums. Men förvänta dig inga underverk, skillnaden är inte stor och märkbar bara på höga varv och vid fullt effektuttag.

Tack, ytterligare en fråga: -Kan man sätta dubbelblås på en LC 4 640? Räcker det med ett DUKE-slipon eller måste det på ett helsystem?
-Gör det någon skillnad mer än ball utseende?
-Vilket slipon på marknaden ger mest och låter minst? Är endast ute efter mer kräm.
-Vilken verkstad i STHLM är bäst på att skruva med KTM? Påverkar det livslängden märkvärt att skrämma upp den lite till, förutsatt att jag servar regelbundet och byter olja ofta? Slutligen, passar 04:ans digitalinstrument på en 02:a med lite vilja och talang? Polaren är lite knäckt över sin analoga..

Tacksam för lite mer tips!

Jag har det du behöver till salu! Kolla under annonser efter Akra till 640.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back