Trevlig fredagsläsning om konsten att passera

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
...inte tomater då, utan att passera och bli passerad av andra ekipage på banan. En bra artikel som är läsvärd både för snabb som långsam.

The Art of Passing
 
Teddy skrev:
...inte tomater då, utan att passera och bli passerad av andra ekipage på banan. En bra artikel som är läsvärd både för snabb som långsam.

The Art of Passing
Mycket bra beskrivning av hur det känns och hur man tänker & reagerar, jag har precis som han skriver fullt upp med att bara ta mig runt, att kolla andras spår kanske kommer i år :va
 
GSXR1100R skrev:
Mycket bra beskrivning av hur det känns och hur man tänker & reagerar, jag har precis som han skriver fullt upp med att bara ta mig runt, att kolla andras spår kanske kommer i år :va
Montera LGF-skylten väl synlig.
 
Lysande läsning! Tack för att du delar med dig Teddy. :tummenupp

Reflektion: Varför ser man så sällan svenska proffs dela med sig av sin kunskap och erfarenhet på olika forum och i media?
 
abstruse skrev:
Lysande läsning! Tack för att du delar med dig Teddy. :tummenupp

Reflektion: Varför ser man så sällan svenska proffs dela med sig av sin kunskap och erfarenhet på olika forum och i media?

Därför att de inte kan uttrycka sig. Svenska MC-skribenter delar samma problem. Skillnaden mellan deras amerikanska och engelska kollegor är enorm. Sorgligt men sant.
 
Nyteknik skrev:
Därför att de inte kan uttrycka sig. Svenska MC-skribenter delar samma problem. Skillnaden mellan deras amerikanska och engelska kollegor är enorm. Sorgligt men sant.
App app app, det är personligheten som räknas, det har du predikat. :mattias
 
Helt klart läsvärt :tummenupp
Själv är jag förbannat bra på att bli omkörd men suger på att köra om. Nu är det ju inte så ofta långsammare ekipage är ute samtidigt som mig (läs ambulans eller skamkärra)...men när det väl händer blir det nästan alltid samma sak. Kommer ikapp, ligger bakom o väntar på att få rätt läge. Läget, vilket i mitt fall är i princip samma som att nån åker in i depå eller vinkar om mig, dyker aldrig upp och efter ett varv eller två har man vant sig vid tempot o ligger kvar där o trycker. Klart irriterande.
 
stavgren skrev:
Helt klart läsvärt :tummenupp
Själv är jag förbannat bra på att bli omkörd men suger på att köra om. Nu är det ju inte så ofta långsammare ekipage är ute samtidigt som mig (läs ambulans eller skamkärra)...men när det väl händer blir det nästan alltid samma sak. Kommer ikapp, ligger bakom o väntar på att få rätt läge. Läget, vilket i mitt fall är i princip samma som att nån åker in i depå eller vinkar om mig, dyker aldrig upp och efter ett varv eller två har man vant sig vid tempot o ligger kvar där o trycker. Klart irriterande.

Det är ett väldigt vanligt problem det där.
Ofta fastnar man bakom någon när man kört ifatt.
Anledningen är att man gör ett tankefel, när man ligger en bit efter så gör man ett mål av att komma ikapp. När man väl är ifatt så blir hjärnan "nöjd" och man har svårt att motivera sig att göra något ytterligare.
För att undvika problemet bör målet alltid vara att komma förbi cykeln framför och INTE ens ha som delmål att komma ifatt. Även om det först är ett stort avstånd till cykeln framför.

/ Racerpelle
 
Toppen, allt som behövs nu är att få ut dig på banan i licengruppen så kan vi öva på säkra omkörningar med de andra 2 eller 3 som fattat budskapet. :hihi

/M


Ravetrancer skrev:
jag har:) redan när den var uppe förra ggn, helt grymt bra.
 
Japp, den var mycket läsvärd och borde översättas till svenska och ges till alla som ska ut på en bana.
 
What I noticed about being passed by them was that I had to do absolutely nothing different than what I was already doing for a safe pass to happen. They came and went without bothering me in the slightest. I did not have to change lines or grab a handful of brake or even let off the throttle, because they had already calculated my speed and line and theirs, and knew it was going to work out. It had better; it was their responsibility to see to it.

Skön summering...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top