Trekantiga skruvar bättre!?

Det roligaste är ju att skruvjävlarna har funnits sedan 50-talet men ingen har fattat att dom är bra!

Det roligaste är ju att skruvjävlarna har funnits sedan 50-talet men ingen har fattat att dom är bra!

Ja, och att Bultens Labb i Halstahammar både tillverkar den och testar olika förband och har gjort det i flera år åt industrin! :-D

För mig kom det iaf som en nyhet, men så är jag ju inte en industrinisse utan en it-nisse med teknikintresse. Jag är bara glad att det "kommer ut" :-)

Fördelen är väl att fabriker inte behöver gänga hålen osv men vet inte hur det blir för konsumenterna nu när det börjar komma i bilar o mc osv när det ska repareras.som vanligt är det väl slutkunden som får betala det men det kanske blir bra ändå?

Fördelen är väl att fabriker inte behöver gänga hålen osv men vet inte hur det blir för konsumenterna nu när det börjar komma i bilar o mc osv när det ska repareras.som vanligt är det väl slutkunden som får betala det men det kanske blir bra ändå?

Dom går att ersätta med vanliga bultar, hålen blir runda ändå serru...

Annars kostar dom inte mycket mer, och blir dom vanligare så sjunker priset och tillgängligheten blir bättre

Dom går att ersätta med vanliga bultar, hålen blir runda ändå serru...

Annars kostar dom inte mycket mer, och blir dom vanligare så sjunker priset och tillgängligheten blir bättre

Men det står ju i artikeln att det är annan gängprofil? Nytt för mig. Antagligen inte riktigt så bra som det låter. Jag befarar att dessa kräver längre gänglängd och att självlåsningen bara fungerar första gången. Inget för mig. Såvida de inte kommer att tillverkas i mellandimesioner, så att de går att använda som gängreparerare - Drar man gängorna i en vanlig m6gänga, så kör man i en trekantig m6,5a utan förarbete.

Finns det inga bilder som illustrerar hur det ser ut och fungerar? Hittar inget när jag söker på det?...

när jag slavade på volvos motormontering här i stan på 80-90talet så användes dessa.

Vi har använt Taptite på jobbet, vääääldans länge. Vi använder det dock i sådana applikationer som har kort cykeltid, enbart för att slippa gänga. Ska vi ha högre laster så brukar vi faktiskt gänga hål med gängtapp och dra i en vanlig skruv istället. Vår leverantör av Taptite har inte lyckats leverera bra förzinkade skruvar, väteförsprödningen blir för stor, så vi kör enbart med fosfaterade men det räcker i de flesta fall.

Att skruven är trekantig är ju inte jätteuppenbart, den ser mer lite "vågig" ut. Skruven kräver en längre gänglängd än en standardgänga.

Det finns ju två nackdelar som jag hört talas om. Den ena är att det skulle krävas fler gångor vid montering av gängpressande skruv (korrekt benämning) för att erhålla samma hållfasthet som för en vanlig skruv. Den andra är att det skulle vara knepigare vid montering då det krävs skruvmaskiner med linjärstyrning för att inte montera dem snett.
Men, som någon tidigare påpekade har ju dessa funnits sedan Hedenhös så det är ju inte rymdteknologi vi talar om.

Gud förbjude att dom börjar med sånt på hojar. Det är nog illa att bilindustrin inför skiten.

Det är en självgängande skruv som ju i princip gjord för permanentmontering. Och inget man vill ha på en hoj som ska skruvas isär och ihop hundra gånger under sin livstid för då har man förr eller senare ingen gänga kvar.

Jag har jobbat en hel del med Taptite och även en annan (konkurrerande) version.
Det är bra i de fall man ska montera något i aluminium och det måste gå snabbt. Det finns dock en del risker med dem som inte är helt OK. Storleken på skruvarna kundevara lite dåliga toleranser på och får man en skruv i den övre toleransnivån och ska skruva in den i ett hål i den nedre delen av toleranintervallet så kan det sluta med att man inte får i skruven ordentligt. Den kan hamna straxt ovanför bottenläget utan att det märks och då är det ju inte riktigt fastskruvat.

Vi hade också problem med att skallarna gick av och att man fick skrota hela biten (basstationsfilter för telekom). Men de problemen hade vi iofs bara med kinakonkurrentens skruvar.

Vi hade också problem med att skallarna gick av och att man fick skrota hela biten (basstationsfilter för telekom). Men de problemen hade vi iofs bara med kinakonkurrentens skruvar.

Det funderade jag också på. I princip så är det väl en gängtapp med bultskalle. Misstänker att de är så pass härdade att de blir sköra. Man vill ju ha lite flex i bultförbanden. Men som sagt - Halvmillimeters självgängande bultar vill jag ha!

Taptite 2000 är en vidareutveckling av det gamla Taptitesystemet som tydligen har funnits i flera år.
Jag var faktiskt på en föreläsning om taptite som hölls av Bulten för någon vecka sedan. Dom visade diverse diagram på olika förbands förmåga att gänga ur sig pga vibrationer och taptite var det förband som satt bäst (bättre än tex Nordloc). Men det fungerar ju bäst på lättmetall och man behöver ju anpassa förbandet redan på konstruktionsstadiet (längre gängingrepp tex.) Själva skruven är tribolär till utformingen och fungerar ju som en rulltapp som knådar fram gängor i materialet. I Bultens visningsmaterial fanns det exempel på en V8 motor som Jaguar har tagit fram och som Bulten har hjälpt till med att ta fram lämpliga taptitelösningar på. Jag tror det var över 300 infästningar som var taptiteförband och man hade på så vis också sparat stora summor i tillverkningskostnaderna. Bla så drog man fast kamaxelöverfallen med taptiteförband något som iaf jag blev förvånad över att det fungerar på såpass kritiska förband.

Det funderade jag också på. I princip så är det väl en gängtapp med bultskalle. Misstänker att de är så pass härdade att de blir sköra. Man vill ju ha lite flex i bultförbanden. Men som sagt - Halvmillimeters självgängande bultar vill jag ha!

Jag tror att toleransen är +- 0,05mm på skruvhålet. Här på jobbet hade man nyligen ett problem med ett montage där man drog av skruvar som var av en tidigare taptitemodell (och dessutom var av dålig tillverkning). Bulten hjälpte till med att ta fram en annan skruv av den nya modellen och fenomenet med avdragna skruvar försvann direkt samt att man kunde gå ner i moment också. Enligt Bultens gubbe så finns skruvarna med olika härdning för alu och för stål.

Har motsvarande (trekantig) mutter som håller kopplingskorgen på plats på min Zephyr, det var utan tvekan den jävligaste muttern jag någonsin försökt få bort. Trodde det var en engångsförteelse när jag tog bort kopplingen på reservmotorn, men när samma procedur skulle upprepas på hojen så var det samma visa. Fick låsa kopplingen så den satt stumt och sedan använde jag över en meter hävarm och tog sedan i så svetten lackade. Något man dock inte förväntade sig var att muttern sakta och fint gav med sig, inte som något som rostat fast som släpper med ett knäpp och man slår knogar blodiga mot någon motordel...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT