Tre tecken på att kompisen måste lugna sig

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu när våren närmar sig och det börjar bli dags att rasta hojen igen kom jag att tänka på att en del kompisar kan vara duktigt ringrostiga.

Så hur upptäcker man enklast att kompisen framför eller ngn annan i gruppen glömt bort en del väsentliga saker över vintern?

Det jag kommer på så här rakt upp och ner är:

- Tokbromsar inför "varje" kurva
- Börja ta svängen alldeles för tidigt
- Kommer ut i andra körfältet i utgången av kurvor (eller tom. nosar på vägrenen :skrämd )

Vad kan man mer titta efter på de framför så de inte hamnar i gropen?

Känns som att det är bättre att börja med att fundera på om man själv är ringrostig istället för att fokusera på vad polarna håller på med.. :gnissla

Jag märker varje säsongsstart att jag hänger för mycket på händerna... Så hålla utkik efter folk som mjukar upp handleder?
Konstiga spårval kan ju vara något att titta efter med. Känner att mina spårval är helt åt helvete nu. XD

Känns som att det är bättre att börja med att fundera på om man själv är ringrostig istället för att fokusera på vad polarna håller på med.. :gnissla

Håller med. I början av säsongen bör man nog fokusera på sin egen körning och lämna marginaler för misstag både från eget och andras håll. Kör kompisarna med samma inställning kan de nog klara ut sina misstag utan att något allvarligt händer även om de skulle visa sig stela med blicken fäst på fel saker.

Vid våra körningar är det alltid någon som är av vägen så man har ju slutat bry sig längre så att säga.. Bara att fixa ihop maskin och ut o köra igen!!!

Brukar glömma minst en trafikregel varje år så de är min förklaring för att braZZa SaTaN!! :tummenupp

Glömde ju nämna att 95% av det jag körde förra säsongen gjordes på en avlyst bana :arsele Och ja grupptrycket är ju enormt!!

Dom däringa transpondrarna kan ju få en frisk man att bli galen :rofl

OK tillbaks till vad TS ville..Tre tecken.....
Här komme några som jag kommer på:

1. Han bara kör och kör och tänker inte på att vi måste hem och dricka en massa bärs...
2. Se punkt 1.
3. Se punkt 2.

Kompisen bör lugna sig om:
- han försöker kicka igång MC på fotbromsen
- smörjer kedjan fast han har kardan
- försöker sätta på sig hjälmen fast han redan har en på sig.
- tror att Fazer bara är choklad
- tror att sving är något man gör med andra par
- tror att "high beam" är ett allvarligt fel
- tror att om man föreslår att man ska tejpa fast sin flickvän vid en stolpe är ett romantiskt förslag...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...