TRE mojäng på 1000R

Bra att du kollade. Var mao mest bs om olika bränslemappar då. En aning fet blandning gör ju inte så mkt på höga varv.
Synd att sprutet inte mäter trycket i boxen istf att gissa, då hade det funkat bra i alla farter o tom i med- o motvind.
/u

hmm.. där sitter någon sensor i luftboxen men jag tror det är luftfuktighet samt barometriskt tryck..

Har inte min fina manual framför mig tyvärr..

/KetogaN

Jag köpte en från Jeff i USA i vintras men har inte monterat den ännu. Vill testa nya 1000R:en utan några veckor först för att nu till påsken montera TRE. Skall bli kul att se om man märker någon skillnad, även kompisen skall montera sin på en 600R -01.

Är inte det minsta orolig för att det skall bli problem eller dyl!!!

re

ps sätt en brytare så att du kan växla mellan org. och moddad gjorde det på min TL-R funkar klockrent perfa när man ska bes.

Re: re

V-Twinner skrev:
ps sätt en brytare så att du kan växla mellan org. och moddad gjorde det på min TL-R funkar klockrent perfa när man ska bes.
Varför ? Bryr sig bes.folket om det ?
/u

Re: Re: re

ulf_lundin skrev:
Varför ? Bryr sig bes.folket om det ?
/u

skulle inte tro det.. jag kan iaf inte se någon anledning..

/KetogaN

KetogaN skrev:
hmm.. där sitter någon sensor i luftboxen men jag tror det är luftfuktighet samt barometriskt tryck..

Har inte min fina manual framför mig tyvärr..

/KetogaN

Luftfuktighet låter konstigt! Dom borde mäta tempratur i så fall.

Lustgt att man mäter barometriskttryck men det kanske blir problem med pullsationer i luftboxen!? Oftast brukar trycket vara i pricip konstant i luftburken, men om den är liten så pulserar det säkert!
Ungefär dubbla slagvolymen brukarman ha på plenum när sjället sitter före plenumet, men här (med spjällen efter) vill man väll alltid ha så stor volym som möjligt, eller?!

Last edited:
Hög luftfuktighet innebär mindre syre i luften. Högt lufttryck innebär mer syre i luften.
Inte så konstigt att/om man mäter dom sakerna. Fast lufttemp oxå viktig.
/u

Jo, luftfuktighet har betydelse, men sensorerna är dyra.
När jag jobbade på Volvo PV pratade man om att införa luftfuktighetssensorer, men eftersom man kör closed loop så kan man därigenom få fram syremängden "diräkt" (eftersom man vet vilket lambda man borde få vid en viss syrehalt...typ, ja ni fattar )
Och på tunga diselsidan, där man inte har lambdasensor och closedloop tar man bara till lite extra marginal och behöver heller ingen sådan sensor.

Jag vet faktiskt ingen som har luftfuktighetssensorer i sinna styrsystem, varken disel/otto eller bil/mc, men någon annan kaske vet!?

Vet inte heller nåt sprut som mäter fuktigheten. Verkar inte helt enkelt kompensera för det annat än i 'closed loop' mode. Å andra sidan gör det väl inte så mkt skada att lägga på lite extra soppa vid fullgas.
Hojarna har aldrig (vad jag vet) nån luftmassemätare så där behöver man kanske kompensera lite bättre genom att mäta tryck o temperatur.
/u

IAT sensorn var det.. lufttemperatur mäter den..

(efter en snabb koll i OEM manualen)

/KetogaN

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP