TRE-MODD till SUZUKI - BRÅDSKANDE

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Går i köptankar, har en GSXR 750 -00 och var och pratade med en mycket
kompetent mekaniker som äger marcussens mc i Halmstad.

Han påstod att den inte skulle göra någon märkbar skillnad, så nu undrar jag om det finns folk som har samma hoj med TRE-MODDen inkopplad som kan ge mig lite feedback.

Ger det mer att mappa om hojen ist?

HELP BITTE!!!

Går i köptankar, har en GSXR 750 -00 och var och pratade med en mycket
kompetent mekaniker som äger marcussens mc i Halmstad.

Han påstod att den inte skulle göra någon märkbar skillnad, så nu undrar jag om det finns folk som har samma hoj med TRE-MODDen inkopplad som kan ge mig lite feedback.

Ger det mer att mappa om hojen ist?

HELP BITTE!!!

Den påstås ju, lixom min, vara bromsad de första 4'a(?) växlarna och att denna tremod skulle göra att systemet fingerar att 5'e växeln är i. Jag moddade min innan säsongen och hann inte köra en meter innan jag tröck dit modifieringen. Jag kan inte påstå att jag känner någon skillnad annat än att den är något mer svårstartad kall.

Det som utlovades vad:
-märkabart bättre prestanda / jag känner ingen skillnad
-jämnare motorgång / vettifan
-tjänligare gång på längre varv och de låga växlarna / ne, som sagt, svårt att se någon skillnad.

Jag pröjjsade 180spänn eller någe från staterna och de hade jag nog hellre lagt på 3st McSlask menyer.

Men som sagt, hade jag hunnit köra något innan kanske det hade varit en halleluja känsla, men knappast troligt.

Rätt stor priskillnad mellan mappning och TRE-mod ;) Vet inte vad som ger mest bangperkrona?

-@

Det skulle va intressant att höra vad det igentligen är för strypning som tre-mod försäljarna igentligen påstår finns...

Satt och läste på tillverkarens sida om att det bara va upp till 50% trottelöppning som strypningen fanns...

Låter som ett smart sett att göra det svårt att bänka fram några mätuppgifter för att den gör nytta...

Någom som med säkerhet kan säga att den för nytta? Jag tycker det låter som tv-shop junk

Sök på ämnet och splatkilometrar kommer som svar.

TREn tar bort tändförskjutningen, mappning ändrar soppatillförseln.
Äpplen och päron helt enkelt.

"Strypningen" jobbar upp till 4K varv, alltså hjälper TRE´n vid tex stadskörning, starter etc.
Det är ingen turbo (som vissa verkar tro) och ger mest skillnad på större motorer som R1000 eller Hayabusa eftersom en 600a är relativt klen i bottenregistret (där TREn jobbar).

Jag kan uppleva min hoj som seg i mellanregistret....den bluddrar nästan.....upp till 7000...innan skjytsen kommer fint upp till 13000....

Därav funderingen på om det här lilla motståndet skulle jämna ut tvättsvampsbobsbubblorna:)

Jag är säkert en skitkass mc-åkare....men har försäkt å gasa upp skiten....knixa me gasen...sitta så långt bakåt å upprätt som jag kan....e 185....men den reser sig kanske 3 dm....sen dimper den ner....

Jag vet inte hur det är på GSXR'en men till TL modellerna finns det både "passiv TRE" och "Aktiv TRE". Där den aktiva är den att föredra. Finns mer kunniga personer i TL-Tråden som kan förklara den exakta skillnaden mellan de två.

Men som Matjii säger, det är ju inte en turbo skillnad, men visst är det skillnad. I alla fall på TLR'n.

Last edited:
Mappa du istället!
Ska du inte ta strypkopplet på en Hayabusa så är det nog ingen större nytta me´t.

Jag vet inte hur det är på GSXR'en men till TL modellerna finns det både "passiv TRE" och "Aktiv TRE". Där den aktiva är den att föredra. Finns mer kunniga personer i TL-Tråden som kan förklara den exakta skillnaden mellan de två.

Men som Matjii säger, det är ju inte en turbo skillnad, men visst är det skillnad. I alla fall på TLR'n.

Men så säljer väll matjii också sån tre-mod;)

Världens mest onödiga sak & skit i den då den inte kommer att tillföra något speciellt!!

EDIT: en mycket kompetent mekaniker har redan gett dig det svaret du söker så varför fråga folk på ett forum som besitter klart sämre kunskaper i ämnet tuning?? ;)

/Fürstenhoff.

Tror nog den samlade kunskap som finns på sporthoj är svårt att överträffa som enskild person.

Så är det väll kul att få höra några oberoende personers åsikter kan jag tänka mig.

Last edited:

Passiv TRE: Alltid "påslagen", även i friläge. Därför kan hojen vara svår att starta vid extrem kyla (läs -30 ungefär).
Aktiv-TRE: I friläge är TREn "avstängd". Så fort växel läggs i aktiveras TREn.

Och visst säljer jag sådana.

Om man lossar kontakten till växelsensorn så kör boxen alltid i växel 4.

ITEM
Gear position signal

FAIL-SAFE MODE
Gear position signal is fixed to 4th
gear.

STARTING ABILITY
"YES"

RUNNING ABILITY
"YES"

Last edited:
... med en ilsket lysande FI-lampa som följd.
En Gixxer i failsafe-mode har även sänkt rödmarkering.

... med en ilsket lysande FI-lampa som följd.
En Gixxer i failsafe-mode har även sänkt rödmarkering.

Jo, men vill man testa innan man sätter dit en resistor eller köper en box så är det ett väldigt billigt sätt att känna vad det gör.

Poänglöst eftersom "strypningen" även finns där i 4ans växel.

Poänglöst eftersom "strypningen" även finns där i 4ans växel.

Den skillnaden är minimal, den styr ju efter resistansen (volten) så det är ju inte samma växel 1 - 4, vad jag har hört så är det framförallt 1-3 som berörs. Jag personligen känner absolut ingen skillnad med det eller 3mod. Är osäker på att jag känner något alls om jag skall vara ärlig.

BTW: Skall kolla om det är möjligt att testa detta i bänk, jag tror inte det gör något speciellt.

Last edited:
GPSen är inget annat en variabel resistor som representerar resp växel. Tändförskjutningen eller "strypningen" är inte statisk men finns där mellan 1-4.
Därför låser TREn till 5an eller 6an, blir helt verkningslöst annars.

Testa gärna i bänk men gör det med en TRE/G-pack och inte i något failsafe-mode. Blir rätt missvisande annars.
Tror inte TREn ger mer än 1-3 hk beroende på vilken motor. Den är till för att ge en jämnare gång och mindre ryckighet vid tex delgas, inte mer effekt vid fullgas. Vid fullgas ska där ändå inte vara någon tändförskjutning.

Någon måste ju ha papper på att det ger en viss effekt!!!

INGEN SOM KÖRT DEN I BÄNK MED OCH UTAN.....så man får slut på alla spekulationer....någon känner ingenting...någon blir helt frälst....e liiite förvirrad i den här frågan!

Om inte annat så är det bra försäljningsargument för säljare om man kan visa svart på vitt att det faktiskt funkar.

Någon måste ju ha papper på att det ger en viss effekt!!!

INGEN SOM KÖRT DEN I BÄNK MED OCH UTAN.....så man får slut på alla spekulationer....någon känner ingenting...någon blir helt frälst....e liiite förvirrad i den här frågan!

Om inte annat så är det bra försäljningsargument för säljare om man kan visa svart på vitt att det faktiskt funkar.

Om det hade varit någon skillnad på papperet så skulle försäljarna av löjligt prissatta motstånd ha redovisat bänkkörningar för lääääänge sedan.

Jag har en gsx-r 750 -00 och har tre-mod och jag tycker den går bättre med den! Mkt jämnare upp till en 5tusenvarv. Men som sagt det gör olika skillnader på olika hojar fastän det är samma modell av hoj. Två nya hojar från fabrik ger aldrig samma hk i bänk. Jag gasar utan problem upp den på 1,2 och koppling ibland på 3:an med gör det väldigt sällan.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna