tre-modd på zx12:an????

alias zx12r

alias zx12r
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
zx12r
tjabba har läst lite om tre-modden här på forumet män hittar inge info om zx12.an.
verkar som man kan klippa nån kabel eller installera tre-modden på suzuki hojarna och vipps går den jämnare bättre på dom lägre växlarna .
har kontaktat 3 kända trimmfirmor i sverige och dom säger att tre-modden funkar på suzuki , och de vet inget om zx12:an

nikko-g-pack finns till zx12:an
http://www.s-racing.com/S/G-pack/G-pack.html
har läst om nikko-g-pack motsvarande (tre-modden) förut i en utlänsk mc-tidning där dom testade med och utan och dom kunde inte se nån mätbar skillnad i bänken eller känna nån skillnad vid körning .
vad ska man tro om denna lilla svarta plastlåda......... :huvet :huvet

är det nån som vet här på forumet och kanske har ett kopplingshema på tolvan osv som helt enkelt gjort modden själv på sin tolva
måste väl gå att göra en tre-modd zx12:an åxå eller är jag helt ute och cyklar :huvet
brinken du kanske vet ?????

snälla hjälp mig nu med denna oklarhet :confused:

Last edited:
Nej, det är inte bara en Suzuki-grej även om den är vanligast där.

Mer info: http://www.ivansperformanceproducts.com

Jag har själv sökt info om TRE-modd till zx10:an, men inte hittat någon tillräckligt teknisk dokumentation som beskriver vad det egentligen är i tre-modden till zx10:an. Visst går det att se i verkstadsmanualen vilken resistans gps:en ger för femmans växel, men det hade varit bra med mer info. Vill gärna inte bara gissa på att det funkar på samma sätt som för gsxr:en, som jag har gjort modd på tidigare. Gick lika fort att fixa dit motståndet som det hade varit att gå till posten. Och i princip gratis.

Vet inte något om hur det funkar på zx12:an, och menar inte att stjäla tråden heller.

Stefan M

Frågan är väl om hojen använder informationen om vilken växel som är i till något mer, isåfall är det kanske inte smart att lura den.

TRE finns till (förutom Sukkis) till 10an och 6an. har inte hörat att det finns till 12an (mer än G-packen då).

På Kawworna jobbar den helt annorlunda mot Sukkorna. På Kawworna måste/bör man ställa om givaren till sek.spjället för att för att TREn ska funka fullt ut. Tomgången blir också påverkad vilket går att justera in.

Majtii: Vad gäller justering av spjället i kombination med TRE-modden, vad jag har förstått handlar det om att förbättra responsen i intervallet 3-5000 rpm. Har du mer detaljerad/teknisk info om hur TRE-modden fungerar?

Mvh
Stefan M

Stefan M skrev:
...att förbättra responsen i intervallet 3-5000 rpm.

På Sukkorna jobbar TREn endast i det intervallet, Kawworna troligtvis likadant.
Har testat köra 10an både med och utan justering och justeringen är nödvändig. Fick bort 10ans on/off känsla helt och hållet dock inte effektdippen vid 3700 som antagligen alla 10or har.

På Sukkorna sätts TREn på kabeln som kommer ut från GPSen. På Kawworna monteras den i insugsbryggans kabelhärva. Kan kolla lite närmare vid tillfälle.

På Sukkorna funkar TREn så att den låser GPS-signalen till ECUn, motsvarande 6ans växel. Växlarna 1-4 är tändningen tidigarelagd, 6ans växel väljer man mest som försiktighet. På R1000 och Hayabusa låser man till 5an då denna inte har någon toppfartsspärr.

Last edited:
majtii skrev:
På Kawworna jobbar den helt annorlunda mot Sukkorna. På Kawworna måste/bör man ställa om givaren till sek.spjället för att för att TREn ska funka fullt ut. Tomgången blir också påverkad vilket går att justera in.

Detta indikerar ju att det på 10:an (till skillnad från Sukkorna) inte bara handlar om att förflytta tändpunkten vid växel 1-4, utan även om att göra justering vad gäller bränslet (är det förresten växel 1-4 även på 10:an?). Vad innebär bränslejusteringen? Och vad kompenserar man med att justera spjället?

Vilket även leder oss till nästa fråga, nämligen TRE i kombination med PC3. Vad jag har förstått så fungerar TRE bra ihop med PC3, till och med bättre med PC3 än utan. Varför är det så? Och varför behöver man göra justering av spjället trots att man har PC3? (har fått för mig att det är så iaf) Jag trodde PC3 skötte alla förändringar vad gäller luft/bränsle-blandning.

Det blir fler frågor ju mer vi gräver....

Stefan M

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...