TRE mod (Timing, Retarder, Eliminator) eller nåt...

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
Nån som har gjort en egen TRE mod till sin tiller lr gixxer?
Denna sida "http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html" beskriver hur man gör, MEN finns det några hakar med det hela???

Vad står förkortningarna (ECU, TPS) för

Last edited:
på TL:arna har många gjort det... Samma tillverkare iaf. Sök i TL-tråden :tummenupp

PS: har inte själv testat, men har inte hört något negativt iaf

PS2: fast det är förstås konstigt att suzuki sätter in funktionen (att ändra insprutningen) om den inte gör något bra! :Va

Dr.EVIL skrev:
Nån som har gjort en egen TRE mod till sin tiller lr gixxer?
Denna sida "http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html" beskriver hur man gör, MEN finns det några hakar med det hela???

Vad står förkortningarna (ECU, TPS) för

ECU är styrdatorn, själva "boxen", TPS brukar kallas spjällägesgivare eller trottelsensor (Throttle Position Sensor)

torparn skrev:
ECU är styrdatorn, själva "boxen", TPS brukar kallas spjällägesgivare eller trottelsensor (Throttle Position Sensor)

Vissa som har gjort modden skriver att man kan behöva kolla "TPS setting" efter att ha fixat dit modden... Vete f*n vad man ska göra då?

Dr.EVIL skrev:
Vissa som har gjort modden skriver att man kan behöva kolla "TPS setting" efter att ha fixat dit modden... Vete f*n vad man ska göra då?

Bara snack skulle jag säga. Behövs det en TPS justering efter du satt dit TRE modden så behövdes den även innan du satte dit TRE modden.

Bygg en själv eller köpt färdig för 300kr.
www.bikersneed.se

Fanns en TRE till Suzuki till salu i TL-tråden såg jag.

Gör de verkligen någon skillnad med Tre Mod?
Vissa säger ju att de inte gör de. Va ska man tro. :confused:

TRE'n eliminerar den form av tändnings-retardation som finns på alla sport-suzuki med insprutning (GSXR, TL ... ).

En TRE lurar ECU´n att tro att du har 5:an eller 6:an i, beroende på vilket motstånd som du använder.

Tändningen är retarderad (strypt) på växlarna 1-4 (och lite på 5:an). Det är alltså progressivt, ju lägre växel desto högre grad av retardation. Endast 6:an är helt fri från detta.

Så nog borde det bli en skillnad, men om det blir bättre är ju en annan fråga!?

WestW skrev:
Bara snack skulle jag säga. Behövs det en TPS justering efter du satt dit TRE modden så behövdes den även innan du satte dit TRE modden.

Bygg en själv eller köpt färdig för 300kr.
www.bikersneed.se

Fanns en TRE till Suzuki till salu i TL-tråden såg jag.

Bra sida. 1st beställd :D

Jag gjorde min själv. Kostar inte många kronor att göra.
Från början tyckte jag inte att det gjorde nån skillnad, men när man har lärt sig sin egen hoj ordentligt så känner man skillnaden.
Klart värt dom 15kr det gick på :tungan

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...