TRE-mod installation GSXR-K1

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Installerade en TRE-mod på GSXR 1000-01 i helgen. Den varianten med switch från bikersneed.se

Det stod att man skulle koppla in den på tre-kontakt bakom motorn med rosa/svart/blå-kablar. Den rosa kabeln var klippt - varför. Är det den som tar bort "spärren" på 1-3 växlarna?

Hur som helst så skarvdde jag ihop den rosa och kopplade in TRE-mod:en. Den ska ju ta bort hastighetsspärren på hojen. Men det gjorde den inte i något av lägena på switchen (omärkt om vad som är på/av).

Nån som vet nått om detta?

P.s.
Jävla skitkvalité på TRE-mod:en från bikersneed (taskigt gjord). Kunde gjort den mtk bättre själv - om jag vetat att den så ut som den gjorde hade jag inte köpt den. Men nu är den redan betalad för.
D.s.

Lyfter tråden lite + en fråga...

Det står att hastighetsspärren ska tas bort på t.ex. GSXR 1000-01

Menar de att den kommer att visa mer än 299 på mätaren då?

Den visar inte mer än 299 ändå men den varvar väl vidare, ska du ha en måtare som visar över 299 tror jag du får byta till en mätare från en Gixxer750 från 00 eller något...är inte 100 men har för mig det var så...

Dr Gixxer skrev:
2222415 Den visar inte mer än 299 ändå men den varvar väl vidare, ska du ha en måtare som visar över 299 tror jag du får byta till en mätare från en Gixxer750 från 00 eller något...är inte 100 men har för mig det var så...

Men vad menar de då med att den ska ta bort toppfartsspärren? kolla hemsidan!

http://www.bikersneed.se/

Den kommer inte att visa mer än 299 km/h på mätaren.
Köpte en TRE-mod förra året och han som sålde den sa att hastighetsspärren skulle försvinna.
Innan varvade den 12100 på varvräknaren så jag stack ut och testade.
Hände inte ett skit!!! Gick fortfarande till 12100. Inte för att jag räknat med något. Kände inte av att den betedde sig annorlunda på 1:an, 2:an eller 3:an heller.
Han menade på att den skulle orka att dra ur till varvstopp på 6:an och 700 varv extra på högsta växeln är ganska mycket.
Fattade man ju på telefon redan att han befann sig i drömmarnas värld :lol
Enligt min mening så gjorde den varken till eller från.

MangeH skrev:
2222424 Den kommer inte att visa mer än 299 km/h på mätaren.
Köpte en TRE-mod förra året och han som sålde den sa att hastighetsspärren skulle försvinna.
Innan varvade den 12100 på varvräknaren så jag stack ut och testade.
Hände inte ett skit!!! Gick fortfarande till 12100. Inte för att jag räknat med något. Kände inte av att den betedde sig annorlunda på 1:an, 2:an eller 3:an heller.
Han menade på att den skulle orka att dra ur till varvstopp på 6:an och 700 varv extra på högsta växeln är ganska mycket.
Fattade man ju på telefon redan att han befann sig i drömmarnas värld :lol
Enligt min mening så gjorde den varken till eller från.

Jag vet ju inte om min är på eller av (står inget på switchen) och känner ingen skillnad.

Om det är så att toppfarten inte visas som ni säger blir jag jävligt lack!

Har mailat bikersneed och frågat - hoppas de kan förklara sig! Annars :kulspruta :död

Finns spaltmeter ang TREn bara på detta forumet.
Om hojen inte orkar varva ur på högsta växeln hur vet ni då om varvstoppet har flyttats? 12100rpm låter inte som att den varvat ur tex.

TREn påverkar inget på höga varv. Den påverkar gången på låga varv och på låga växlar, tex krypkörning, stadskörning etc.

Om hojen inte orkar varva ur på högsta växeln hur vet ni då om varvstoppet har flyttats? 12100rpm låter inte som att den varvat ur tex.
TREn påverkar inget på höga varv. Den påverkar gången på låga varv och på låga växlar, tex krypkörning, stadskörning etc.[/QUOTE]

Som jag sa så märktes inget på motorkaraktären på de första växlarna.

Sen som han sa, som jag bara skrattar åt lät det som att den skulle orka varva mera än vad den gjorde dvs 12100 varv.

Om den tar bort spärren på sexan kvittar ju mig för man skulle nog behöva ca 40-50 hk extra för att komma dit.

Men han menade på att båda hans gsxr 1000 gick det att köra till varvstoppet på sexan..... SÄKERT!!!! Jävla drömmare!!!

Last edited:
MangeH skrev:
2223234 Om hojen inte orkar varva ur på högsta växeln hur vet ni då om varvstoppet har flyttats? 12100rpm låter inte som att den varvat ur tex.
TREn påverkar inget på höga varv. Den påverkar gången på låga varv och på låga växlar, tex krypkörning, stadskörning etc.

Som jag sa så märktes inget på motorkaraktären på de första växlarna.

Sen som han sa, som jag bara skrattar åt lät det som att den skulle orka varva mera än vad den gjorde dvs 12100 varv.

Om den tar bort spärren på sexan kvittar ju mig för man skulle nog behöva ca 40-50 hk extra för att komma dit.

Men han menade på att båda hans gsxr 1000 gick det att köra till varvstoppet på sexan..... SÄKERT!!!! Jävla drömmare!!![/QUOTE]

Fick svar...

Hej,
Detta har inte med modden att göra. Mätarhuset kan inte visa mer 299 i mätarfart. Isf behöver du byta till ett hus från en 750 00.

Toppfartsstrypningen ligger i tändkurvan vilket i praktiken ger ett lägre toppvarv i 6ans växel. Därför låser modden ECUn till 5ans växel.
Toppfarten är baserad på utväxling och motorvarv, inte mätarfart som kan visa fel på upp till 12% med original drevning.

Om mätaren hade kunnat visa mer hade du troligtvis haft en toppfart på ~310km/h (uppgiven mätarfart) utan modd och org drevning. Med modden har du istället ca 320km/h. (Detta varierar lite mellan olika exemplar, skick på motor etc)
Ändrar du drevningen på hojen så ändras även den uppgivna mätarfarten radikalt.

För att mäta på rätt sätt ska du isf mäta med tex en GPS eller kalibrera om mätaren så den visar korrekt hastighet med tex en SpeedoHealer.
Så länge inte FI-lampan lyser med en felkod till GPS så funkar modden som den ska.

Mvh
Roger
Bikersneed.se

Jävla skitgrej! Vet inte vad det var jag pröjsade för - märker ingen skillnad och min varvade ur 6:an innan ändå. Sista köpet från bikers need.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti