tre mod gixxer någon som vet

Gick med
19 Dec 2005
Hoj
yamaha yzfr1 2007
hej har en gixxer 02 undrar om någon vet om tre mod en fungerar hittade en för 299 men motospeed har för 1200 eller så va de 1400??????????????????????

Last edited:
TRE mod'en lurar ju hojen att tro att man har i 5:an (tror ja att det är) så att den ger full effekt på de lägsta växlarna också, samt tar den bort toppfarts spärren på hastighetsmätaren.

Det enda den innehåller är 2 standard kontakter och en resistor så betala inga 1200-1400 kr för den. Om du söker så finns det ganska mycket info om just TRE-mod.

alexandersen skrev:
hej har en gixxer 02 undrar om någon vet om tre mod en fungerar hittade en för 299 men motospeed har för 1200 eller så va de 1400??????????????????????

Jag säger inte alla men en del som köpt billiga vertioner har fått problem,
typ felkåder,ojämn tomgång, svåra att starta när dom e kalla....

Jag tror min kostade 1500:- alldrig några problem :tummenupp

Man får vad man betalar för, vill du riskera att få massa onödiga små probs
köp den billiga....

Sniper skrev:
Jag säger inte alla men en del som köpt billiga vertioner har fått problem,

Jag tror min kostade 1500:- alldrig några problem :tummenupp

Man får vad man betalar för, vill du riskera att få massa onödiga små probs
köp den billiga....
finns det till r1 03 också

lema skrev:
eller kanske bättre köra med powercommander

lema skrev:

Jag syftade på min gamla k3,a

men jag har hört det ska finnas någon form av spärr till r,ettorna,
jag har inte kollat upp det riktigt, har för mig att det va en bökigare
prosedur än att bara trycka dit en tre-mod :confused:

Någon annan som vet och vilka årsmodeller det gäller :va

lema skrev:

eller kanske bättre köra med powercommander

Det är en Suzuki grej.

Det är inte samma sak som en powercommander. Med en PC ställer du ju in insprutningen för att optimera den till din hoj. Detta bör man ju göra när man bytt filter och avgas system.

TRE tar ju bara bort styrpningen som Suzuki har på de 3 lägsta växlarna.

Magnus skrev:
Det är en Suzuki grej.

Det är inte samma sak som en powercommander. Med en PC ställer du ju in insprutningen för att optimera den till din hoj. Detta bör man ju göra när man bytt filter och avgas system.

TRE tar ju bara bort styrpningen som Suzuki har på de 3 lägsta växlarna.

TRE behövs inte! Det är bara att klippa av en kabel under kutsen. Kommer dock inte ihåg vilken jag stod bara och tittade på när det gjordes på min hoj

Borde vara lätt att läsa sig till någon stanns på nätet.

Palte skrev:
bara att klippa av en kabel under kutsen.
Nej! Detta gäller möjligtvis hojar utan växelsensor (GPS).

Sniper skrev:

Får man en felkod är den felaktig och ska reklameras.
Lite ojämn tomgång och svåra att starta (när det är riktigt kallt) är normalt med TREn men inget fel. Beror på att den ligger i 5ans mapp.
Ska man köra hojen i flertalet minus och har startproblem bör man köpa en switchad eller en auto-TRE.

majtii skrev:
Nej! Detta gäller möjligtvis hojar utan växelsensor (GPS).

Får man en felkod är den felaktig och ska reklameras.
Lite ojämn tomgång och svåra att starta (när det är riktigt kallt) är normalt med TREn men inget fel. Beror på att den ligger i 5ans mapp.
Ska man köra hojen i flertalet minus och har startproblem bör man köpa en switchad eller en auto-TRE.

Nähä. då är det väl inte det på -02 GSXR1000 då för min funkar kanon och full effekt på alla växlar (161,5Bhk) Visserligen så var det Kim Jensen (Han har gjort detta på flera Superbike Suzukis) som gjorde det på min hoj samtidigt som han gav den lite mer bränsle med ommappning.

Jag testade en TRE-mod på min R750 -02 men på och avknapp och märkte ingen skillnad alls, förutom på tomgångsvarvet som vart högre (har jag för mig) med TRE inkopplade.

TRE står för Timing Retard Eliminator.

Palte skrev:
Nähä. då är det väl inte det på -02 GSXR1000 då för min funkar kanon och full effekt på alla växlar (161,5Bhk) Visserligen så var det Kim Jensen (Han har gjort detta på flera Superbike Suzukis) som gjorde det på min hoj samtidigt som han gav den lite mer bränsle med ommappning.

3 kablar går upp ur GPSen. Enkelt uttryckt är 2 plus och 1 minus. GPSen är som en vridpotentiometer som ger ett värde för varje växel så ECUn kan ändra mapp.
Hur kan man då klippa den ena utan att bryta sensorn och få en felkod?

Inte blandat ihop det med avstängningen av avgasventilen?

Tveksamt med nyttan av en TRE-modd på en banmaskin (möjligtvis för toppfartsspärren). Strypningen finns bara upp till ~4k rpm. Man märker det vid tex stadskörning, hojen kan gå lite ryckigt.
Hur många banförare ligger på 4k?

majtii skrev:
3 kablar går upp ur GPSen. Enkelt uttryckt är 2 plus och 1 minus. GPSen är som en vridpotentiometer som ger ett värde för varje växel så ECUn kan ändra mapp.
Hur kan man då klippa den ena utan att bryta sensorn och få en felkod?

Inte blandat ihop det med avstängningen av avgasventilen?

Tveksamt med nyttan av en TRE-modd på en banmaskin (möjligtvis för toppfartsspärren). Strypningen finns bara upp till ~4k rpm. Man märker det vid tex stadskörning, hojen kan gå lite ryckigt.
Hur många banförare ligger på 4k?

Vad jag vet så klippte han bara en kabel. (+ kopplade in en "dator" för ställa insprutningen)

och visst är man under 4k ibland när man åker 1000cc. Tex hårnålen på knutstorp där man är nere på 2-2,5k och kör på vridet.

Magnus skrev:
TRE mod'en lurar ju hojen att tro att man har i 5:an (tror ja att det är) så att den ger full effekt på de lägsta växlarna också, samt tar den bort toppfarts spärren på hastighetsmätaren.

Det enda den innehåller är 2 standard kontakter och en resistor så betala inga 1200-1400 kr för den. Om du söker så finns det ganska mycket info om just TRE-mod.

TRE-moden kan även spärra 6ans mapp, det har jag på min 600-03...
Men då varvar den till 15000 istället för 16000 som är orginal detta beror på att hojen tror att det går 300 vid 15000rpm...

(hojen är rödmarkerad vid 14500rpm så det kvittar att den inte varvar 16000)

sandstream skrev:
Jag testade en TRE-mod på min R750 -02 men på och avknapp och märkte ingen skillnad alls, förutom på tomgångsvarvet som vart högre (har jag för mig) med TRE inkopplade.

TRE står för Timing Retard Eliminator.
Jämförde du toppfarten? Eller varvtalet vid maxfart kanske man ska säga.

>> FARTGALEN << skrev:
Jämförde du toppfarten? Eller varvtalet vid maxfart kanske man ska säga.
Nej, för det är inte intressant på en R750 -02 då den inte har någon fartspärr (den når inte 299 km/h eller de 168 mph som de amerikanska spärrarna är på).
Tanke är att få bort begränsningen på låga varv på de första 5 växlarna och jag märkte ingen skillnad alls = pengar i sjön för min del.
Tror det är mycket placebo eftersom man vill att den nya grejen ska göra någon märkbar nytta.

sandstream skrev:
Nej, för det är inte intressant på en R750 -02 då den inte har någon fartspärr (den når inte 299 km/h eller de 168 mph som de amerikanska spärrarna är på).
Tanke är att få bort begränsningen på låga varv på de första 5 växlarna och jag märkte ingen skillnad alls = pengar i sjön för min del.
Tror det är mycket placebo eftersom man vill att den nya grejen ska göra någon märkbar nytta.
Fast i ärlighetens namn gör ju inte R1000 heller 299. Alltså borde det endast finnas fartspärr på Busan?

sandstream skrev:
märkte ingen skillnad alls = pengar i sjön för min del.
Nu ska man inte förvänta sig en natt och dag skillnad med hjälp av en pryl som kostar några hundralappar.
Varierar från maskin till maskin, generellt verkar det som det funkar bättre på större maskiner. Kan bero på att 600or är svagare i botten.

På ett par R1000 kändes det klar skillnad. Min 750 -00 märktes det inte förrän man tog bort den.

>> FARTGALEN << skrev:
Fast i ärlighetens namn gör ju inte R1000 heller 299. Alltså borde det endast finnas fartspärr på Busan?
Spärren sitter på mätarfarten då hojen inte känner till någon annan fart.
En R750 orginal når inte 299 men det gör en R1000 och en Busa utan problem.
Mätaren på min K5:a visar max 299 men då finns det ca 1000 varv kvar innan rödmarkeringen och farten fortsätter att öka.
majtii skrev:
Nu ska man inte förvänta sig en natt och dag skillnad med hjälp av en pryl som kostar några hundralappar.
Varierar från maskin till maskin, generellt verkar det som det funkar bättre på större maskiner. Kan bero på att 600or är svagare i botten.
På ett par R1000 kändes det klar skillnad. Min 750 -00 märktes det inte förrän man tog bort den.
Jag har också fått känslan av att de med större hojar märker mer skillnad, iaf av inlägg här på SH att döma, så att döma ut det som en placebogrej kanske var lite fel av mig, sorry.

Vad är stor hoj?
De som testat på sina GSX 1400 (är den stor?) har tagit bort TRE-modden och bett andra GSX ägare att köpa bensin för pengarna istället. Detta har jag läst mig till på ett brittiskt forum.

Kanske ska förtydligas att TREn inte ger mer effekt (mer än i bromsbänken på låga varv).
Den ger en bättre gasrespons på låga varv och tar bort ev hack och ryckighet.

Ett exempel var stadskörning med min förra 750 -00. Ca 50km/h och varvet hamnade runt 4k, hojen gick inte att köra jämnt och mjukt. Gasen kändes som on eller off. TREn hjälpte, inte "Wow!" utan när man tog bort den kändes skillnaden.

Back