Tre kandidater - synpunkter/tips?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är på gång att byta hoj, och har kikat på de tre nedanstående alternativen, eftersom jag inte är ute efter en landsvägsracer nu.
Några kommentarer + och - för respektive hoj?
Något att tänka på som avgör valet av märke eller årsmodell av något märke?

Z900 (2017-21)
Z1000 (2012, 2019)
MT-09 (2015, 2018)

Kompisen som förr alltid körde liter klubba och fortfarande har en fireblade ståendes i garaget. Han köpte en ny Z900 förra sommaren och tyckte det var jättekul och fick en nytändning

Har själv funderat på en Z900 faktiskt :yoparty Villhöver nån brukis med lite mer topp velocity än trötta xj6an :trött

Verkar inte skilja sådär jättemycket i topp mellan Z900/1000? Z900 är väl den billigaste av de där alternativen också? :va

Jag personligen föredrar Z900 och Z1000 framför MT-09, men de är ganska olika att köra så om du inte provkört dem så kan det nog vara en idé att göra.

En fyra kommer aldrig låta lika vackert som en trea.
Fast det är väl inte det vackra i världen som gör att man dras till de modellerna.

Har själv funderat på en Z900 faktiskt :yoparty Villhöver nån brukis med lite mer topp velocity än trötta xj6an :trött

Verkar inte skilja sådär jättemycket i topp mellan Z900/1000? Z900 är väl den billigaste av de där alternativen också? :va
- Nä och toppen är minst viktig för mig som jag kör. Botten- och mellanvrid har jag mest nytta av o där räcker de alla till.

Jag personligen föredrar Z900 och Z1000 framför MT-09, men de är ganska olika att köra så om du inte provkört dem så kan det nog vara en idé att göra.
- Jag kommer inte kunna provköra dem, så jag får göra som jag gjorde sist - få en garanti på att hojen är precis som säljaren säljer, annars tillbaka med vändande bil på säljarens bekostnad.

- Jag kommer inte kunna provköra dem, så jag får göra som jag gjorde sist - få en garanti på att hojen är precis som säljaren säljer, annars tillbaka med vändande bil på säljarens bekostnad.
Jag menade att det är olika körupplevelse, och det är inte nödvändigtvis något som säljaren kan beskriva på ett sätt som säger vilken du skulle gilla bäst. Men om det inte spelar någon roll så ta z900? :hihi
Mest för att den har en trellisram.

Jag är på gång att byta hoj, och har kikat på de tre nedanstående alternativen, eftersom jag inte är ute efter en landsvägsracer nu.
Några kommentarer + och - för respektive hoj?
Något att tänka på som avgör valet av märke eller årsmodell av något märke?

Z900 (2017-21)
Z1000 (2012, 2019)
MT-09 (2015, 2018)
Z900

MT09 får ju mycket beröm men ser ju trist ut.
Objektivt sett så är det väl den du ska ha men Z900 är ju den enda som man inte får ont i ögonen av.

Jag gillar kawa, men måste nog säga att en Streetfighter från Ducati, eller en Brutale trepip från MV Agusta slår dem rent utseendemässigt, men de är ju inte några alternativ här så de ska vi inte prata om.
View attachment 524510
View attachment 524511
:hihi

... Det är något sexigt med stålrörsramar.
- Ha..det är just stålrörsramar jag inte gillar på hojar
Ser ut som byggnadsställningar, de där : )

Jag menade att det är olika körupplevelse, och det är inte nödvändigtvis något som säljaren kan beskriva på ett sätt som säger vilken du skulle gilla bäst. Men om det inte spelar någon roll så ta z900? :hihi
Mest för att den har en trellisram.

Är z900 märkbart lättare/smidigare än z1000? Hur är bromsarna på respektive? :va

Tycker MT09 är lite för trist, hade en som första hoj visst, en bra hoj men den väcker inga känslor. När jag bytte ut den mot en Supersport så blev spontanturerna fler och det kändes mer speciellt att köra.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back