Tre hojar i en? Kinderhoj?

Recon

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ingen än!
Som en med hoj återfall efter alltför många år så är inköpsfunderingarna igång men jag har inte den koll jag vill ha och varför då inte vända sig till kunskapsbanken sporthoj.com :)

Till att börja med är det cross och motard som intresserar men sen var man med och kollade på östra open i goda vänners sällskap och insåg att det också vore intressant. Bana för cross och enduro har jag runt hörnet och motard kapabla banor finns vad jag förstår lite runt omkring här i stockholm.

Nu till hojfunderingarna. Från början tänkte jag antingen skaffa en "mindre" (typ 250cc) cross hoj och köra på cross banan samt leka lite med enduro tills man fått bort rosten och blivit varm i sadeln. Alternativet var att skaffa en motard av det roligare slaget(typ husa 650) och åka på gatan och leka bana.
Jag insåg att jag skulle förmodligen byta hoj senare för att få testa allt så att säga.

Nu har självklart tanken slagit mig att man kanske kan få en hoj att köra cross och leka lite med enduro/motard och tänkte höra om det är genomförbart eller om det blir mindre bra. Jag kan väl tänka mig att man får välja bort att köra på vägen eftersom jag inte direkt sett många motarder på crossbanan :)
Det är ingen elit satsing eller vinna-alla-tävlingar från mitt håll utan mest ha kul på två hjul.

Sådär, börja tipsa/såga/spåna/håna!

I princip valfri 450 med enduro/motard-fälgar bör funka som alla 3.

Låter väl som att en Husaberg FE550 eller en KTM 525 skulle passa dig, kanske att du blir tvungen att fixa fjädringen lite grann för att klara crosskörning. Eller kanske Aprilia 450 eller 550.

Bästa kompromissen är en Husaberg FE 550 med motardkit till.Alternativet om du av någon outgrundlig anledning inte vill åka Husaberg är KTM 525.Dom är hyfsat lättkörda i skogen men med tillräcklig efekt för att du inte ska tröttna direkt på motardåkningen.Glöm 650 om du ska åka endurospår och crossbana.
"Lite för sen med inlägget":huvet

Har ingen direkt märkes preferens även fast jag har en viss förkärlek för husa måste jag erkänna.
Klarar sig verkligen en enduro/motard på crossbanan? Känns som att dom borde vara klumpigare men husan väger knappt nånting så det kanske inte stämmer. Det borde i alla fall finnas mer saker som kan gå sönder ;)

Varför går 650 bort, den är bara 3kg tyngre än 550:n vad jag kan se men jag har inte direkt koll?
Är eller kan man regga FE550 för gata eller är det bara på bana/i skogen som gäller? Finns det motardkit "of the shelf" eller behövs det nån anpassning?
Aprilian har jag ingen koll på, dom är väl hyffsat mycket dyrare än husan och det finns väl inga beg än?
Ekonomin ska lösas först så det dröjer som minst ett par månader innan det blir aktuellt med inköp men det är lika bra att börja fundera redan nu.

Tack för svaren förresten!

Har ingen direkt märkes preferens även fast jag har en viss förkärlek för husa måste jag erkänna.
Klarar sig verkligen en enduro/motard på crossbanan? Känns som att dom borde vara klumpigare men husan väger knappt nånting så det kanske inte stämmer. Det borde i alla fall finnas mer saker som kan gå sönder ;)

Varför går 650 bort, den är bara 3kg tyngre än 550:n vad jag kan se men jag har inte direkt koll?
Är eller kan man regga FE550 för gata eller är det bara på bana/i skogen som gäller? Finns det motardkit "of the shelf" eller behövs det nån anpassning?
Det skiljer nog inte 3kg heller,det är lika hojjar förutom slaglängden.Det är motorn som gör skillnaden.Det är enormt mycket mer bottendrag i 650 jämfört med 550(som även den är i största laget för endurospåret)och det gör det väldigt jobbigt och tungkört i endurospåret.Motardhjul och Beringerbroms passar bolton på endurohojjarna och dom allra flesta av senare årsmodeller är lv-reggade.

.
.
.
Nu till hojfunderingarna. Från början tänkte jag antingen skaffa en "mindre" (typ 250cc) cross hoj och köra på cross banan samt leka lite med enduro tills man fått bort rosten och blivit varm i sadeln. Alternativet var att skaffa en motard av det roligare slaget(typ husa 650) och åka på gatan och leka bana.
Jag insåg att jag skulle förmodligen byta hoj senare för att få testa allt så att säga.
.
.
.
Sådär, börja tipsa/såga/spåna/håna!

Jag kör ALLT med min 650; MX, enduro, isen, stan men framförallt supermotobanan. Det funkar men en 250/450 hade såklart gått bättre i enduroslingan och på MX-banan. Mindre motor svänger enklare, inte bara absoluta vikten i kg som avgör hur den är att köra ;)
Jag skulle vilja passa på att slå ett slag för nya 250cc-klassen som jag är ansvarig för inom SVEMO. Kika gärna i tråden i min signatur :)

Det låter hoppfullt iaf, en mindre hoj verkar smidigare och en bättre kompromiss även fast det inte hindrar Supermoto verkar det som ;)
Det vore ultimat med en hoj till mx, enduro och gata/motard körning och ni verkar tycka samma sak allihopa(sporthoj.com debut?) att husa 550 verkar passa så jag ska kolla lite på den.
Då jag med största säkerhet kommer att köpa en beg hoj så vore det bra att veta om det är några speciella årsmodeller man ska akta sig för. Har för mig att "folk" brukar säga att man ska försöka få tag i en husa från -04 och framåt. Stämmer det?

Var hittar du dom?
Jag känner inte till en enda motardbana i Stockholm.

/ Andreas

Får nog skylla på tillfällig sinnesförvirring i så fall, hittade inte det heller men hade för mig att jag sett det. :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT