Trav och Galopp - sånt där med hästar!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Igår besökte jag Solvalla för första gången. Jag tillhör de som alltid byter kanal på TV när det blir dags för dessa eländiga åbäken till djur som stjäl en massa tid från tv-sporten...

Solvalla däremot var riktigt kul men jag antar att det helt enkelt är så att vissa sporter gör sig bäst på plats. Sen gjorde säkert ölen och maten sitt till...

Nu till min fråga:

Varför är TRAV så väldigt mycket vanligare i Sverige än galopp?
Jag och en kollega hamnade nämnligen i den diskussionen när jag återgav gårdagskvällen.

Jag spekulerade lite tafatt i att det kanske var skonsammare för de där päljsdjuren med en kusk i en liten vagn bakom än att ha nån liten pajas i rolig kostym på ryggen...

Men som sagt spekulerade jag bara och konsulterar därför SH som jag hoppas återigen ska bevisa sig vara den outömliga källan med kunskap.

Jo, trav är skoj :)

Farsan har ett par hästar, och jag brukar iallafall spela lite när tillfälle ges.

Anledningen till att galoppen är mindre måste enligt mig vara att det helt enkelt är en mycket tråkigare sport, svårare att spela till också då hästarna inom galoppen gör ganska ojämna prestationer.
Sen är det roligare att kolla på ett travlopp då det innehåller mer taktik och det är enklare att följa. Ett galopp-lopp går ju mer ut på att springa så snabbt som möjligt i en stor röra tills någon häst sätter nosen först.

akerstrom skrev:
Jo, trav är skoj :)

Farsan har ett par hästar, och jag brukar iallafall spela lite när tillfälle ges.

Anledningen till att galoppen är mindre måste enligt mig vara att det helt enkelt är en mycket tråkigare spor

Tråkigare på vilket sätt? Det är ju mycket mer fart? Skillnaden är ju som att jämnföra löpning med gång i mina obildade ögon.

Jo, men i ett travlopp har ju alla kuskar en viss plan för hur de ska köra loppet (även om det kanske inte går så sen), i galoppen piskar ju bara jockysarna på sina kusar så mycket som går hela vägen sen blir det snabbast vinner.
Blir mer spänning av att kolla på ett travlopp.

Sen kan även en annan anledning till att travet är större vara att det redan finns mer folk med intresse i trav än vad det finns i galopp så därför är travbanor och Tv-program för travlopp mer "påkostade" och därför roligare än jämfört med galopp.
Sen att folk alltid kört häst och vagn här i Sverige vara en anledning, mycket folk jobbade i skogen förr och då var det ju häst och släde som behövdes för att dra fram timmer. Kanske mer en tradition med trav än med galopp helt enkelt...

akerstrom skrev:
Sen att folk alltid kört häst och vagn här i Sverige vara en anledning..

Jag var inne på häst å vagn-spåret jag med när jag diskuterade..
Jag kan iofs köpa "taktik och spänningsmomentet" som ett ytterligare argument..

Olika tradition i olika länder. Vet inte varför travet slagit hårdare i Sverige. Mer folkfest antar jag. :)
I USA är galopp större än trav, men båda finns.
Trav är stooort i Italien och Frankrike.
Galopp regerar helt i UK.
I "arabländerna" tävlas det bara i galopp.

Gemensam nämnare för "arabländer" och UK är att överklassen och kungafamiljerna har haft en förkärlek för hästavel. Tack vare det har vi det engelska och arabiska fullblodet. Djur med längre stamtavlor går inte att hitta. Många hundra år och generationer... :)
Trav som sport är inte lika anrik, aveln där har skjutit rejäl fart de senaste 50 åren, eller så...

http://www.travsport.se/sinfo?kommando=visaHistoria
http://www.galoppsport.se/sinfo?kommando=visaHistoria

Edit:glömde länkarna... :rolleyes:

Last edited:
[Skrytmode on]
När ni står och lutar er på staketet mot banan på solvalla, så tänk på mig.
Jag har varit med o satt upp det, far tillverkade skiten.
[Skrytmode off]

Så nu kan jag sova gott ikväll. :tomten

Jonathan skrev:
[Skrytmode on]
När ni står och lutar er på staketet mot banan på solvalla, så tänk på mig.
Jag har varit med o satt upp det, far tillverkade skiten.
[Skrytmode off]

Så nu kan jag sova gott ikväll. :tomten

Staketbyggarn regerar :tummenupp
Har du några säkra till V7:an på lör?

Jonathan skrev:
:yoparty

Nej vaffan. Sånt pysslar jag inte med. Gubbsport :gnissla

Har du ?

Nej jag orkar inte hänga med i travet, köper en Harry då och då.
Men det blir ju aldrig några större vinster, jag kommer aldrig kunna köpa nån stor båt :gnissla

Äh, det e lugnt. När jag blir en hyperduktig ingenjör sen så köper jag en fet båt till dig, inklusive vackra servitriser :pannkyss

En sak ang hästar oavsett galopp,trav eller ridhästar det e fan inte billiga leksaker!

Tjejen har två hopphästar som hon är hos varje dag o sköter som det e hennes barn.

Men om man räknar ut vad hon lägger i pengar på ett år så är det nog billigare med min hoj.

Skulle va kul att veta vad en tävlingshäst i trav/galopp kostar att driva runt på ett år med tränare osv osv

Blondie skrev:
Skulle va kul att veta vad en tävlingshäst i trav/galopp kostar att driva runt på ett år med tränare osv osv

Gissar att det är helt brutala pengar det handlar om. Får hojåkat att framstå som ett billigt nöje :hihi

Kapten Blåskägg skrev:
Gissar att det är helt brutala pengar det handlar om. Får hojåkat att framstå som ett billigt nöje :hihi

Står i tidningarna ibland om när kuskar säljer sina finfina avel om runt en sådär 20 mille. :näsblod

Tänk att ha en häst och sen låta den nuppa med ett sto och sen bli ekonomiskt oberoende resten av sitt liv. Det vore nåt det.

Fint mail du fick va KB ? :hihi

Kapten Blåskägg skrev:

Har hört lite summor om vad det kostar att ha en travhäst i träning men vet inte hur nära sanningen det är men runt 10k i mån plus käk o annat.

Ingen som vet?

Jonathan skrev:
Fint mail du fick va KB ? :hihi

Mailet regerar :tummenupp

Blondie skrev:
Har hört lite summor om vad det kostar att ha en travhäst i träning men vet inte hur nära sanningen det är men runt 10k i mån plus käk o annat.

Ingen som vet?

En kompis hade häst hos en tränare för några år sen, har för mig att det var rätt så exakt vad du säger, 10000kr/mån plus käk och veterinär.

Kapten Blåskägg skrev:
Mailet regerar :tummenupp

En kompis hade häst hos en tränare för några år sen, har för mig att det var rätt så exakt vad du säger, 10000kr/mån plus käk och veterinär.

Nu sedemera känt som "Mailet" :yoparty

Korvgubbe; tycker du vi spamar sönder din tråd så får du nypa oss i bröstvårtan :slicka

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg