Trattar i plenum?

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Hej
Jag tänkte bygga mig ett plenum till min gammla fzr och har en fundering på det här med trattar och överladdning.
Hur stor betydelse har de? är det så man märker någon skillnad på långa eller korta?
Jag står och leker med en 5 axlig svarv hela dagarna så tillverkningen är inga problem.
Skall man lägga ner jobb på dessa eller är det onödigt?

Absolut.. Gör dem så långa att de hjälper motorn innan laddet kommer. Dvs längre än orginal (fast det är jävligt svårt att få plats med)

Absolut.. Gör dem så långa att de hjälper motorn innan laddet kommer. Dvs längre än orginal (fast det är jävligt svårt att få plats med)

Vill man behålla grundmotoreffekt är det nog bättre att försöka göra primärrunnersarna i grenröret så långa som möjligt, plenumtrattarna är svåra att göra mycket åt då det är sjukt trångt under tanken. (som om det inte är det bakom framhjulet iofs...)

Bästa är nog att låta bli att släppa gasen, då har du jämt effekt så det räcker och blir över.:tummenupp

Vill man behålla grundmotoreffekt är det nog bättre att försöka göra primärrunnersarna i grenröret så långa som möjligt, plenumtrattarna är svåra att göra mycket åt då det är sjukt trångt under tanken. (som om det inte är det bakom framhjulet iofs...)

Bästa är nog att låta bli att släppa gasen, då har du jämt effekt så det räcker och blir över.:tummenupp

Vet väl både du och jag att det i princip e omöjligt att även göra de längre (ja jag skriver under pseudonym idag)

Hur nära ovansidan på plenumet kan trattarna vara?
På en sugmotor tas den mesta luften från sidorna men hur är det på en turbomotor?

Jag hittade en uppgift på nätet att det skulle vara 37 mm förgasare.
Då borde det räcka med ca 20 mm "frigång" till plenum taket vilket gör att jag kan ha trattar som är ca 110 mm långa.

Sen, vad har arean med diametern att göra? Hur jag änn räknar så får jag groteska mått.
arean på 37 mm är 1074,665 mm2
tar man halva diametern så blir det 268,666 mm2

Arean är som du säger 1074,665 mm2.
Lägger du ett 37mm rör 18,5mm från plenumets tak så blir det väl
37*3,14*18,5 = 2149,33 mm2 area på den spalten och mer efter som diametern på tratten blir större.

Tror jag han menar, sen om det stämmer har jag ingen susning om:va

Berätta lite mer om hela konceptet

Varför vill du promt ha så långa trattar??

Att få bättre lågfartsegenskaper är inte nått du kommer behöva

Ett bra byggt turbosystem ger mer kraft i alla lägen än man behöver
jag skulle snarare tro att man får distributionsproblem till dom 4 insugen med så tight mot taket

(körde 10 år med FZR turbo) Lite trilskig motor som behöver lite knep

Jo tack andersson
Jag har läst om din harris fzr
Det är väll lite ditt fel att jag kommit på turbotankar.

Grundfrågan var ju egentligen hur viktigt det är med trattar.
I orginal luftburken sitter det ca 60 mm långa gummi trattar.
Så om man utgår ifrån orginal luftburk så skulle trattarna kunna vara 110 mm långa men det är inte ett måste.

Koncept.
Ja tanken är i första hand byggandet och att få någon extra häst typ en 25-30 srycken.
Jag har när noll i budget så det blir lite gammla och fådda grejor.
Turbon är en kkk24 från audi s2, dumpen kommer från saab 9000, wastegaten är från blocket väldigt lik biltemas fast billigare,sen så hadde jag tänkt mig ett vattenkylt plenum, och en massa patrik made saker.
Från början tänkte jag köra på e85 för att slippa kompsänka men när mer erfarna byggare blir avrådd så är jag inte sen att ändra mig.
Ungefär så var det tänkt.

Last edited:
Back